کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۹۹۹
تاریخ خبر:

پارکه| ‌آیا پدرم می‌تواند به خاطر نمرات کم، مرا از خانه بیرون کند؟

پارکه| ‌آیا پدرم می‌تواند به خاطر نمرات کم، مرا از خانه بیرون کند؟

پاسخ به سوالاتی در مورد انحصار وراثت، حضانت دختران و آسیب دیدن به خاطر پیک موتوری اینترنتی

هفت صبح| این هفته در ستون پارکه، یک سوال از مخاطبان روزنامه و سه سوال از مخاطبان سایت دادراه را پاسخ خواهیم داد:

سوال یک: پدر من 4سال است که فوت کرده است. برادرم می‌خواست من را ببرد دفترخانه که از من امضا بگیرد و حالا به هر بهانه‌ای که بود، خوشبختانه من امضا نکردم. هر چه هم می‌گویم سند اصلی را ارائه بده، نمی‌دهد و فقط کپی آن را می‌دهد. جالب این است که کارهای انحصار وراثت را هم انجام داده و آن را گرفته، بدون اینکه من جایی را امضا کنم.

 

حالا هزینه کفن و دفن و این‌ها بماند. حتی هزینه شهرداری و مالیات مستقیم و مالیات بر ارث و تقسیم اموال و... را خود پرداخت کرده است. دفترخانه‌ای هم که می‌خواست من را برای امضا ببرد، داخل سیستم ثبت اسناد رفتم و دیدم وکالتی به اسم من تنظیم شده ولی آخرش نوشته شده، قبل از اخذ کد رهگیری پرونده بسته شد. حالا به نظر شما سند جدید نزده است؟

 

پاسخ: سوال کمی ابهام دارد. مشخص نیست که امضا در مورد چه چیزی بوده است. اینکه کارهای انحصار وراثت را به صورت فردی انجام داده، عجیب نیست؛ چرا که صدور گواهی انحصار وراثت نیاز به اقدام یکی از وراث دارد و نه اقدام جمعی وراث. در عین‌حال، شما می‌توانید با مراجعه به شورای حل‌اختلاف یک نسخه اصل از گواهی را دریافت کنید. هیچ دفترخانه‌ای هم نمی‌تواند وکالتی را بدون امضا و تایید فرد صادر کند و در صورتی که این اقدام صورت گرفته، تخلف است و قابل شکایت در اداره ثبت اسناد. در عین حال توصیه می‌شود، قبل از امضا کردن هر سندی به دقت آن را بخوانید تا حقی از شما تضییع نشود. در صورتی‌که، اطلاعات بیشتری ارائه کنید، می‌توانیم راهنمایی دقیق‌تری داشته باشیم.

 

سوال دو: 16ساله هستم. پدرم گفته اگر نمراتت کم باشد از خانه بیرونت می‌کنم. یک بار هم در کلاس چهارم از خانه بیرونم کرده است. همیشه هم با مادرم قول‌های الکی به من می‌دهند در ازای درس خواندن ولی هیچ‌وقت به آن‌ها عمل نکردند. می‌شود کمکم کنید؟

 

پاسخ: پدر شما از نظر قانونی، حق چنین کاری ندارد. تامین هزینه زندگی شما، از جمله مسکن به عهده اوست (با عنوان نفقه). در صورتی‌که با چنین خشونتی مواجه شدید، می‌توانید با اورژانس اجتماعی تماس بگیرید.

 

سوال سه: یک پیک موتوری اینترنتی گرفتم که با بی‌احتیاطی راننده واژگون شد و دچار صدمات فیزیکی شدم. باید چه کاری انجام بدهم؟

 

پاسخ: باید در محل می‌ایستادید تا پلیس بیاید و موضوع را صورت‌جلسه کند. حالا هم می‌توانید در کلانتری، شکایت خود را اعلام کنید و سپس در پزشکی‌قانونی، گواهی لازم در خصوص آسیب‌های وارده را بگیرید و سپس با شکایت در دادگاه درخواست دیه بدهید.

 

سوال چهار: ۱۶سال است که با مردی زندگی می‌کنم و فقط به‌خاطر دخترانم تحمل می‌کنم. یک دختر ۱۴ساله و یک ۸ساله دارم. می‌خواهم وقتی دادگاه اجازه بدهد که به انتخاب خودشان، زندگی با من را انتخاب کنند طلاق بگیرم. تا چند سالگی باید صبر کنم؟

 

پاسخ: دختر از پایان ۷سالگی تا سن بلوغ شرعی یعنی ۹سال قمری با پدر زندگی می‌کند و پس از آن تصمیم می‌گیرد که با پدر یا مادر خود زندگی کند. بنابراین دختر اول شما در حال‌حاضر، چنین حقی را دارد ولی برای این حق در خصوص دختر دوم خود، باید کمتر از یک سال دیگر صبر کنید.

 

پارکه دوشنبه هر هفته ‌ به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهد. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:

PR@7sobh.com

Mo.masjedi@gmail.com

 

کدخبر: ۵۶۱۹۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر