کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۲۹۱
تاریخ خبر:

دانمارک در تعقیب کادر درمان ایرانی؛ مهاجرت پرستاران ایرانی به دانمارک

دانمارک در تعقیب کادر درمان ایرانی؛ مهاجرت پرستاران ایرانی به دانمارک

تا آخر سال جاری میلادی تعداد پرستاران هم‌وطن در دانمارک 10برابر می‌شود

هفت صبح|  در روزهای اخیر، موفقیت یک پرستار ایرانی در یکی از بیمارستان‌های دانمارک مورد توجه رسانه‌های این کشور قرار گرفت. پریسا پیرزاده موفق شده در عرض یک سال در بیمارستان شهر آرهوس استخدام رسمی شود و در بخش جراحی مغز و ستون فقرات این بیمارستان دانشگاهی شروع به کار کند.

نکته عجیب آن‌که، تنها در این بیمارستان 16پرستار ایرانی به صورت رسمی و غیر رسمی مشغول هستند. همچنین طبق گزارشی انتظار می‌رود که امسال بیش از 200پرستار ایرانی مجوز کار در این کشور را دریافت کنند که 10برابر سال گذشته است. نه فقط مسئولان بیمارستان‌ها، بلکه دولت دانمارک هم تمایل زیادی به همکاری بیشتر با ایرانی‌ها نشان داده‌ است. علت علاقه بیمارستان‌های این کشور به نیروی ایرانی چیست و چرا دانمارک به یکی از پرطرفدارترین مقاصد مهاجرتی پرستاران ایرانی تبدیل شده است؟ 

پریسا پیرزاده که کارشناسی ارشد پرستاری خود را از دانشگاه مشهد دریافت کرده، یک سال پیش برای کار در بیمارستان‌های دانمارک اقدام کرد. او بعد از گذراندن دوره زبان، آزمون ارزیابی و گرفتن مجوز کار به عنوان پرستار در دانمارک توانست در بیمارستان دانشگاهی آرهوس استخدام شود. او در این یک سال تحت نظارت بود و مجبور بود در بخش‌های مراقبتی از افراد سالخورده کار کند.

حالا مسئولان این بیمارستان از همکاری با این پرستار ایرانی در بخش جراحی مغز و ستون فقرات که با چالش‌های فراوانی همراه است، استقبال کرده‌اند و به نظر می‌رسد که می‌خواهند با گزارش‌های تبلیغاتی این‌چنین، پرستاران ایرانی بیشتری جذب کنند. رئیس این بخش در مصاحبه با رسانه‌های دانمارکی از مهارت بالای پرستاران ایرانی گفته و اینکه قصد دارند هر چه بیشتر از دانش و تجربه آن‌ها بهره ببرند. به گفته او از سال گذشته، 16پرستار ایرانی کارآموزی خود را در این بیمارستان شروع کرده‌اند و تا به امروز 11نفر از آن‌ها مجوز رسمی دانمارک را دریافت کرده و 6نفر هم از جمله پریسا به استخدام دائم این بیمارستان درآمده‌اند.

این حد از استقبال و تبلیغ برای استخدام نیروی خارجی، تنها یک دلیل می‌تواند داشته باشد؛ آن هم کمبود نیروی کار است. طبق آخرین گزارش سازمان آمار این کشور، بیش از 24هزار نفر ایرانی در این کشور اقامت دارند. بیشتر افرادی که از ایران قصد مهاجرت به این کشور را دارند از اعضای کادر درمان هستند؛ چرا که دانمارک مدتی است به دنبال جبران کمبود کادر درمان خود، سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی خود را کنار گذاشته و با شرایطی آسان‌تر از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، راه را برای پرستاران و پزشکان و ... خارجی باز گذاشته است. حدودا 7ماه پیش بود که دولت دانمارک مجوز استخدام هزار کادر درمان خارجی را صادر کرد. 

طبق گزارش شبکه Nyheder TV در سال 2023، تنها 18پرستار ایرانی توانستند مجوز کار در بیمارستان‌های دانمارک را بگیرند. اما در 3ماه اول سال 2024 این تعداد به 50پرستار افزایش داشته و انتظار می‌رود تا آخر سال به 200پرستار هم برسد که 10برابر سال گذشته است. همچنین در حال‌حاضر، هر هفته حدود 30درخواست ارزیابی استخدام از طرف پرستاران ایرانی برای بیمارستان‌های دانمارک فرستاده می‌شود.  

شرایط مهاجرت برای پرستاران در دانمارک، نسبت به پزشکان یا داروسازان ساده‌تر است. اولین قدم ارسال درخواست آنلاین همراه با مدارک تحصیلی، ریزنمرات و مدارک شناسایی به وزارت بهداشت و درمان کشور دانمارک و دریافت تاییدیه از آن است. همچنین یک سال پیش دانمارک، قدم دیگری برای جبران کمبود کادر درمان خود برداشت.

پرستاران خارجی برای وارد شدن به بیمارستان‌ها و شروع کار نیاز داشتند تا در آزمون سخت زبان دانمارکی قبول شوند و همین مسئله، بیمارستان‌ها را از استخدام هرچه زودتر و راحت‌تر نیروی کار متخصص بازنگه داشته بود. سال گذشته قانون جدیدی تصویب شد که نیروهای خارجی را از شرکت در این آزمون‌ها معاف می‌کرد.

البته هنوز پرستاران باید دانش کافی برای ارتباط با بیمار و همکاران خود را داشته باشند. پیش از این 3سال به متقاضیان فرصت داده می‌شد تا در آزمون زبان دانمارکی موفق شوند. در این مدت هم تحصیلات تکمیلی خود برای کار کردن به عنوان پرستار را ادامه می‌دادند. پرستاران خارجی بعد از آزمون تخصصی مربوط به رشته خود، می‌توانند استخدام و مشغول به کار شوند.

این کشور محدودیت سنی خاصی هم برای مهاجران در نظر نگرفته و دریافت ویزای همراه برای همسر و فرزندان را هم بسیار راحت‌تر از دیگر کشورهای اروپا کرده است. با این‌حال، کار در سیستم درمانی دانمارک آن‌قدرها هم آسان نیست. سختی یادگیری زبان دانمارکی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های ایرانی‌هایی است که به این کشور مهاجرت می‌کنند؛ چرا که تسلط کامل برای ارتباط با بیماران به زبان رسمی این کشور از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت و استخدام در مراکز درمانی این کشور است.

کدخبر: ۵۶۲۲۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر