کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۸۹۶
تاریخ خبر:

راز دو قتل در تورنتو و استکهلم؛ کلاهبرداری‌های میلیونی دلال وام و مشاور املاک ایرانی

راز دو قتل در تورنتو و استکهلم؛ کلاهبرداری‌های میلیونی دلال وام و مشاور املاک ایرانی

ماجرای سرقت و کلاهبرداری دو ایرانی که سروصدای زیادی به‌پا کرد

هفت صبح| یک: ‌حدودا دو هفته پیش دو ایرانی در جریان یک تیراندازی در تورنتو به قتل رسیدند. یکی از آن‌ها آرش میثاقی بود؛ یک دلال وام مسکن که نامش با چندین پرونده کلاهبرداری میلیون دلاری گره خورده اما هیچ کدام از اتهامات او تا به امروز ثابت نشده است. حالا با گذشت دو هفته از این اتفاق، یکی از شاکیان قدیمی او که یک نقاش نسبتا شناخته شده ایرانی است با خبرگزاری سی‌بی‌سی کانادا صحبت کرده و از یکی دیگر از پرونده‌های میثاقی پرده برداشته است. 

 

علیجان علیجان‌پور یک هنرمند 68 ساله ساکن تورنتو است که ادعا می‌کند میثاقی بیش از یک میلیون دلار از نقاشی‌های او را دزدیده و او را در قرض بزرگی انداخته است. علیجان‌پور ده سال پیش با آرش میثاقی آشنا شد. او یک نقاشی مینیاتور از مادرش که فوت شده بود به علیجان‌پور سفارش داد و 50هزار دلار هم بابت این نقاشی به او پرداخت کرد. بعدها میثاقی چندین اثر دیگر هم از این نقاش ایرانی خرید و اعتماد او را جلب کرد.

 

اما آنطور که علیجان‌پور ادعا می‌کند، میثاقی از اعتماد او سوءاستفاده کرد و 38 نقاشی را که بیش از یک میلیون دلار ارزش داشت از او دزدید. با توجه به شکایتی که علیجان‌پور علیه میثاقی ثبت کرده، او بیش از بیست سال از عمرش را پای تمام کردن این نقاشی‌ها گذاشته بود. اما میثاقی چطور موفق به دزدیدن این تعداد از کارهای این نقاش ایرانی شده است؟ علیجان‌پور در این باره توضیح می‌دهد: «او به من گفت که می‌خواهد یک مجموعه کامل از نقاشی‌هایم را بخرد و به یک گالری در انگلیس بفروشد. او نقاشی‌ها را گرفت اما هرگز هزینه‌اش را پرداخت نکرد.»

 

در سال 1394، زمانی که میثاقی ادعا کرد می‌خواهد آثار او را به یک گالری در انگلستان ببرد، یکی از رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور با علیجان‌پور مصاحبه کرد. این رسانه نوشت یک خانواده به نام میثاقی آثار او را خریداری کرده و می‌خواهند «برای پاسداشت هنر ایرانی» آثار علیجان‌پور را در موزه «خانه تقویمی» انگلستان نگهداری کنند. علیجان‌پور همچنین ادعا می‌کند که میثاقی 300هزار دلار بابت یک سری نقاشی دیگر، به او بدهکار است. 

 

او حتی ادعا می‌کند که میثاقی بدون اطلاع او دو وام  به اسم او گرفته که فقط برای یکی از آن‌ها باید 1/2میلیون دلار قسط پرداخت کند. علیجان‌پور می‌گوید همه اعتبارات بانکی خود را از دست داده و کمرش زیر بار پرداخت این قسط‌ها خم شده است.   در سال 2019 این نقاش شکایات خود را نزد پلیس ثبت کرد که البته مانند بقیه پرونده‌های علیه میثاقی به جایی نرسید. علیجان‌پور نه توانست نقاشی‌هایش را پس بگیرد و نه توانست ثابت کند وامی که به اسم او گرفته شده کلاهبرداری است. 

 

علیجان علیجان‌پور یک نقاش شناخته شده مازندرانی است که آثارش در موزه‌های متعددی از جمله موزه اشرافی اونتاریو نگهداری می‌شود. او در سال 1378 شهروند افتخاری کانادا شد و بعد از مهاجرت به آن‌جا مدرسه هنری ایرینا را افتتاح کرد. او شاگرد محمود فرشچیان بوده و در سال 1392 از طرف وزارت علوم ایران دکترای افتخاری کسب کرده است. سی‌بی‌سی نیوز درباره اتهامات دیگری هم که به میثاقی وارد شده نوشته است.

 

بررسی صدها صفحه از مدارک دادگاه نشان داد بیش از بیست شکایت علیه میثاقی ثبت شده و طبق موارد اتهامی، او در طی 20 سال 90 میلیون دلار از دیگران کلاهبرداری کرده است. نکته عجیب اینکه او از سال 2000 اعلام ورشکستگی کرد اما هیچ دارایی به نام خود ندارد تا بتوان یک حکم مدنی علیه او اجرا کرد. همچنین سازمان تنظیم مقررات خدمات مالی تورنتو تائید کرده که میثاقی هرگز مجوز فعالیت به عنوان دلال وام مسکن را نداشته است.

 

دو: یک مشاور املاک ایرانی مشهور در سوئد که در فضای مجازی به زندگی لوکس خود معروف است، به تازگی به علت چند مورد کلاهبرداری و پولشویی محکوم به 3 سال و 6 ماه زندان شده است. در سال 2020، بیشتر خانه‌های سوئد را ارشیا فرهومند معامله می‌کرد. او 1/3 میلیارد کرون در این سال فروش داشت و اکثر این خانه‌ها در مناطق لوکس استکهلم قرار داشتند. خیلی زود برنده جوایز متعدد در زمینه املاک شد، صفحه اینستاگرامی‌اش هزاران دنبال کننده پیدا کرد و در کنار نمایش زندگی لاکچری خود، شروع کرد به سخنرانی در همایش‌ها و پادکست‌های مختلف.

 

اما سال گذشته دلیل موفقیت‌های چشمگیر و مشکوکش روشن شد.  به گزارش رسانه‌های سوئد آدام ارشیا فرهومند مدیر ۳۸ ساله و ایرانی‌تبار یک دفتر مشهور معاملات ملکی در استکهلم به جرم هفت مورد کلاهبرداری سنگین، سه مورد پولشویی سنگین تجاری و  ایجاد اخلال در روند کنترل مالیاتی به 3 سال و 6 ماه زندان محکوم شده است. حدودا یک سال پیش پلیس جرایم مالی به دفتر مرکزی فرهومند رفت و بهترین فروشنده املاک سوئد را به همراه چند نفر دیگر بازداشت کرد. دادستان پرونده معتقد است کمپانی فرهومند یکی از بانک‌های سوئد را برای گرفتن وامی به ارزش 5/7 میلیون کرون فریب داده است. چگونه؟ با جعل فیش حقوقی و گواهی کارفرمایی که به بانک ارائه کرده بودند. 

 

روز گذشته بعد از رسانه‌ای شدن حکم این میلیونر ایرانی، در اینستاگرام خود با انتشار عکسی از خودش و همسرش نوشت: «میدانم که خیلی سوال دارید. دایرکت اینستاگرامم داره از پیام‌هاتون منفجر می‌شه. به زودی توضیح می‌دهم چه اتفاقی افتاده. »

 

کدخبر: ۵۶۱۸۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر