کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۵۴۵
تاریخ خبر:

پارکه| همسرم در تماس تصویری گفت خیانت کرده؛ محکوم خواهد شد؟

پارکه| همسرم در تماس تصویری گفت خیانت کرده؛ محکوم خواهد شد؟

پاسخ به سوالاتی در مورد بازپرداخت مبلغ مزایده پس از پنج سال و مسئول خرید موتور کولری که دزدیده شده

هفت صبح| این هفته در ستون پارکه، چهار سوال از مخاطبان سایت دادراه را پاسخ خواهیم داد:

سوال یک: حدود یک سال و دو ماه است که منزلی را اجاره دادیم. حالا بعد از دو ماه که از قرارداد دوم می‌گذرد موتور کولر را که در پشت‌بام است دزدیده‌اند. خسارت با موجر است یا مستاجر؟

پاسخ: همان طور که پیش از این نیز توضیح دادیم در این موارد خسارت با موجر است چون خسارت کلی است و نه جزیی و روزمره. مگر اینکه موجر بتواند ثابت کند که این دزدی به علت بی‌احتیاطی مستاجر رخ داده است. مثلا کولر قفل داشته ولی او قفل را نبسته است. 

سوال دو: در سال ۱۳۹۴ بانک کشاورزی شهرستان امیدیه یک قطعه زمین تجاری در رهن خود به مساحت ۲۴۰۰ متر را با حکم دادگاه به مزایده گذاشت. دلیل هم این بود که صاحب زمین وام دریافتی بانک را بعد از چند سال تصفیه نکرده بود. ما با مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان در آن مزایده برنده شدیم و زمین به نام ما سند خورد. سال ۱۳۹۸ مالک قبلی آن زمین شکایت کرد و دادگاه صحت مزایده را تایید کرد ولی در دادگاه تجدیدنظر در حکمی عجیب بعد از ۵ سال به علت عدم رعایت مراحل مزایده توسط بانک و اداره ثبت، مزایده باطل دانسته شد و سند مجددا در رهن بانک قرار گرفت. حالا ما از بانک شکایت کردیم. آیا خسارتی که الان بانک باید به ما بدهد بایستی بر اساس کارشناسی قیمت روز زمین باشد یا خیر؟

پاسخ: خیر. شما مالک زمین نشدید که خسارت بر مبنای ارزش آن باشد. شما مالک آن ۷۰۰ میلیون تومان شدید و آن مبلغ باید به ارزش روز و طبق شاخص بانک مرکزی در اختیار شما قرار گیرد که طبق شاخص بانک مرکزی حدودا معادل خواهد شد با ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در پایان سال ۱۴۰۱. دقت کنید که شاخص تورم سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ در این عدد اعمال نشده و بانک باید تا زمان پرداخت خسارت به شما، ارزش روز پول را محاسبه کند. 

سوال سه: آقایی به نام تاجیک هم برای ما سوالی ارسال کردند که به طور کامل به دست ما نرسیده و خواهشمان این است که مجددا آن را ارسال کنند. 

سوال چهار: بنده تازه متوجه شدم همسرم یک سال و نیم پیش به من خیانت کرده و با کسی همبستر شده است و بعد از آن با فرد دیگری وارد رابطه با چت و تماس نامشروع شده است. تنها مدرکی که دارم این است که خودش در یک مکالمه تصویری اعتراف کرده که این کارها را کرده است. آیا برای حکم گرفتن در دادگاه ویدئو تصویری ضبط شده با وجود اعتراف خودش در این مکالمه تصویری کفایت می‌کند؟ در صورت مثبت بودن جواب حکم سنگسار صادر می‌شود؟ لازم به توضیح است بنده برای تحصیل فرزندم در خارج به ایشان اجازه خروج دادم و این کارها را در خارج از کشور انجام داده است. آیا فردی که با ایشان در رابطه بوده نیز محکوم خواهد شد؟

‌پاسخ: با این مدرک، رابطه نامشروع نزد قاضی ثابت نمی‌شود. اقرار باید نزد حاکم یا قاضی باشد و فیلم سندی مبنی بر این موضوع نیست. در صورتی هم که نتوانید این اتهام را ثابت کنید به جرم قذف محکوم به حد شلاق خواهید شد. 


دوشنبه هر هفته‌ به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:

PR@7sobh.com

Mo.masjedi@gmail.com

 

کدخبر: ۵۶۱۵۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر