کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۴۰۷
تاریخ خبر:

‌کارفرما می‌تواند بگوید از ۴ماه قبل باید استعفا را اطلاع بدهی؟

‌کارفرما می‌تواند بگوید از 4ماه قبل باید استعفا را اطلاع بدهی؟

پاسخ به سوالاتی درباره مهریه و نفقه و رابطه نامشروع و ترک کار ‌و...

روزنامه هفت صبح| این هفته به سوال یکی از مخاطبان روزنامه و دو نفر از مخاطبان سایت دادراه پاسخ می‌دهیم:


سوال یک:  همسر من در اردیبهشت ۱۴۰۲ فوت کرده است. ما تمام مراحل قانونی را انجام دادیم، ولی متاسفانه بانک ملی ماهشهر برداشت از حساب متوفی را منوط به بستن کامل حساب می‌داند. 


پاسخ: شما در سوال خود ننوشتید که چرا حاضر به بسته شدن این حساب نیستید، ولی می‌توان حدس زد که نگرانی شما بابت این است که پول در یک حساب بلندمدتی است ولی هنوز سررسید آن فرانرسیده و بسته شدن حساب می‌تواند باعث کاهش سود شما شود. 
 

در عین حال بانک نیز نمی‌تواند حساب را فعال نگه دارد؛ چرا که این حساب متعلق به یک شخص متوفی است و صرفا وظیفه دارد که اصل پول و سود متعلق به آن را به افرادی که در انحصار وراثت، وراث قانونی شناخته شدند، پرداخت کند؛ بنابراین توجیه بانک در این زمینه نیز قانونی است. 
 

البته ممکن است شما معذوریت دیگری داشته باشید و آن هم این باشد که سهمی از این پول متعلق به شما باشد و سهمی متعلق به دیگران و دیگران حاضر نشوند به بانک آمده و پول را برداشت کنند. در این صورت باید گفت که بانک نمی‌تواند سهم شما را پرداخت نکند و در صورتی که چنین اقدامی انجام دهد؛ این اقدام هم قابل شکایت به بازرسی بانک و هم قابل شکایت به مراجع دادگستری است. 

 

سوال دو: در قرارداد من با شرکت درج شده است که باید چهار ماه قبل از خروج از شرکت یا استعفا کارفرما را مطلع کنم. آیا این بند از قرارداد قانونی است؟ من می‌توانم ۳۰ روز بعد از استعفا ترک کار کنم؟


پاسخ: طبق تبصره ماده ۲۱ قانون کار، «کارگری که استعفا می‌هد، موظف است یک ماه به کار خود ادامه داده و بدواً استعفای خود را به صورت کتبی به کارفرما اطلاع دهد و در صورتی که ‌حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز انصراف خود را کتباً به کارفرما اعلام کرد، استعفای وی منتفی تلقی می‌شود و کارگر موظف است رونوشت استعفا و‌ انصراف از آن را به شورای اسلامی کارگاه یا انجمن صنفی یا نماینده کارگران تحویل دهد.»
 

همچنین طبق ماده ۱۰ قانون مدنی، قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد کرده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است.  در اینجا به‌نظر می‌رسد که خلاف قانون کار قراردادی نوشته شده و کارگر موظف شده پس از استعفا چهار ماه، به کار در کارگاه ادامه دهد که به این ترتیب این شرط باطل است. 

 

البته نظر دیگری هم وجود دارد که می‌گوید این توافق خلاف آن بخش از قانون کار نیست که نمی‌توان برخلاف آن توافق کرد و از این رو این شرط را درست می‌داند؛ بنابراین بهتر است با مراجعه به اداره کار، نظر آنان که در این زمینه حکم صادر می‌کنند را جویا شوید.
 

سوال سه: با همسرم به مشکل خوردیم و من به خانه پدرم رفتم. مهریه و نفقه را هم به اجرا گذاشتم. پس از سه ماه کسی به پیج فیک من در اینستاگرام مسیج داد. من اول شک کردم که خواهرشوهرم باشد ولی بعد اعتماد کردم. خیلی پیام‌ها را به طرف مسائل جنسی می‌برد و دو تا سه روز پیام دادنمان طول کشید.

بعدش پشیمان شدم و حساب کاربری را کامل پاک کردم. پس از چند روز دیدم به پیج اصلی من پیام داده و فهمیدم واقعا خواهر شوهرم بوده و مرا تهدید کرد که تو با پسر حرف زدی در صورتی که خودش بود. الان ۶ ماه گذشته. آیا ممکن است همچنان از من شکایت کند و من محکوم شوم؟

پاسخ: مصداق رابطه نامشروع در اینجا به وقوع نپیوسته چون طرف مقابل خواهرشوهر شما بوده و نه یک مرد غریبه. به بیان حقوقی «ما قصد لم یقع و ما وقع لم یقصد» (چیزی که قصد کردید اتفاق نیفتاده و چیزی که اتفاق افتاده قصد شما نبوده است) و موضوع هم قابل اثبات نیست. 


دوشنبه هر هفته ‌ به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:

PR@7sobh.com

Mo.masjedi@gmail.com

 

کدخبر: ۵۵۴۴۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر