کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۵۷۱
تاریخ خبر:

پارکینگ‌ها را مساوی تقسیم نکردند؛ چه کنیم؟

پارکینگ‌ها را مساوی تقسیم نکردند؛ چه کنیم؟

پاسخ به سوالاتی در مورد اعتراض به رای دادگاه تجدیدنظر، تغییر نام خانوادگی و مطالبه کاهش افت قیمت خودرو بعد از تصادف

روزنامه هفت صبح،‌ مصطفی آرانی| این هفته به سوال یک نفر از مخاطبان روزنامه و سه نفر از مخاطبان سایت دادراه پاسخ می‌دهیم:

 

سوال یک: در سند تفکیکی آپارتمان ۴ واحدی محل پارک اتومبیل‌ها به‌طور نامساوی ثبت شده در حالی که زیربنای واحدها برابر بوده و امکان تقسیم مساوی و عادلانه وجود داشته است. چگونه می‌توانیم این سند را اصلاح کنیم؟

 

پاسخ: در مورد مرجع حل این اختلاف باید گفت رفع اشتباهی که در عملیات تفکیکی رخ دهد در صلاحیت هیأت نظارت ثبت استان است؛ اما در صورتی که دیگر مالکان آپارتمان‌های احداثی در همان پلاک ثبتی، اصلاح صورت مجلس تفکیکی مورد درخواست خواهان را مخل به حقوق خود دانسته و راضی به این امر نباشند، رسیدگی به دعوی از صلاحیت این مرجع خارج بوده و در صلاحیت دادگاه عمومی است. بنابراین شما باید به دادگاه مراجعه کنید.

 

ولی در اینکه در این موضوع حق با شما باشد، تردید وجود دارد چرا‌که سازنده یا فردی که واحد را به شما تحویل داده، مکلف به تامین پارکینگ با ضوابط قانونی بوده و نه رعایت دقیق متراژ آن. بنابراین اگر پارکینگ ضوابط قانونی را دارد و تقسیم آن نیز طبق ضوابط قانونی صورت گرفته است؛ به نظر شکایت شما راه به جایی نخواهد برد.

 

سوال دو: یکی از عموهای ناتنی پدرم در زمان قدیم، پسوند امیر را به فامیلی خود اضافه کرد. در حال حاضر فقط پسرعمو و دخترعموهای پدرم زنده هستند. آیا من می‌توانم با توجه به شجرنامه فامیلی و رضایت از یکی از پسرعموها و دخترعموها درخواست اضافه شدن پسوند به فامیلی را بدهم؟

 

پاسخ: شما توجیهی برای تغییر نام خانوادگی خود ندارید و اصل بر این است که نام خانوادگی هر فردی باید نام خانوادگی پدر او باشد. ضمنا حق تقدم نام خانوادگی برای کل پسرعموها و دخترعموهای شماست و باید همگی بالاتفاق در این خصوص رضایت بدهند.

 

سوال سه: دو روز پیش، اتومبیلی از فرعی به اصلی آمد و با خودروی من تصادف کرد و حدود ۱۵ میلیون تومان به خودروی من خسارت زد. خودروی من مدل ۹۸ و بدون تصادف بود و حالا حدود ۴۰ میلیون تومان افت قیمت پیدا کرده است. آیا می‌توانم بابت افت قیمت از او شکایت کنم؟

 

پاسخ: بله. ابتدا تامین دلیل کنید. یعنی با مراجعه به کارشناسی رسمی (فهرست در سایت کارشناسان رسمی دادگستری موجود است)، در این خصوص نظر او را بگیرید و پس از آن با کروکی و گزارش پلیس به دادگاه حقوقی مراجعه و مطالبه افت ارزش قیمت اتومبیل را داشته باشید.


سوال چهار: آیا می‌توان به رای دادگاه تجدیدنظر اعتراض کرد؟

پاسخ: اصولا خیر، مگر در مواردی معین مثل اینکه رسیدگی به طور کلی به صورت غیابی باشد و بتوانید از آنکه واخواهی کنید یا همانطور که در مطلبی در همین صفحه و در همین شماره آمده، دلایلی برای فرجام‌خواهی وجود داشته باشد یا اینکه شخص ثالثی وارد پرونده شود که همه این موارد استثنایی هستند و شرایط خاص خود را دارند.

 

‌دوشنبه هر هفته‌ به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:

PR@7sobh.com

Mo.masjedi@gmail.com

 

کدخبر: ۵۵۱۵۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر