کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۶۳۱
تاریخ خبر:

حیاطی که فقط از طبقه همکف راه دارد، اختصاصی است؟

حیاطی که فقط از طبقه همکف راه دارد، اختصاصی است؟

پاسخ به سوالاتی درباره هک اینستاگرام، طلاق زن بداخلاق و‌...

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| این هفته به سوال چهار نفر از مخاطبان سایت دادراه پاسخ می‌دهیم:

سوال یک: یک آپارتمان در طبقه همکف خریداری کردم که حیاط اختصاصی دارد. پنجره‌های واحدهای بالا مشرف به داخل حیاط بنده هستند. آیا می‌توانم جلوی پنجره‌های واحدهای بالا را بپوشانم با حفاظ یا دیوار و...


پاسخ: به نظر می‌رسد که حیاط اختصاصی نیست. در این نوع از ساختمان‌ها، چون راه ارتباطی با حیاط از واحد طبقه همکف است، عملا فقط واحد همکف می‌تواند از حیاط استفاده کند ولی این به معنای اختصاصی بودن حیاط نیست و حیاط همچنان جزو مشاعات ساختمان است و بنابراین شما حق این را ندارید که با اقداماتی که ذکر کردید، آن را به فضایی اختصاصی تبدیل کنید. مگر اینکه از همه مالکان رضایت اخذ کنید. 


سوال دو: خانم بنده به شدت فرد پرخاشگر و بدخلقی هستند و با من و بچه‌های ۷ و ۹ ساله‌ام اصلا سازگاری ندارد. من یک وانت نیسان دارم که با آن کار می‌کنم. حالا می‌خواهم طلاق بگیرم. مهریه او ۵۰۰ سکه است و با اینکه در خانه من زندگی می‌کند ولی هر ماه مبلغی به حساب او واریز می‌کنم. سوالم این است که تکلیف تنصیف اموال و نفقه و اجرت‌المثل و مهریه چه خواهد بود؟ 


پاسخ: در قانون ایران مرد حق طلاق دارد ولی اثبات اینکه زن بدخلق است و سازگاری ندارد باعث نمی‌شود که او حقوق مالی نداشته باشد. بنابراین شما مکلف به پرداخت مهریه هستید، در صورتی که شرط تنصیف اموال را در عقدنامه خود پذیرفته باشید، این شرط هم اعمال خواهد شد و در مورد اجرت‌المثل نیز یا باید توافق کنید یا دادگاه به آن حکم خواهد داد. فقط با توجه به واریزی که داشتید احتمالا در مورد نفقه می‌توان گفت که حقوق ایشان را پرداخت کردید. ضمنا در صورتی که اعسار یعنی ناتوانی خود از پرداخت حقوق مالی را ثابت کنید، صرفا می‌توانید این بدهی را تقسیط کنید.  


سوال سه: مادرم سکته مغزی کرده است. آیا می‌توانم از او برای ادامه پرونده قضایی درمورد ارثیه پدری‌اش وکالت محضری بگیرم؟


پاسخ: صرف سکته مغزی دلیلی بر حجر (عدم توانایی در اداره امور مالی) نیست؛ بنابراین اگر قوای عقلی ایشان به‌جاست و می‌تواند در امور مالی خوب و بد را تمیز دهد، امکان این را دارد که به شما وکالت هم بدهد ولی در صورتی که سکته مغزی باعث شده که ایشان توانایی تشخیص مسائل حوزه اقتصادی را نداشته باشد، باید ابتدا حجر وی ثابت و برای وی قیم تعیین شود و سپس از قیم وکالت بگیرید. 


سوال چهار: فردی با هک کردن اطلاعات من وارد اکانت اینستاگرامم شده و به خانمی که از آشنایان من هستند و من به ایشان کمک مالی می‌کنم، پیام داده و گفته من می‌دانم که شما دو نفر با هم می‌گردید و حتی به من پیام داده که آمار هر دوی شما را دارم و بیچاره‌تان می‌کنم و‌... . الان هم حساب کاربری‌‌و ایمیلم حذف شده است. به نظر شما باید چه کنم؟


پاسخ: با توجه به حذف شدن حساب کاربری و نیز با توجه به اینکه سرور اینستاگرام در خارج از کشور است؛ جرم را نمی‌توان مورد پیگرد قانونی قرار داد مگر اینکه فردی که مرتکب چنین کاری شده، خود اقرار کند که این کار را انجام داده است. 


 دوشنبه هر هفته ‌ به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:

PR@7sobh.com

Mo.masjedi@gmail.com

 

کدخبر: ۵۵۳۶۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر