کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۶۸۹
تاریخ خبر:

آزادی بدهکار از زندان فقط با گذاشتن سند ممکن است؟

 آزادی بدهکار از زندان فقط با گذاشتن سند ممکن است؟

پاسخ به سوالاتی درباره آزار و اذیت همسایگان و...

روزنامه هفت صبح،‌مصطفی آرانی| این هفته به سوال یک نفر از مخاطبان روزنامه و دو نفر از مخاطبان سایت دادراه پاسخ می‌دهیم:
 

سوال یک: پدرم از سال ۱۳۹۰ به خاطر عدم توانایی در رد مال شاکیان در زندان است. می‌خواهد اظهار به تخفیف بنویسد. آیا برای آزادی او به سند احتیاج داریم؟


پاسخ: مشخص نیست در اینجا منظور از اظهار به تخفیف چیست. با این حال احتمالا مسئله گرفتن تخفیف از طلبکاران یا قاضی است. در هر صورت آزادی ایشان از زندان با قرار قضایی صورت خواهد گرفت که تشخیص آن به عهده قاضی است ولی معمولا در این موارد قرار وثیقه صادر می‌شود که در این صورت نیاز به ارائه سند ملکی وجود دارد. 

 

سوال دو: در ساختمان قانون گذاشتیم که هر کسی مزاحمت صوتی یا اذیت و آزار یا مزاحمت مثل نگهداری سگ و سروصدای ناهنجار داشت؛ آب و برق و گاز واحد تا رفع مزاحمت قطع بشود. همه مالکان هم به صورت مکتوب متعهد شدند و امضا کردند. مستاجری آمده که مزاحمت دارد و به هیچ صراطی مستقیم نیست. حتی به صورت متعدد به ۱۱۰ اطلاع دادیم و حالا دیگر حتی ۱۱۰ هم فقط جلوی ساختمان می‌آید و می‌رود. به عقیده مامور پلیس، شکایت حداقل ۶ ماه طول می‌کشد. سوال این است که او می‌تواند بابت گرفتن خدمات ساختمان شکایت کند؟

 

پاسخ: شما امکان قطع خدمات را به دلیل آزار و اذیت ندارید. موافقتی هم که دارید اولا بین مالکان است و مستاجر آن را نپذیرفته و ثانیا به معنای سطحی از محرومیت از خدمات اجتماعی است که نیاز به قانون یا حکم دادگاه دارد. حتی قطع انشعابات در صورت عدم پرداخت شارژ ساختمان نیز نیاز به اقدام قضایی دارد. از این رو تنها راه شما شکایت از این فرد به دلیل مزاحمت است. 

 

سوال سه: همسایه طبقه بالای ما دو سال است که با سروصدای بچه خود ایجاد مزاحمت می‌کند و حتی پس از اخطارهایی که به او داده شده باز هم با لج‌بازی این کار را تا ساعت ۱ شب ادامه می‌دهد. بعد از دو سال مادر من رفت در خانه آنها و با آرامش به همسرش گفت بی‌زحمت بچه‌ها آرام‌تر بازی کنند خیلی سر و صدا می‌آید. ساعت هم ۱۱ شب بود.

خانم این خانه به مادر من گفته «شما صبح‌ها بچه‌ات میره مدرسه در رو مثل در طویله می‌بنده» و به این ترتیب خانه ما را طویله حساب کرد. مادر من چیزی نگفت و آمد در گروه فامیلی آنها که همه اقوام نزدیکند این قضیه را نوشت و از روی عصبانیت کلماتی مثل زنیکه، بی‌همه‌چیز و سلیطه را به کار برد و پدرش هم یک فحش ناموسی نوشت.

بعد از آن مادرم با پدرم دعوا کرد و پدرم سریع آن پیام را پاک کرد و نوشت بیایم خانه درستش می‌کنم و یک جا هم نوشت زنگ می‌زنم به ۱۱۰. بعد یکی از اقوام همسایه ما از این پیام‌ها برای همسایه ما اسکرین‌شات فرستاد و او هم گفته شکایت می‌کنم. خواستم بدانم حکم و مجازاتش چیست؟ 

پاسخ: توهین اتفاق افتاده ولی اثبات آن به شدت دشوار است به خصوص که باید پلیس فتا گزارش آن را به دادگاه بدهد و اسکرین‌شات نمی‌تواند توهین را ثابت کند. شما می‌توانید توهین رخ داده را انکار کنید. در کل هم در جریان باشید که پیگیری این موارد از طریق قضایی راه صحیح است نه چنین برخوردهایی. 

 

دوشنبه هر هفته ‌ به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:

PR@7sobh.com

Mo.masjedi@gmail.com

 

کدخبر: ۵۵۲۶۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر