کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۳۵۳
تاریخ خبر:

‌هدی رستمی ، اینفلوئنسری که روی دست عربستانی‌ها بلند شد

‌هدی رستمی ، اینفلوئنسری که روی دست عربستانی‌ها بلند شد | این روزها عربستان هر کاری می‌کند تا اینفلوئنسرها را مثل یک آهنربای قوی جذب خود کند. چه فرش قرمزی که به‌پا نشده. چه مقرراتی که تسهیل و چه بریزوبپاشی که نشده. در یوتیوب می‌گردی گزارش اکونومیست به چشمت می‌خورد،‌ به سراغ پایگاه‌های خبر می‌روی،‌ می‌بینی بی‌بی‌سی با رپرتاژ آگهی‌‌اش سنگ تمام گذاشته.

این موج مخصوص شبکه‌های خبری نیست… مراد عثمان، اینفلوئنسر مشهور سفر اهل روسیه، ویدئویی همین چند روز پیش در اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته که دست همسرش، ناتالیا را به سبک مشهور «فالومی‌تو» (دنبالم بیا به) رو به مداین صالح ،‌ بازمانده‌ای از شهر نبطی متعلق به ۲هزار سال پیش، رها می‌کند. دروغ چرا، آنقدر که این محتواهایشان پیش چشمانمان این چند روز رژه رفت، دل ما هم می‌خواهد این نقاط کمتر دیده شده عربستان را ببینیم‌.

اینجا اما داشتن چنین انتظاری از بدنه دولتی گردشگری ایران افسانه است؛ به هر دلیلی که می‌تواند از عافیت‌طلبی تا نداشتن جاه‌طلبی باشد، یا شرایط منطقه. اما در روزهایی که انتظار داشتیم عربستان در اینستاگرام بترکاند، این «فم تریپ» ‌هدی رستمی و رفقایش با کلید واژه «FeelIran» (ایران را حس کن) است که با دعوت از اینفلوئنسرهایی از نقاط مختلف جهان، کاری کرده‌اند کارستان.

فم تریپ چیست؟

فم تریپ در لغت به معنا و مخفف سفر آشنایی است.

آشنایی با یک هدف و مقصد گردشگری برای دیده شدن پتانسیل‌ها و کمک رساندن به ذی‌نفعان آتی. این بار هدف نشان دادن ظرفیت‌های گردشگری ایران به میلیون‌ها مخاطب اینستاگرامی غیرایرانی است. اینستاگرام آنها در یک حساب سرانگشتی، جمعا ۱۰ میلیون نفری مخاطب دارد و به جای انتشار یک ویدئو یا گزارش، سیلی از استوری و پست و ویدئوست که روی اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر از ایران منتشر می‌کنند.

می‌دانیم که این نخستین فم تریپ اجرا شده در ایران نیست و بسیاری از آژانس‌های گردشگری و بعضا نهادها، اینفلوئنسرهایی با چند ده هزار تا چندصدهزار دنبال‌کننده را پیش از این میزبانی کرده‌اند. با این حال در این ابعاد و البته با این سطح از دنبال‌کنندگان، باید پذیرفت که هیچ وقت چنین سفری به مقصد ایران ترتیب داده نشده است.

هدی رستمی که خود مبتکر این پروژه در ایران است، پیش‌تر مهمان فم‌تریپی در ترکیه بود و آنجا پی به خلأ فم‌تریپ برای ایران برد. او که گردشگری حرفه‌ای است و به بیش از صدکشور جهان سفر کرده، مدتی است با راه‌اندازی یک استودیو (به معنای استارتاپی آن و نه استودیوی صدا و تصویر) با پروژه‌هایی مانند دفتر سفر و کارگاه سفر توانسته مخارج این فم تریپ را در کنار حمایت عموما نهادهای خصوصی تامین کند.

دوستان هدی رستمی

حالا «اِریکا سانتوس» اینفلوئنسر سفر، مد و زیبایی از برزیل با ۱/۲ میلیون دنبال‌کننده، «آرتم شستاکوف» عکاس و خالق محتوای اوکراینی با ۱/۱ میلیون دنبال‌کننده، «کتی» و «هوگو» از چین، جمعا با بیش از ۳ میلیون دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی این کشور (اینستاگرام در چین فیلتر است)، «مهمت» عکاس مشهور اهل ترکیه با ۱/۱ میلیون دنبال‌کننده و «اِکاترینا میشچنکووا» اهل روسیه با دو پیج که یکی ۷۰۰ هزار و دیگری ۶۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد به همراه اینفلوئنسرهای دیگری از ترکیه، اوکراین،‌ فرانسه،‌ روسیه، هند و ایتالیا به ایران آمده‌اند.

آب و هوای اینستاگرام برای فم‌تریپ هدی رستمی و رفقایش بسیار آفتابی است و همه چیز امن و امان. اما در توئیتر دو گروه منتقد و مدافع صف‌آرایی تندوتیزی کرده‌اند؛ از این که چرا در مسیر مشهور گردشگری ایران لوکس می‌گردند تا اینکه این‌ها «از خودشان‌اند». این دومی که جوابی ندارد و اصلا این چه مرزی است که ما نمی‌فهمیم؟ اولی را اما هدی رستمی پیش از این جسته و گریخته پاسخ داده که سبک اینفلوئنسرها و همچنین زیرساخت‌ها، محدودیت‌ها و شرایطی را ایجاد کرده که منجر به طراحی این سفر در مناطق بیشتر دیده شده گردشگری ایران شده و نه در مناطق دور از مرکز. اینستاگرام اما این روزها، در قبضه این اهالی سفر است.

هدی رستمی و رفقایش کاری کرده‌اند که نهادهای ذی‌نفع گردشگری عربستان با میلیون‌ها دلار در پی انجامش هستند. شاید به ما خرده بگیرید چرا این بار نقد نکردیم، نکوبیدیم یا … این اولین سفر با چنین ابعادی است، هر وقت شرایطی برای قیاس پیش آمد، آن وقت می‌توانیم مثل همیشه بی‌رحمانه بنویسیم. سفرشان بی‌خطر.

توضیحات

*

توضیحات

توضیحات

توضیحات

توضیحات

توضیحات

توضیحات

کدخبر: ۲۸۴۳۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560207238

    هیج کس نمیتواند بگوید مخالف توریست است و نباید پروژه های در این شکل که نیاز کش ور پهناوری مثل ایران با این همه پتانسیل گردشگری است را انجام نداد . اما تجربه ثا بت کرده است که ما بسیار از این پروژه های بی سرانجام داشته ایم در واقع میخواهیم پله اول را برنداشته به پله آخر برسیم . د ر مورد پروژه فم تریپ میتوان گفت که اگر پشتیبان آن سازمان گردشگری (‌که الان وزار ت شده است ) می باشد چرا ابتدا زیر ساخت ه ا را آماده نمی کند تا اگر با هجوم گردشگر به ایران مواجه شد ُ خصوصا در این برهه از زمان که جام جهانی ۲۰۲۲ در کشور همسای ه ما پیش روست و فرصت بسیار مناسبی برای ج ذب توریست در خلیج فارس است دچار مشکل و ک مبود امکانات نشود . و اگر این پروژه به ص ورت شخصی اداره می شود بازهم همان حکایت پ له اول را برنداشته میخواهیم به پله آخر ب رسیم است . ما چندبار نشسته ایم با توریست هایی که ایران را دیده اند صحبت کنیم ؟ و بلاگ هایشان را بخوانیم ُ از مشکلاتی که برایشان پیش آمده بدانیم و بعد به فکر در بوق و کرنا کردن سفر چند اینفلوئنسر خارجی به ایران باشیم . توریست بعدی که آمد چه کنیم ؟ چند کتاب راهنمای توریست داریم ؟ چ قدر جامع است ؟ آیا ایران فقط اصفهان و شی راز و کاشان است ؟ بازهم ون VIP میگیریم ُ آنها را به رستوران های لاکچری میبریم ؟ هتل های شیک ؟ با قدر دانی از زحمت این عزیزان اما من معتقدم فم تریپ صرفا فقط ی ک مسکن است . برای تمام جاهای خالی که ما در زیرساخت داریم . کار را باید اساسی انج ام داد ُ اگر اینگونه بود امارات باید یک شبکه تلویزیونی به آدم های معروفی که به آ ن سفر میکنند اختصاص میداد . در آخر با ای ن جمله صحبت هایم را تمام میکنم ُ گاهی خو ب است واقع بین باشیم و دنیا را از دریچه عکس های زیبا نگاه نکنیم

  • p.pourbahrami

    واقعا چرا این اتفاق نباید توسط دولت حمای ت بشه ! مگه صنعت گردش گری برامون مهم نیس ت تو این شرایط ؟

    • f.maleki

      چرا توقع داریم دولت روی هر چیزی دست بزار ه؟! اتفاقا کارها تا وقتی دولت واردش نشده ، خوب پیش میره!

  • maryaam

    واقعا آفرین بهش. امیدوارم از این اتفاقات بیشتر در ایران بیوفته و ازشون حمایت بشه تا اون دید منفی که خارجی ها نسبت به ایر ان دارند برطرف بشه.

  • _user_1570281448

    نزدیک ۲ساله هدی رستمی رو دنبال میکنم، بر ای این پروژه فم تریپ هرلحظه برنامه ها تل اشا اسپانسرا و همه چیو توضیح داده این مد ت که چقدر زحمت کشیده، حمله های تند و الک ی به ایشون کاملا مشخص هست که برای تخریبه !

  • _user_1571222966

    هدی این وسط قطعا نفع میبره نوش جونش، زحم تشو کشیده توریسم رو رونق میده ارز وارد ک شور میشه کمک به درآمد مردم میشه مثل ترکی ه و خیلی جاهای دیگه که دقیقا همین فم‌تری پ رو اجرا کردن و خب قطعا ایرانم بهتر نشو ن میده نسبت به تفکرسایر کشورهایی که به ما دارن

  • _user_1571223132

    همین چند وقت پیش ازبکستان ۱۵۰ تا اینفلوئ نسر دنیا رو دعوت کرده باوجود داشتن خوار زم و سمرقند و بخارا باز هم زیباییهایش یک هزارمه ایران نبود.حالا یه عده دنبال چی میگردن با این همه منفی بافی

  • _user_1510041953

    توی این اوضاع اقتصادی این کار یکی از بهت رین اتفاق هایی هست که می‌تونست برای ایرا ن بیوفته

  • ناشناس

    صبح به صبح که ینگه دنیا از خواب بیدار می شم، اولین کارم این شده که چک کنم امروز ک جاها رفتن و چه جاهایی رو دیدن. حقیقتا دی دنش از پشت قاب گوشی موبایل هم لذت بخشه و دست مریزاد داره به هدی رستمی و تیمش بر ای #فم_تریپ

  • hojjat63

    به عنوان یک ایرانی، واقعا تو حوزه جذب تو ریست، خیلی ضعیف عمل کردیم، واقعا ایران ر ا آنطور که شایسته اش هست به جهانیان معرف ی نکردیم و راه طولانی داریم… از هدی رستم ی واقعا باید قدردانی کنیم که نماینده خوب ی برای معرفی ایران هست??

  • _user_1571210162

    eyvall

  • pishoo

    از نظر من حمایت از توریسم بسیار در ایران کمه و زمانی که یک نفر بدون حمایت دولتی یه همچین کار بزرگی میکنه قابل ستایشه…