کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۲۲۲۰
تاریخ خبر:

۹ خودرو عجیب بازار ایران

هفت صبح |عجیب‌تر از عجیب مثل این نه خودرو را هیچ جا نمی‌توانید پیدا کنید. یک لیست جالب از اتومبیل‌هایی کارکرده اما جذاب که بسیار کمیاب هستند به طوری که از برخی از آنها تنها یک دستگاه در کشور یافت می‌شود.
لشگر شکست خوردگان بهترین نامی است که می‌توان برای خودروهای این گزارش ذکر کرد. اما عجیب‌تر از عجیب را به این خاطر برگزیدیم که قصد داریم کلیشه‌های رایج را درباره برخی خودروها بشکنیم. برای نمونه انتظار عمومی همیشه این است که ون‌ها ظاهری زمخت داشته باشند یا محصولات کیا هیوندای در جذاب‌ترین شکل ممکن طراحی شده و نظر همه را به خود جلب کنند. در این گزارش اما ما دو ون زیبا و نسل‌هایی قدیمی و زشت و نچسب از دو اتومبیل محبوب سانتافه و اسپورتیج را به شما معرفی می‌کنیم. در عین حال از برخی خودروهای ولوو، اوپل و دی‌اس هم مثال‌هایی برای شکست آورده‌ایم که کمتر فرصت دیده شدن در بازار ایران را به دست آورده‌اند. البته دو غریبه هم در این جمع حضور دارند، نخست اسمارت فور۲ نسل اول و دوم مزدا۶؛ سدان بزرگ ژاپنی که هیچ‌گاه نتوانست در ایران تولید شود. گزارش را بخوانید در جریان جزئیات بیشتر این سربازان به هزیمت رفته قرار بگیرید!

مزدا۶ مدل ۲۰۰۷
قرار بود در کنار مزدا۳ نسل قبل به مجموعه بهمن رفته و تولید شود اما بخت یار نبود و سری۶ مزدا تنها به تعدادی اندک وارد کشور شد. مزدا۶ که رقیب مستقیم تویوتا کمری SE و نیسان ماکسیما بود، با داشتن موتوری ۲لیتری، از سواری راحت، طراحی جسورانه و فرمی آیرودینامیک برخوردار بود. همه این عوامل هم باعث شد خودرو دوم سال ۲۰۰۳ بازار اروپا و بهترین اتومبیل خانوادگی سال از نگاه مجله موتور ترند باشد.

هیوندای سانتافه نسل اول
بدترین تصویر ممکن از سانتافه و شاید هم بهترین تصویر! بسته به اینکه علاقمند به صنعت خودرو باشید یا عشق ماشین، این سانتافه نسل اول را می‌توانید زشت یا زیبا تصور کنید. با این حال کسی نمی‌تواند منکر استعداد بالای هیوندای در زمینه توسعه و پیشرفت را رد کند. سانتافه نسل اول که به تعد بسیار کمی در کشور موجود است، مدل ۲۰۰۲ بوده و از موتور ۲۴۰۰سی‌سی تتا با نیرویی معادل ۱۶۵ اسب هم سود می‌برد.

اسمارت فور۲ مدل ۲۰۱۰
از آنجا که کوچک و کند و ظریف است، ابدا باب میل ایرانی‌ها نیست! اسمارت فور۲ که خودرویی اروپایی و مناسب ذائقه خریداران دوستدار محیط زیست است، در هر ۲باری که وارد ایران شده شکست را تجربه کرده و کمتر خریداری را به سمت خود جذب کرده است. نسل دوم اسمارت به غیر از بهای گزاف ۱۰۰میلیونی، توانایی حمل تنها دو سرنشین را دارد که باعث می‌شود تنها افراد خاص سراغش بروند و ریسک چنین خرید جنون آمیزی را به جان بخرند.

میتسوبیشی گرندیس ۲۰۱۰
یک ون با طراحی بسیار زیبا و فضای داخلی جذاب؛ ورای چیزی که ایرانی‌ها میتسوبیشی را با آن می‌شناسند. گرندیس که هرگز نتوانست در بازار ایران رنگ موفقیت را تجربه کند، به عنوان یک مینی‌ون شهری جذاب گنجایش ۷سرنشین داشته و به لطف موتوری ۲۴۰۰سی‌سی و ۱۶۰اسبی، توان نسبتا خوبی هم برای حرکت دارد. گرندیس البته خودرو محبوبی نبود و کلا در طول ۷سال تولید، حدود ۱۲۰ هزار دستگاه از آن تولید شد.

دی‌اس ۴کراس‌بک ۲۰۱۷
یک کراس‌اوور کامپکت و نیمه لوکس ساخت فرانسه که به نوعی نسخه ارتقایافته سیتروئن سی۴ است و به تعدادی کمتر از ۵۰ دستگاه وارد کشور شده است. بهای این خودرو که در یک گونه وارد کشور شده و از موتور و گیربکسی مشابه با پژو ۲۰۰۸ برخوردار است، معادل ۳۵۰ میلیون تومان است. ۴کراس‌بک که ابعادی نزدیک به یک رنو کپچر دارد، خودرویی اسپورت با طراحی جالب توجه است.

کیا اسپورتیج نسل اول
زمخت و بی‌هویت تنها نکته‌ای است که می‌شود درباره اسپورتیج نسل اول گفت. در فاصله سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۵ اسپورتیج ظاهری اینچنینی داشت و با فروشی اندک در دو نوع ۳در و ۵در تولید می‌شد. موتور به‌کاررفته در اسپورتیج نسل اول یک نمونه ۲لیتری ۱۲۸ اسبی است و کسی هم از سطح قیمت این خودرو در ایران اطلاعی ندارد. نکته مهم اما رشد سریع اسپورتیج ظرف کمتر از ۲۵ سال است که برای ما ایرانی‌ها کمی حسادت‌ برانگیز نیز هست.

اوپل کورسا اسپورت
تقریبا به تعداد ۱۰۰ دستگاه از این فرزند کوچک اوپل وارد ایران شده و در طول ۴سال کار، اغلب مشتریان را هم از کارایی و هندلینگ خود راضی کرده است. در واقع این نمونه خاص از کورسا به غیر از مباحث مربوط به گارانتی، هیچ دست کمی از تویوتا یاریس و هیوندای آی۲۰ نسل قبل ندارد. این خودرو که از موتوری ۱۰۰ اسبی برخوردار است، در نمونه‌های کم کارکرد بهایی بین ۱۷۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان دارد.

تویوتا پرویا ون
شاید مجموعا کمتر از ۱۰ دستگاه تویوتا پرویا ۲۰۱۱ در ایران وجود داشته باشد. این مینی‌ون متوسط و زیبای ژاپنی که رقیب مستقیم میتسوبیشی گرندیس هم هست، در بازارهای جهانی اسامی متفاوتی داشته و با طول ۴٫۷۹متر، در انواعی بنزینی و هیبریدی تولید شده است. این ون هفت نفره تویوتا برخلاف هایس یک اتومبیل خانوادگی نسبتا لوکس بوده و علاوه بر امکانات مناسب، از کیفیت سواری خوبی برخوردار است.

ولوو سی۳۰ پولستار
جذاب‌ترین خودرو این گروه بی‌شک همین هاچ‌بک عجیب سوئدی است که با فرم خاص جلوپنجره و نمای عقب نامتقارن، یکی از بدفروش ترین خودروهای تاریخ ولوو است. سی۳۰ پولستار که از قضا کیفیت رانندگی و هندلینگ مناسبی دارد، در مدل ۲۰۱۳ با موتور ۵سیلندر توربو، ۲۰۰اسبی و ۲۵۰۰سی‌سی به بازار ایران وارد شد و هم‌اینک هم با بهای ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان در کارکرد کمتر از ۵۰هزار کیلومتر قابل خریداری است.

عکس‌ها: فرشاد نجوی- هفت صبح

کدخبر: ۲۳۲۲۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر