کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۱۵۶۳
تاریخ خبر:

کیا ریو LS؛ دوست بازیافته

هفت صبح |از جمله خودروهای موفق تولید داخل که پس از ده سال هنوز هم به خوبی کار می‌کند کیا ریو LS مونتاژ سایپا است که با ۲۰ تا ۴۰میلیون تومان قابل خرید است.

ریو یکی از بهترین خودروهای مونتاژ شده در سایپا از زمان آغاز فعالیت این شرکت در صنعت خودرو ایران در پنج دهه اخیر است. طرح زیباتر بدنه که بافرم‌های تیز و دوار شکل گرفته به محض ورود به ایران گل کرد. دلیل موضوع هم این بود که ریو در مقایسه با اتومبیل‌های پژو، سیتروئن و رنو جلوه بیشتری در آن عصر داشت. در کنار طراحی، استفاده از رنگ‌های جذاب بدنه، قیمت مناسب و استفاده آسان و کم‌هزینه جزو مهم‌ترین دلایلی است که ریو را در ایران به موفقیت رساند و در برخی سالها تیراژش را تا حدود ۲۰ هزار دستگاه هم افزایش داد.
گپ و گفتی با دو تن از مالکان کیا ریو نشان می‌دهد از هر نظر این سدان کامپکت کره‌ای خودرویی بادوام و بی دردسر است. یکی از مالکان که خودرو خود را سال ۱۳۹۰ خریده می گوید با وجود عبور کیلومتر شمار خودرو از مرز ۷۰هزار کیلومتر، از آن زمان تاکنون جز یک بار هیچ‌گاه اتومبیل خود را تعمیر نکرده‌ و آن یک مورد هم به تعویض صفحه کلاچ خودرو مربوط می‌شود. مالک ریو مدل ۸۶ هم که با این سدان کره‌ای بیش از ۱۴۰ هزار کیلومتر کار کرده، اعتقاد دارد جز برخی از ایرادات برقی مثل سوختن فیوز لامپ سقف، ریو تقریبا هیچ نقصی پیدا نمی‌کند و همچنان سطح کیفی خود را حفظ می کند.
ریو در بازار خودروهای دست دوم با نمونه هایی از پژو ۴۰۵، سمند، پژو پارس و ۲۰۶ صندوق دار رقابت می کند و در این سالها تولیدات ملی سایپا، تیبا و ساینا که برخی قطعات آن ها با ریو مشترک است نیز به این رقابت افزوده شده اند. مزیت ریو نسبت به محصولات یادشده دوام بالاتر، مصرف سوخت بهتر و کیفیت سواری بالاتر مخصوصا در مقایسه با ساینا و تیبا است. نسل دوم کیا پراید که در ایران با نام ریو LS مونتاژ شد خودرویی است با شتاب مناسب، با این حال ریو ابدا قادر نیست در سرعت‌های بالا پا به پای محصولات خانواده سمند، ۲۰۶ و یا پژو ۴۰۵ حرکت کند. موتور ۱۶سوپاپ و ۱٫۵ لیتری این خودرو که ۹۵اسب قدرت دارد به اذعان اغلب مالکان این محصول حتی در کارکردهای بیش از ۱۰ساله هم از دور خارج نشده و همچنان مصرف خود را در محدوده ۷لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر نگه داشته است.
ریو که به نوعی یک تندر۹۰ کره‌ای با ظاهر بهتر و ابعاد کوچکتر است، علاوه بر سیستم فرمان نرم و دقیق، از کولر و بخاری خوبی برخوردار بوده و عایق بندی مناسبی به لحاظ ورود اب و صدا به اتاق دارد. در عین حال سیستم ترمزها در ریو عملکرد قابل قبولی داشته و به راحتی از عهده نگهداشتن خودرو بر می‌آیند، هر چند طبق گفته مالکان باید در نگهداری سلامت سیستم ترمز دقت به خرج داد.

کدخبر: ۲۳۱۵۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ali20h

    من ریو 86 داشتم چند ماه پیش فروختم 20 ت بخدا چراغ عقب لامپ توش فابریک بود 210000 تا کارکرد بی صدا فروختمش تقریبا بی رنگ کسی که خریده تشکر میکنه عجب حالی میده بع دش خود داداشت 195 کیلومتر باهاش رفتم چنت ا ایراد داشت مثلا بالای 120 تا صدای موتو ر داخل میامد یا ترمزهاش چون abs نبود ضعی ف نبود در کل یه پیچ از ماشین وا نشد

  • danialardehali

    چون خوب بوده تولیدش قطع شده…اینجور ماشین ا به ضرر خودرو سازهاست.