کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۷۱۱۱
تاریخ خبر:

کوچینگ، معجزه توسعه فردی و حرفه‌ای

کوچینگ، معجزه توسعه فردی و حرفه‌ای

رپورتاژ آگهی| شاید تا به حال واژه کوچینگ را شنیده باشید. می‌توان گفت کوچینگ یکی از موثرترین مهارت‌هایی است که موجب‌ می‌شود افراد با صرف کمترین انرژی و در کوتاه‌ترین زمان، بیشترین راندمان و بهره‌وری را در راه رسیدن به اهداف خود داشته باشند. ازاین‌رو از کوچینگ به عنوان معجزه توسعه فردی و حرفه‌ای یاد‌ می‌شود. اگر‌ می‌خواهید در مورد کوچینگ و دوره‌های تربیت کوچ حرفه‌ای، اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

کوچینگ چیست؟

در زندگی مدرن امروزی، کوچینگ از اصلی‌ترین مهارت‌هایی است که مورد توجه قرار گرفته است. بنا به تعریف فدراسیون جهانی کوچینگ ICF ، کوچینگ نوعی شراکت مستمر، جهت كمك به مراجعه‌كنندگان است كه مراجع را به فكر وامی‌دارد و خلاقیت درونی وی را برای كسب نتایج رضایت‌بخش در زندگی شخصی و حرفه‌ای بیدار می‌کند.

در طول روند کوچینگ، مراجعه كنندگان آگاهی بیشتری به پتانسیل خود پیدا كرده و با عملکرد خود، کیفیت زندگیشان را بهبود می‌بخشند.

در کوچینگ‌ یک شخص به عنوان کوچ در تلاش است که کمک کند افراد بتوانند در حوزه‌های مدنظر خود مانند توسعه فردی، تحصیلی، کاری و حتی احساسی به پیشرفت و موفقیت دست یابند.

کوچینگ و توسعه فردی و حرفه ای

کوچینگ در توسعه فردی و حرفه‌ای بسیار خوب عمل می‌نماید. توسعه فردی، راه و روشی است تا افراد بتوانند با توجه به اهداف و انتظارات خود، مهارت‌ها و استعدادهای نهفته‌شان را کشف نموده و آن‌ها را عملی کنند. این یک اتفاق لحظه‌ای نیست؛ بلکه یک فرآیند همیشگی است.

عمدتا از کوچینگ در موارد مرتبط با ذهنیت افراد مانند اعتماد‌به‌نفس، عزت‌نفس، تصمیم‌گیری، ارتقا فن‌بیان و … استفاده‌ می‌کنند. در حال حاضر بسیاری از افراد و سازمانها، به دنبال توسعه خود یا کارکنانشان از طریق کوچینگ هستند و به همین دلیل دوره‌های تربیت کوچ حرفه‌ای با استقبال بی‌نظیری مواجه شده است.

انواع کوچینگ

کوچینگ شاخه‌های مختلفی دارد که با شناخت آن‌ها‌ می‌توانید راحت‌تر در مورد آموزش کوچینگ تصمیم‌گیری نمایید. دو شاخه اصلی کوچینگ‌ عبارتند از:

کوچینگ سازمانی

کوچینگ سازمانی، فرآیندی است که هدف آن تقویت مهارت‌های فردی و حرفه‌ای مدیران و کارکنان و به تبع آن افزایش سوددهی سازمان است. این شاخه از کوچینگ نسبت به سایر حوزه ‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل متخصصین بیشتری در این حوزه مشغول به کار هستند. در این حوزه می‌توان به زیر‌شاخه‌هایی همچون کوچینگ رهبری، کوچینگ اجرایی، کوچنگ مسیر شغلی و … اشاره کرد.

کوچینگ زندگی

یک کوچ زندگی به افراد کمک‌ می‌کند تا بتوانند تغییراتی در خود در راستای زندگی سالم‌تر و شادتر ایجاد کنند. کوچ زندگی، به افراد کمک می‌کند تا آگاهی بیشتری درباره باورها، ارزش‌ها، اهداف و نقاط‌قوت خود پیدا کنند و به دنبال راه‌حل‌هایی برای رسیدن به اهداف‌شان باشند. در این حوزه می‌توان به زیرشاخه‌هایی همچون کوچینگ رابطه، کوچینگ سلامت، کوچینگ تحصیلی و … اشاره کرد.

مهم‌ترین تاثیرات کوچینگ در حوزه رشد فردی

کوچینگ حرفه‎ای‌ می‌تواند نتایج شگفت انگیزی در حوزه رشد فردی داشته باشد که در زیر به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره‌ می‌کنیم.

  • دستیابی به اهداف و رفع چالش‌ها
  • خودشناسی
  • توانمندسازی
  • دستیابی به رضایت درونی
  • بهبود روابط و تعارضات
  • اخذ تصمیمات مهم
مهم‌ترین تاثیرات کوچینگ در حوزه سازمانی

استفاده از کوچینگ در حوزه کسب وکار و سازمان نیز نتایج فوق العاده‌ای دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره‌ می‌کنیم.

  • افزایش قدرت رهبری
  • بهبود روابط
  • افزایش بهره‌وری و وفاداری
  • ارتقا خلاقیت، اعتماد به نفس و انگیزه پرسنل
  • کشف نقاط قوت افراد
  • بالا رفتن قدرت حل مسئله

آموزش کوچینگ به چه افرادی توصیه‌ می‌شود؟

یادگیری مهارت‌های کوچینگ‌ می‌تواند برای گروه‌های زیر بسیار مناسب و کاربردی باشد.

  • تمامی افراد علاقمند به توسعه فردی و حرفه‌ای
  • تمامی مدیران و رهبران به ویژه مدیران منابع انسانی
  • کارآفرینان و صاحبان مشاغل

به طور کلی دوره کوچینگ برای تمامی افرادی که در جستجوی یک زندگی بهتر، خودآگاهی و اثرگذاری بر دیگران هستند،‌ می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب باشد.

دوره تربیت کوچ حرفه ای

با توجه به مزیت‌های کوچینگ و تاثیر آن بر توسعه فردی و حرفه‌ای افراد، شرکت در دوره‌های تربیت کوچ حرفه‌ای که توسط موسسات مختلف برگزار‌ می‌شود، طرفداران بسیاری دارد. یکی از برترین دوره‌های تربیت کوچ حرفه‌ای متعلق به آکادمی کوچینگ کارو است. در این دوره‌ها علاقمندان به کوچینگ می‌توانند با ابزارها، صلاحیت‌ها و استانداردهای اخلاقی کوچینگ آشنا شده و در پایان دوره با دریافت مدرک بین المللی کوچینگ مورد تایید فدراسیون جهانی کوچینگ ICF ، به عنوان یک کوچ حرفه‌ای فعالیت خود در بازار کار را آغاز نمایند.

دوره تربیت کوچ حرفه ای این آکادمی مزایایی دارد که موجب تمایز آن از سایر دوره‌های مشابه شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این دوره‌ می‌توان به مطابقت محتوای آموزشی دوره با استانداردهای فدراسیون جهانی کوچینگ ICF، بیش از 125 ساعت آموزش آنلاین و آفلاین، تمرینات کوچینگ همسطح و منتورینگ و همچنین همکاری در پروژه های سازمانی کارو به عنوان کوچ دستیار … اشاره نمود. لازم به ذکر است که مدت زمان اجرای کلاس‌های این دوره حدود یک سال است و در هر یک از جلسات کلاس‌ها، دانشجویان ضمن آموزش‌ به تمرین کوچینگ نیز خواهند پرداخت.

این دوره دارای 10 ساعت منتورینگ (7 ساعت گروهی و 3 ساعت فردی) نیز می باشد که در آنها دانشجویان‌ با نقاط قوت و فرصت‌های بهبود خود بیشتر آشنا خواهند شد.در پایان دوره نیز دانشجویان مدرک موردتایید فدراسیون جهانی کوچینگ ICF را دریافت‌ می‌کنند.

چرا آکادمی کوچینگ کارو را انتخاب کنیم؟

آکادمی کوچینگ کارو در واقع بخش آموزش شرکت پرتو توسعه کارو است که در سال 1400 توسط تعدادی از کوچ‌های مورد تایید فدراسیون جهانی کوچینگ راه‌اندازی شده و به شرکتها و سازمانها خدمات کوچینگ ارائه می‌دهد. این آکادمی دوره‌های تربیت کوچ حرفه‌ای خود را توسط مدرسین و منتورهای بین المللی برگزار‌ نموده و طراحی دوره‌ها به نحوی انجام شده که عموم مردم و همچنین مدیرانی که در جستجوی یک مهارت رهبری، توسعه ای، آگاهی‌بخش و تاثیرگذار هستند‌، بتوانند به راحتی در آن‌ها شرکت کنند.

دوره‌ تربیت کوچ حرفه ای این آکادمی، فرصتی بی‌نظیر برای یادگیری و توسعه مهارت‌های فردی و حرفه‌ای است و با گذراندن آن‌ می‌توانید تحولی چشمگیر در جنبه‌های مختلف زندگی فردی و حرفه ای خود ایجاد نموده و در کنار آن به عنوان یک کوچ حرفه‌ای نیز مشغول به فعالیت شوید. لازم است اشاره کنیم آکادمی کوچینگ کارو موفق به دریافت تاییدیه فدراسیون جهانی کوچینگ ICF نیز گردیده است.

بنابراین پیشنهاد‌ می‌کنیم که ششمین دوره تربیت کوچ حرفه ای این آکادمی را از دست ندهید و دانش و مهارت خود را به سطح بین المللی ارتقا دهید.

سخن پایانی

همانطور که اشاره شد کوچینگ یک تحول بزرگ در زندگی محسوب‌ می‌شود. در واقع هیچ مهارتی به اندازه کوچینگ نمی‌تواند در رشد و پیشرفت همزمان شما و دیگران موثر باشد. این مهارت می‌تواند در تعیین رسالت وجودی، تعیین هدف، شناسایی مسیر و رفع موانع و چالش‌های افراد نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای داشته باشد. بنابراین اگر‌ می‌خواهید همواره رشد کنید و در رشد دیگران نیز نقش داشته باشید، از آموختن مهارت‌های کوچینگ غافل نشوید و در دوره‌های آکادمی کوچینگ کارو به عنوان یکی از معتبرترین موسسات در این حوزه شرکت کنید.

کدخبر: ۵۴۷۱۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر