کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۱۴۰۵
تاریخ خبر:

کاپریس کلاسیک یا ب ام و ۳۱۶؛ جدال پیرمردهای خوش‌پوش

هفت صبح| خودرو کلاسیک آلمانی یا آمریکایی؛ انتخاب سختی است! شما اگر این موقعیت را داشتید که بین شورولت کاپریس ۱۹۹۱ و یا ب.ام.و ۳۱۶ مدل ۱۹۹۳ یکی را انتخاب کنید، تخم‌مرغ را انتخاب می‌کردید یا ماهی را؟

به این می‌گویند جدال واقعی. هرچقدر هم که علاقه شما به ماشین کم باشد اما نمی‌توانید از خیر خواندن این مطلب بگذرید چون نیم نگاهی به عکس شما را متوجه حضور دو خودرو به‌یادماندنی و کم‌نظیر بازار خودرو ایران در ۴دهه اخیر می‌اندازد.

ما اینجا یک کاپریس پلاک ملی مدل ۹۱ میلادی داریم که با رنگ اصیل خاکستری سوخته در مرکز عکس خودنمایی می‌کند و به لطف هویت آمریکایی برای حریف آمریکایی شاخ و شانه می کشد. آن سوتر اما ب.ام.و با رنگی مشابه و نزدیک به کاپریس، ظاهری اخمو، ابعادی کوچکتر و البته طرحی مغرورانه مارا تماشا می‌کند. با اینکه دو خودرو ابدا در کی کلاس قرار ندارند، اما در سال‌های دهه ۷۰ خورشیدی از تک‌خال های بازار خودرو کشور به حساب می آمدند

کاپریس کلاسیک که اساسا سدانی است کشیده و فول‌سایز، در نسل چهارم خود جلوه متفاوتی از برند شورولت را به نمایش گذاشت و برخلاف همیشه دیگر خشک و عضلانی به نظر نمی‌رسید. موتورهای ۸سیلندر حجیم البته همچنان یار و یاور کاپریس بودند. نسخه‌های کاپریس موجود در ایران از انواع ۵لیتری بوده که قدرتی در حدود ۱۷۰ اسب بخار را به کمک یک جعبه دنده ۴سرعته اتوماتیک در اختیار راننده قرار می‌دادند.

این سدان دیفرانسیل جلو که طولی عجیب و غریب به میزان ۵٫۴۳ متر دارد، یکی از نرم‌ترین خودروهایی است که تاکنون در ایران عرضه شده و چه در بخش سواری و رانندگی و چه در کیفیت سواری همانند قایقی روی آب شناور و لغزان اما راحت است. این مهم البته به مدد سیستم تعلیق خاص خودرو که به سیستم هاچکیس مشهور بود، خلق شده است. کاپریس که از سوی موتورترند به عنوان خودرو سال ۱۹۹۳ جهان شناخته شده، به سیستم ترمز ضد قفل، فرمان هیدرولیک و صندلی‌های چرمی برقی مجهز است و گنجایش ۶سرنشین را دارد.

هرچقدر کاپریس دراز و کشیده است، ۳۱۶ خودرویی است کوتاه و جمع‌وجور که یاد و خاطره نیاکانش را در کشور زنده می کند. ۳۱۶ که طولی کمتر از ۴٫۴۳ متر داشته و حدود ۹۰سانتی‌متر از نظر طول کوتاه‌تر است، یک موتور کوچک و۴سیلندر بنزین با حجم ۱۶۰۰سی‌سی دارد و رانندگی با آن به شدت لذتبخش است. ۳۱۶ دقیقا ۱۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید کرده تا در کنار یک جعبه دنده ۵سرعته دستی و سیستم تعلیق چند اتصاله موسوم به زد-اکسل بهترین سطح ممکن از تعلیق را مخصوصا در مناطق کوهستانی و مارپیچ از خود بروز دهد.

این سدان آلمانی البته در مقایسه با کاپریس چندان هم جادار نیست و ۵سرنشین بزرگسال به سختی قادرند در سفرهای طولانی این اتاق نسبتا قدیمی و ۳۰ساله را تحمل کنند.
حالا با دیدن مشخصات دو خودرو و یک پرداخت ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومانی، شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ بسیاری عقیده دارند شورولت ماشین پردردسری است و ب.ام.و می‌تواند راحت‌تر در معابر شهری به راننده سرویس ارائه کند. شما هم اینطور فکر می‌کنید؟

کدخبر: ۲۳۱۴۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • amirsadat161

    بنده یا تمام سختیهاش در تهران و هزینه ها ش قطعا کاپریس کلاسیک رو انتخاب میکنن وا قعا مردم ایران چند دهه هست از ماشینهای ت وپ امریکایی محروم شدن به شدت نرم و وحشی و سنگین و محکم و ایمن

    • _user_1677732722

      سلام یهکشولت مشکی الان جلو چشم من هست که عاشقش شدم طرف صاحب ماشین قدیمی باز دوچرخه نو داره با ماشینش مال یه کشوره

  • sha44

    عشق BMW316 مشکی