کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۹۱۹
تاریخ خبر:

پینکت‌ آماده رقابت بزرگ با دیجی‌کالا؟

روزنامه هفت صبح | بازار کالاهای تندمصرف (FMCG) بازار روبه‌رشدی در بین کسب‌وکارهای آنلاین است. بازاری که می‌خواهد با کمک فناوری‌های آنلاین از جمله امکان سفارش آنلاین، بررسی کیفیت محصولات فروشگاه‌های مختلف، ارسال (دیلیوری) سریع‌تر و از همه مهم‌تر بهینه کردن کل فرآیند خرید از طریق کمک گرفتن از لوکیشن مشتری؛ تحول دیجیتال را مهمان خریدهای روزانه مردم بکند.

بازار خرید آنلاین کالاهایی چون گوشت، مرغ، شیر و دیگر مایحتاج روزانه غذایی که روزگاری تصور می‌شد روی خوشی به استارتاپ‌ها و ایده‌های کسب‌وکاری جدید ندهد؛ حالا به یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های آن تبدیل شده که برندها و نام‌های بزرگ در آن رقابت می‌کنند. از اسنپ‌مارکت گرفته تا دیجی‌کالافرش و اکالا (فروشگاه اینترنتی گروه گلرنگ و فروشگاه‌های افق کوروش) و البته چندهزار فروشگاه ریز و درشت شخصی و شرکتی.

یکی از اتفاق‌های جالب‌توجه این بازار، ظهور یکباره استارتاپی است که به خصوص در یک سال اخیر گردوخاک زیادی به پا کرده و به نظر می‌رسد با دست پر وارد این میدان شده است: پینکت! اما پینکت چیست و چه کسانی پشت آن هستند و با اتکا به چه اهرم‌هایی توانسته اینقدر زود پا به بازی بزرگانی چون فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای، دیجی‌کالا و اسنپ و گروه گلرنگ بگذارد؟

*** احمد آبنیکی: از سخنرانی در برابر رهبری تا دغدغه اینترنت پاک
مدیرعامل و بنیان‌گذار پینکت، یک جوان ۳۲ ساله به نام احمد آبنیکی است. کسی که گفته می‌شود دانشجوی دکترای مهندسی کامپیوتر در دانشگاه شریف است و این روزها حضور رسانه‌ای قدرتمندی در فضای آی‌تی کشور دارد.

کسی که در صحبت‌هایش در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور با رهبر انقلاب در مهرماه سال ۹۷ هم بر لزوم کنشگری ملی در فضای مجازی تاکید کرد و هم انتقادهای تندی را متوجه سیاست‌گذاری حوزه دانش بنیان و آی‌تی کشور و حمایت نشدن ایده‌های جوانان در این حوزه وارد ساخت.

آبنیکی عضو جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک بوده که یک ان‌جی‌او است که برای پاک کردن اینترنت در ایران از محتواهای نامناسب فعالیت می‌کند. ان‌جی‌اویی که البته مشخص نیست برای پاک کردن اینترنت چه کارهای عملی انجام می‌دهد اما گرایش آبنیکی به آن نشان از شکل خاص جهت‌گیری و دغدغه‌های او در حوزه وب دارد.

احمد آبنیکی اگرچه خودش بارها گفته در ده سال گذشته در فضای آی‌تی و دانش‌بنیان کشور فعالیت داشته اما شاید کار مهم او همین پینکت باشد که با آن بر سر زبان‌ها افتاد. کسی که در کنار بیزنس شخصی‌اش مدام تاکیدهایی بر دغدغه‌های ملی‌اش برای فضای وب و آی تی کشور هم دارد. شکل و شمایل تیپیکالش شاید به مدیران دولتی بیشتر شبیه باشد تا به مدیران بخش خصوصی اما آبنیکی جوان؛ تا اینجای کار توانسته خود را یکی از تازه‌واردهای موفق اکوسیستم استارتاپی جا بیندازد.

*** پینکت چیست و چه کار می‌کند؟
پینکت به زبان ساده یک پلتفرم آنلاین است شبیه اسنپ که کمک می‌کند کسی که می‌خواهد در حوزه محصولات غذایی روزانه خریدی انجام دهد؛ وصل شود به یک دستیار خرید. یعنی شما برای خرید شیر یا گوشت از میدان میوه و تره بار محله‌تان می‌توانید سفارش خود را در پینکت ثبت کنید تا نزدیک‌ترین «دستیار خرید» به لوکیشن شما؛ برود خریدتان را انجام دهد و به دست شما برساند.

در واقع پینکت ادعا می‌کند کاری که اسنپ مارکت و دیجی‌کالا در خرید آنلاین انجام نمی‌دهند، یعنی دستچین کردن و دقت به دغدغه‌های مشتری را تبدیل به یک کسب‌وکار کرده است. پینکت فعلا بیش از ۲۰۰ دستیار خرید دارد و تنها در تهران و کرج فعال است.

اما بعد از جذب سرمایه آخر؛ این استارتاپ اعلام کرده این تعداد به ۲ هزار دستیار افزایش پیدا خواهد کرد، هرچند مشخص نکرده در چه بازه زمانی. فعلا هم پینکت تنها خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مهم مانند هایپرمی، شهروند و میادین میوه و تره‌بار را پوشش می‌دهد و هنوز امکان خرید فروشگاه‌های بزرگ دیگر و سوپرمارکت‌ها یا سوپرپروتئین‌های شناخته‌شده در آن فراهم نشده است.

*** چه کسانی سرمایه‌گذار پینکت هستند؟
جذب سرمایه در اکوسیستم استارتاپ‌های ایران در دو سال گذشته یکی از سخت‌ترین کارها بوده. اما گویا این ماجرا برای پینکت با گشایش و فراوانی همراه بوده؛ چرا که در کمتر از دو سال این استارتاپ توانسته از ۳سرمایه‌گذار که سرمایه‌گذارهای مهمی هم محسوب می‌شوند جذب سرمایه کند.

آبنیکی در نشست خبری جذب دومین راند سرمایه پینکت گفته «از ابتدای فعالیت پینکت، مجموعه‌های خوش‌نامی و مختلفی را برای جذب سرمایه داشتیم مثل مجموعه ارتباط فردا و مجموعه گروه رحمانی که از اولین مجموعه‌ها برای سرمایه‌گذاری بودند.» شرکت ارتباط فردا بازوی سرمایه‌گذاری و نوآوری بانک آینده است.

شرکتی که معمولا روی استارتاپ‌ها و ایده‌های مرتبط با فناوری‌های مالی و بانکی سرمایه‌گذاری می‌کند و چندان هم وی‌سی پرکاری محسوب نمی‌شود. اما به گفته آبنیکی ارتباط فردا در یک سرمایه‌گذاری مشترک با گروه رحمانی اولین سرمایه‌گذارهای خطرپذیر پینکت بوده‌اند. گروه رحمانی هم یک گروه تولیدی-بازرگانی است که بیشتر در حوزه خشکبار و آجیل فعال است و فعالان اقتصادی آن را با برندهایی چون آجیل کاریز و مانی می‌شناسند.

برندهایی که بسته‌بندی‌های شیک و متفاوت آن‌ها مشخصه برجسته آن‌هاست و این روزها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ زیاد دیده می‌شوند. فروشگاه‌هایی که پینکت ارتباط نزدیکی با آن‌ها دارد. سومین سرمایه‌گذار پینکت که سال ۹۹ روی این استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده، شرکت حرکت اول؛ بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر اپراتور همراه اول است.

شرکتی که معمولا در دامنه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان روی استارتاپ‌هایی چون پینکت سرمایه‌گذاری می‌کند. هرچند رقم مرتبط با سرمایه‌گذاری پینکت و میزان سهام گرفته شده از آن توسط هیچ یک از طرفین این معامله اعلام نشده است.

*** گذشته و آینده پینکت
اینکه پینکت چطور می‌خواهد مشتریان مشکل‌پسند ایرانی را راضی کند که دستیار خرید بگیرند و در صورت همه‌گیر شدن کسب‌وکارش، برای بخش پشتیبانی و رضایت مشتری چه برنامه‌هایی دارد چندان روشن نیست.

اما پینکت ادعا می‌کند که شغل جدیدی به نام «دستیار خرید» را وارد ادبیات اقتصادی کشور کرده است و آینده خود و البته سرمایه‌های جذب‌شده‌اش را روی استقبال از این مفهوم قمار کرده است. مدیرعامل پینکت گفته از بهمن ماه تا الان حدود ۶ یا ۷ برابر افزایش تعداد سفارش و گردش مالی داشته‌ که عامل اصلی آن هم احتمالا کرونا و تبلیغات گسترده‌ای است که این روزها از پمپ‌بنزین‌ها تا بیلبوردهای شهری آن‌ها را می‌توان دید.

کدخبر: ۳۵۶۹۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1569594374

    جالبه چرا که نه این مملکت بهترین و امن ت رین بستر برای ارائه ایده های نو و البته نوجیح پذیر و مفید و سرمایه گذاری روی همی ن ایده ها به شکلی امن و مطمئن و البته بر گشت پذیره کجا بهتر از مملکت خودمون

  • _user_1569594374

    شاید اینطوری سرمایه دارهای هموطن خارج از کشور بطونن اعتماد کنن برای سرمایه گذاری تو مملکت خودشون