کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۴۹۵۸
تاریخ خبر:

پایان سلطه ژاپن بر صنعت موتورسیکلت‌سازی جهان

هفت صبح | آخرین آمار انجمن جهانی موتورسیکلت‌سازان نشان می‌دهد ژاپن، ایتالیا و آمریکا به عنوان سازندگان کلاسیک محصولات موتوری دوچرخ، دیگر از اضلاع اصلی تولید موتورسیکلت در جهان نیستند و جایگاه خود را به هندوستان، چین و اندونزی واگذار کرده‌اند. با اینکه باور کردن این موضوع سخت است اما ایتالیا، ژاپن و آمریکا به ترتیب در رتبه‌های ۱۹، ۳۱ و ۳۵ قرار دارند. البته بازار جهانی هنوز هم با امار ۶۷٫۴ میلیون دستگاهی سال ۲۰۱۴ که بیشترین میزان تولید در یک سال در تاریخ این صنعت است، فاصله بسیاری دارد و بخشی از ظرفیت تولید کشورها خالی باقی مانده است.
طبق آماری که از ۸۰ بازار و کشور بزرگ و اصلی سازنده موتورسیکلت به دست آمده، هندوستان با تولید ۲۱٫۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت به تنهایی بزرگترین سازنده محصولات دوچرخ موتوری است. هند در سال گذشته توانسته با رشد ۸٫۵ درصدی در میزان فروش، تولید خود را ظرف یک دهه دو برابر نماید. ماهیندرا، TVS و تاتا از مهمترین سازندگان بومی موتورسیکلت در هندوستان هستند که در بازارهای جهانی فروش بسیار خوبی دارند. در عین حال هوندا، سوزوکی، یاماها و کاواسازکی به عنوان ۴قلوهای ژاپنی بخش عمده تولید خود را در هند و البته چین متمرکز کرده‌اند.
چین دیگر کشوری است که علیرغم کسب رتبه دوم، نتوانسته پشت سر هند نرخ تولید خود را به خوبی افزایش دهد. این کشور در سال ۲۰۱۸ افتی ۹٫۳ درصدی را تجربه کرده تا در پایان یک دوره ۱۲ ماهه تولیدش در مرز ۱۵٫۵ میلیون دستگاه متوقف شود. افق پیش روی صنعت تولید موتورسیکلت در چین طی سال ۲۰۱۹ همچنان منفی است.
پس از هندوستان و چین ، اندونزی سومین کشوری است که توانسته به مدد مونتاژکاری تولید خود را در این صنعت افزایش دهد. اندونزی در سالی که گذشت با نرخ رشد ۸٫۴ درصدی توانست ۶٫۳۸ میلیون دستگاه موتورسیکلت تولید و در بازارهای داخلی و خارجی به فروش رساند.
ویتنام، تایلند و پاکستان هم با قرار گرفتن در رتبه‌های چهارم تا ششم به ترتیب صاحب رقم تولیدی معادل ۳٫۳۹، ۱٫۹ و ۱٫۷۸ میلیون دستگاه هستند که ارقام بزرگ و قابل تاملی بوده و از توسعه صنعتی این کشورهای گمنام حکایت دارد. هر سه این کشورها به غیر از تولیدات بومی عمدتا مونتاژکننده محصولات ایتالیایی، ژاپنی و آمریکایی هستند.

کدخبر: ۲۵۴۹۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • hamidrezamotevalli

    طبق معمول ایران هم مونتاژ کاری موتور های قلابی پنجاه سال قبل راانجام میدهد در ای نجا موتور سواری بالاتر از ۲۵۰ ممنوع است