کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۸۸۳
تاریخ خبر:

نگاهی به ‌آریا‌؛ کراس‌اوور جدید و ایرانی سایپا

روزنامه هفت صبح | نام‌گذاری یک خودرو مرحله مهمی پیش از تولید انبوه و عرضه آن است. اگر این خودرو موفق باشد تا سالیان بعد همه آن را به اسمی که سازنده بر آن گذاشته می‌شناسند. هرچقدر خودرویی در نوع خود جدیدتر و نوآورانه‌تر باشد، اهمیت این نام‌گذاری بیشتر می‌شود. زیرا این مدل اولین سری از چند نسل خودروی خاطره‌ساز برای شهروندان یک کشور خواهد بود و در صورت ورود به کشورهای دیگر برای خریداران خارجی نیز نماینده‌‌ فرهنگ و تمدن کشور سازنده خودرو است.

سایپا اخیراً برای نام‌گذاری محصول جدید خود از شیوه‌‌ جالب و تاثیرگذاری استفاده کرد که می‌تواند به الگویی برای دیگر خودروسازان نیز تبدیل شود. برای اینکه کراس‌اوور ایرانی سایپا بتواند به بهترین وجه بیانگر فرهنگ غنی ایران باشد، این شرکت تصمیم گرفت تا نام‌های پیشنهادی خود را به فرهنگستان زبان و ادب فارسی پیشنهاد دهد تا از بین آنها تعدادی انتخاب شود.

فرهنگستان نیز پنج نام را از لیست پیشنهادی سایپا برگزید و اعلام کرد. این نام‌ها به دفتر ریاست‌جمهوری ارسال شدند که در نهایت نام «آریا» برگزیده شد‌ اما آریا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد و چرا باید به آینده صنعت خودروی ایران با این خودرو خوش‌بین باشیم؟آریا دومین محصول از خانواده SP 100 سایپا است.

این سری یک مگاپلتفرم ملی است که نخستین عضو آن سایپا شاهین است. انتخاب کلاس کراس‌اوور برای دومین عضو این خانواده حکایت از هوشمندی سازنده دارد. کلاس خودروهای کراس‌اوور در ایران بسیار محبوب و پرطرفدار است‌ اما در وضعیت فعلی خودروهای چینی و نمونه‌های کارکرده کره‌ای و ژاپنی این بازار را قبضه کرده‌اند که سبب محروم‌ ماندن شماری از علاقه‌مندان به این کلاس از راندن خودروی موردعلاقه خود شده است.

سایپا آریا در صورت عرضه با قیمتی مناسب در سال ۱۴۰۰ می‌تواند تقاضای این گروه از مشتریان را پاسخ دهد و حتی خود موجد تقاضای بیشتر بازار باشد. طراحی آن به‌روز و اسپورت است. آپشن‌های در نظر گرفته ‌شده برای آریا همچون فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی، استارت دکمه‌ای، سانروف، چراغ دی‌لایت، سیستم تهویه الکتریکی، تریم داخلی چرمی، دوربین عقب، روف‌رک، کنترل حرکت در سراشیبی، کنترل شروع حرکت در سربالایی و رینگ آلومینیومی منجر به سربلندی آن در میان رقبا شده ‌ و احتمالاً برای مخاطب ایرانی هم تعجب‌آور است که چگونه خودرویی تولید داخل به چنین امکاناتی مجهز شده است که آن را در سطح خودروهای خارجی قرار می‌دهد. باتوجه به برآوردها و در نظر گرفتن نرخ تورم عمومی کشور، قیمت آریا چیزی حدود ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

کدخبر: ۳۵۷۸۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر