کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۹۲۷۸
تاریخ خبر:

لادا واقعا به ایران می‌آید؟

هفت صبح| همه آنچه جرقه حضور صنعت خودرو روسیه در بازار ایران را زده حرف هایی است که یکی از مدیران اقتصادی دولت روسیه در حاشیه یک نمایشگاه هوایی در بنگلور هند به زبان آورده است. ویکتور کلادوف، مدیر همکاری های بین المللی و سیاست منطقه‌ای سازمان روستک، روز چهارشنبه در حاشیه نمایشگاه آئروایندیا ۲۰۱۹ ضمن اعلام این خبر به خبرنگاران گفته است: آوتوواز خودروهایش را در مصر مونتاژ کرده است و مذاکرات با برخی کشورها از جمله ایران نیز در جریان است. وی افزود: این مذاکرات هم در زمینه فروش است و هم مونتاژ. آن طور که مشخص است آوتوواز که مالک برند لادا و جزو زیرمجموعه‌های شرکت خودروسازی رنو فرانسه است، با توجه به عدم ارتباط با بازارهای جهانی شانس بالایی برای ورود به بازار ایران دارد چرا که خطر تحریم این شرکت را تهدید نمی‌کند و در عین حال روابط ایران و روسیه دارای عمق استراتژیک است که در بخش تجاری و مالی هم می‌تواند گسترش یابد.
.
البته بررسی‌های هفت صبح نشان می‌دهد مقامات شرکت خودروسازی لادا که رابطه ارگانیک و نزدیکی هم با شرکت فرانسوی رنو دارند، نسبت به شایعه حضور در ایران فعلا واکنشی نشان نداده‌اند. آخرین خبر درباره تولید و یا واردات محصولات لادا در ایران به دوره برجام برمی‌گردد که به واسطه نزدیکی فنی و مهندسی خودروهای لادا و داچیا، برخی رسانه‌های داخلی از شانس بالای لادا برای رسیدن به خط تولید خودروسازان خبر داده بودند. منتهی بعد از این مورد، دیگر سند مدقنی درباره گسترش همکاری‌های خودرویی ایران و روسیه منتشر نشده است.
.
لادا که بخشی از شرکت اوتوواز است، از سال ۲۰۰۸ به مالکیت دو شرکت رنو فرانسه و سازمان همکاری های اقتصادی و صنعتی پیشرفته روسیه درآمده و کاملا متحول شده است. این شرکت فعلا تولیداتی جهانی ندارد و حتی در بازار اروپا هم حاضر نیست منتهی با کمک تکنولوژی رنو، نسبت به نسل قبلی تولیدات این شرکت، دچار تحولی ساختاری شده‌اند. این موضوع هم باعث شده تا با رشدی سریع، حجم تولیدات شرکت تا پایان ماه یازدهم سال ۲۰۱۸ با یک رکوردشکنی به بیش از ۳۲۷ هزار دستگاه برسد.
.
لادا که در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ رشد فروش بالایی را در روسیه و اروپای شرقی تجربه کرده، سال گذشته موفق شده صادرات انواعی از محصولاتش را تا ۵۷ درصد افزایش دهد و مجموعا حدود ۳۸ هزار و ۵۰ دستگاه خودرو در خارج از مرزهای روسیه به فروش برساند. طبق گزارشی که باشگاه خبرنگاران جوان کار کرده، بیشترین فروش خودروی لادا در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع بوده است، به گونه ای که در سال ۲۰۱۸، ۲۶ هزار و ۳۰۵ خودرو در قزاقستان، بلاروس و ازبکستان به فروش رفت.
.
این شرکت در سبد تولید خود سه محصول دارد که مشخصات جالبی دارند. گرانتا، وستا و ایکس ری نام سه خودرویی هستند که با مشخصات فنی بسیار نزدیک به محصولات داچیا و رنو (پلتفرم تندر۹۰) تولید می‌شوند. البته این شرکت دو مدل به نام‌های لارگوس (استیشن واگن) ، کالینا (هاچ‌بک) و یک شاسی‌بلند قدیمی به نام نیوا ۴*۴ (اس‌یووی) هم دارد که خودروهایی چندان دلچسبی نیستند.

کدخبر: ۲۴۹۲۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mp

    سوای اینکه خودروهای روسی اصلا به درد آب و هوای چهار فصل ایران نمی خورندگان تجربه ای را کرمان موتور با بردن دوو و ایران خ ودرو با بردن فیات داشتند که هر دو قراردا دهایش به دلیل اینکه کمپانیهای آمریکایی د ارای سهام در هردو بردند بودند ملغی شد اح تمال فشار کمپانی رنو بر روی لادا نیز وجو د دارد