کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۲۰۳۰۶
تاریخ خبر:

قاچاق خودرو، شیار ۱۲۷۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی!

هفت صبح| داستان قاچاق به روایت آقای ساسان.خ، دوستان توسعه تجارت و باقی رفقای واردات چی داستان تلخی است. با اعلام رسمی معاون اول دستگاه قضا مشخص شد علاوه بر افراد قبلی ۴تن از مدیران و نیروهای سازمان توسعه تجارت که در پرونده قاچاق ۶۴۸۱ دستگاه خودرو دخیل بوده‌اند دستگیر شده و پرونده وارد دور تازه‌ای شده است. حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای اعلام کرده : «در خصوص پرونده ثبت سفارش به ویژه خودرو تاکنون ۵ نفر از مدیر و احیانا همکاران فعلی و چند ماه قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت دستگیر شدند که چهار نفر در بازداشت هستند.» اما چطور این ۵نفر توانستند ۶۴۸۱ خودرو با ابعادی بزرگ و قابل رویت را از کانال گمرک گذرانده و به شکل غیرقانونی وارد کشور کنند؟ در ادامه توضیح می دهیم.

۱
مدیران بخش مقررات و تنظیمات صادرات و واردات با انجام یک اشتباه استراتژیک، زمینه تحریک فعالان واردات خودرو برای کلید زدن فساد را فراهم کرده‌اند. از آنجا که بستن ثبت سفارش مگر به موجب قانونی که هیئت دولت آن را باید به تصویب رسانده و یا اینکه مجلس انجام آن را از دولت بخواهد، ممنوع است، حرکت غیرقانونی سازمان توسعه تجارت باعث شد زمینه برای بروز فساد فراهم شود. متاسانه حکم ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو با درخواست مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت و ابلاغ رییس سازمان در تیرماه ۹۶ اجرایی شد.

۲
شرکت‌های واردکننده خودرو که به مشتریان خود تضمین واردات محصولات جدید را در نمایشگاه‌های قبلی داده بودند با دیدن حکم ممنوعیت و ترس از متضرر شدن و البته تمایل به کسب سود هنگفت، کلید وقوع فساد را با همکاری نیروهای دولتی و افراد متنفذ در بدنه دولت زدند. اهمال مقامات سازمان توسعه تجارت موجب شده تا حتی عالی ترین مقامات این سازمان هم کارشان به اتاق بازپرس و بازجویی بکشد.

۳
یک مدیر معزول با نام س.خ که قبلا سمتی در سازمان توسعه تجارت داشته با ورود به نقش پیمانکار ثبت سفارش برای شرکت‌های بزرگ واردکننده خودرو، توانسته تجربه قبلی خود را تحت عنوان صدور ثبت سفارش صوری پیش برده و در زمانی که هیچ شرکتی قادر به سفارش گذاری جدید برای محصولات خود نبوده، هزاران مجوز ثبت سفارش را با قیمتی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان به واردکنندگان رسمی کشور برساند. گفته می‌شود وی که مدیر وزارت صنعت در دولت دوم محمود احمدی نژاد هم بوده، در زمان حضور در سازمان توسعه تجارت باز هم مرتکب تخلفاتی در حوزه واردات غیرقانونی خودرو شده که در نهایت به اخراجش از سازمان مذکور منجر شده است.

۴
اخراج س.خ البته موجب نشده تا از فساد و منافع بی‌زحمت آن دل بکند ازینرو با نفوذی که در بدنه دولت داشته ضمن تطمیع و یا فریب نیروهای حاضر در واحد ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت، آنها را با خود همراه کرده و توانسته طی ۳مرحله بیش از شش هزار مجوز صوری ثبت سفارش را دور از چشم روسای سازمان و شخص وزیر بین افراد ذی نفع توزیع کند. گفته می‌شود ارزش دلاری این خودروها بیش از ۱۵۰ میلیون دلار بوده که با نرخ فعلی واحد پول آمریکا اندازه این فساد را بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان تخمین زد.

۵
شاید برای‌تان جالب باشد چه شرکت‌هایی در جریان این فساد دخیل هستند. گشتی در فضای اینترنت به خوبی می‌تواند به بسیاری از سوالات پاسخ دهد.برای نمونه یک سرنخ جالب درباره پیدا کردن شرکت‌های متخلف که در این فساد نقش داشته‌اند، توجه به لیست ثبت سفارش و اتومبیل‌های مجاز به واردات به کشور است که به عنوان یک مدرک مستدل نشاندهنده حرکات غیرمعمول برخی از فعالان حوزه واردات خودرو است. در یک نمونه خاص، اتومبیلی ژاپنی لکسوس آر.ایکس۲۰۰تی که در دوره‌ای به تعداد اندک وارد شد، طبق ادعای منابع نزدیک به وزارت صنعت یکی از نقاط تخلف آشکار بوده و هرگز به صورت قانونی مجوز ثبت سفارش نگرفت.

کدخبر: ۲۲۰۳۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • irani54321

    مسئولان خواب بودند یا خودشون به خواب زد ه بودند. هردوتاش خیانت بزرگی است

  • severes

    این اینو به حروف بگید رقمش چند میلیارد ت ومنه؟!!!

  • sha44

    چه فاید

  • sha44

    چه فایده داره اخه، تا از کدومشون پول اخت لاس شده پس گرفته شده تازه پس هم بگیرن نف ر بعدی اختلاس میکنه پپو اکه خدا نابودتون کنه