کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۲۹۱۲۳
تاریخ خبر:

ضربه نفتی ترامپ به صنعت خودرو آمریکا

هفت صبح| تحریم نفت ایران و افزایش شدید قیمت این ماده ارزشمند تا بیش از ۸۰دلار باعث شد تا معادلات بازار خودرو آمریکا بهم ریزد. براین مبنا آمارهای فروش خودرو در نهمین ماه از سال ۲۰۱۸ خبر از سقوط آزاد دومین خودروساز آمریکا در بازار این کشور می‌دهد.

افزایش قیمت نفت ضربه خود را به بازار خودرو امریکا زد. کاهش تولید نفت در جهان که در اثر خروج بخشی از بشکه‌های نفتی ایران از بازار، قیمت نفت را تا بیش از ۸۱ دلار رسانده، چشم‌انداز خرید خودرو در سومین بازار بزرگ جهان را تیره کرده و از زمان بروز طوفان هاروی سابقه نداشته است. به رغم اینکه موسسه آمریکایی سار از احتمال رسیدن به مرز تولید ۱۸٫۲ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۸ گزارش داده بود اما خبرها از کاهش ۷درصدی فروش اتومبیل در ماه سپتامبر حکایت دارد؛ ماهی که همواره بیشترین میزان فروش در آن تجربه شده است.

البته برای فیات کریسلر، آئودی و فولکس‌واگن اوضاع بر وفق مراد است در عین حال گویا شرایط برای دیگر خودروسازان ازجمله برندهای آمریکایی که اغلب خودروهای پرفروش آنها را پیکاپ‌های سنگین و پرمصرف و شاسی‌بلندهای بزرگ تشکیل می‌دهد، به شدت بد شده است. برای نمونه فورد در نهمین ماه از سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱درصد افت فروش داشته که عمده این کاهش به دلیل افزایش قیمت بنزین و خروج بسیاری از خریداران خودروهای پیکاپ از بازار خودرو بوده است.

آمارهای این شرکت در ماه سپتامبر خبر از کاهش ۹٫۹ درصدی خریداران خودروهای وانت می‌دهد که بخش عمده فروش فورد از همین رده می‌باشد. این شرکت آمریکایی که پرفروش‌ترین خودرو جهان یعنی وانت اف۱۵۰ را تولید می‌کند، حدود ۲٫۷ درصد از خریداران محصولات کراس اوور و اس‌یووی خود را هم در این ماه از دست داده است. در عین حال فورد در بخش فروش خودروهای لوکس هم به مشکل خورده و لینکلن، زیرشاخه لوکس‌ساز این شرکت هم از افت ۷٫۲ درصدی تقاضای جدید برای محصولاتش خبر داده است.

جنرال موتورز، تویوتا، هوندا، نیسان و کیا هم به ترتیب با ۱۴، ۶٫۷، ۴٫۱، ۲۰ و ۶٫۵ درصد جزو بدترین شرکت‌ها در زمینه کاهش فروش هستند. فیات کریسلر و فولکس‌واگن اما موفق به زدن رکوردهای فروش جدید با نرخ رشد ۸ درصدی شده‌اند که در نوع خود جالب توجه است.

البته بلومبرگ در گزارشی که با پرسش از ۹ موسسه تحقیقاتی اساس آن طراحی شده، خبر داده امسال فروش خودرو در ایالات متحده آمریکا از مرز ۱۷میلیون دستگاه می‌گذرد. بلومبرگ ادعا کرده رشد نرخ بهره در آمریکا و افزایش قیمت بنزین دو عاملی است که مانع اصلی برای رسیدن به نرخ‌های بالاتر فروش خودرو در سال ۲۰۱۸ است اما با توجه به وضعیت مناسب اشتغال در آمریکا، همچنان نسبت به سال گذشته می‌توان ۱ تا ۱٫۳ درصد رشد را برای صنعت خودرو آمریکا در نظر گرفت.

چیزی که می‌تواند این رشد را کاهش دهد ادامه افزایش نرخ بهره در کنار رشد تعرفه‌های تجاری توسط دولت ترامپ است که فروش را قطعا کاهش خواهد داد.

کدخبر: ۲۲۹۱۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر