کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۱۲۰۹
تاریخ خبر:

سوناتا هیبرید۲۰۱۸؛ کره‌ای ۵۰۰ میلیونی!

هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| اگر بازار خودروی ایران را به طور دقیق رصد کنیم متوجه می شویم که طی چند سال اخیر، عرضه خودروهای هیبریدی (دوگانه بنزینی-برقی) در کشورمان رونق گرفته.

با آنکه این طیف از خودروها دارای سیستم مهندسی پیچیده تری نسبت به خودروهای بنزین سوز هستند، اما میزان مصرف بسیار پایین، آلایندگی کم و در نهایت تعرفه گمرکی کمتر (که قیمت تمام شده این خودروها را کاهش می دهد) سبب شده تا خودروهای هیبریدی این روزها حسابی بر سر زبان ها بیافتند.

جدیدترین مهمان هیبریدی بازار ایران نسخه جدید «هیوندای سوناتا» بوده که طی هفته های اخیر در بازار کشورمان عرضه شده. حالا بعد از چند محصول هیبریدی «تویوتا» و «لکسوس»، این خودرو تجربه جدید برندهای کره ای در این بخش از بازار خودروی کشورمان به شمار می آید.

لباس مجلسی بر تن سوناتا!
نسل جدید سوناتا را باید خودرویی زیبا و مدرن اما در عین حال محافظه کار دانست. در هنگام مواجه با سوناتا ۲۰۱۸ دیگر نشانی از آن زرق و برق نسل قبلی نخواهید یافت. به طوری که گویی سوناتا در نسل فعلی به مرز پختگی رسیده و چهره ای باوقار از خود به نمایش می گذارد. هرچند شباهت بیش از اندازه به مدل های ارزان تر هیوندای مانند i30 و الانترا، از جمله ایرادات ظاهری این خودرو به شمار می آید و شاید برخی مشتریان مشکل پسند به این راحتی ها با این مساله کنار نیایند. نسخه هیبریدی سوناتا هیچ تفاوت چشم گیری با نسخه های معمولی (بنزین سوز) آن ندارد اما بهره گیری از چراغ های یخی عقب، جلو چنجره عریض و رینگ های ۵ پره با سایز بزرگتر، سبب شده تا سوناتا هیبریدی چهره به روزتر و جذاب تری داشته باشد. به بیان ساده تر، شاید بهتر باشد بگوییم که سوناتا هیبریدی در مقوله طراحی همان سوناتا معمولی است که «لباس پلوخوری» به تن کرده است!
کم اشتهاتر اما پرتوان
این بار دیگر خبری از پیشرانه ۴/۲ لیتری مدل بنزین سوز نیست. به جای آن، یک پیشرانه ۲ لیتری با سیستم تزریق سوخت مستقیم و یک موتور برقی زیر کاپوت جا خوش کرده اند. ۱۵۶ اسب بخار قدرت که توسط پیشرانه ۲ لیتری و ۵۱ اسب بخار قدرت که توسط پیشرانه برقی تولید می شوند، مجموع قدرت تولیدی این خودرو را تشکیل می دهند. بدین ترتیب سوناتا هیبریدی پرتوان تر از مدل بنزین سوز آن خواهد بود. هرچند که فلسفه طراحی و تولید نسخه هیبریدی سوناتا (مانند دیگر محصولات مشابه) رانندگی در شرایط اقتصادی و تولید آلایندگی کم بوده و کمتر لذت رانندگی در مقام اهمیت قرار دارد، اما هیوندای با کمک فن آوری نوین Driving Mode این امکان را فراهم کرده که راننده خودرو بتواند رانندگی اسپورت و لذت بخش تری را تجربه نماید. این خودرو دارای گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بوده که هماهنگی خوبی با مجموعه پیشرانه سوناتا هیبریدی دارد. این سدان ۱۵۹۰ کیلوگرمی با کمک جعبه دنده مذکور می تواند ظرف مدت ۹/۸ ثانیه خود را از حالت سکون به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. ضمن آنکه حداکثر سرعت این سدان نیمه لوکس به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می رسد.
وضعیت بغرنج در بازار
مدل جدید سوناتا هیبریدی در دو سطح تجهیزاتی «نیمه آپشن» و «فول آپشن» در بازار کشورمان عرضه می شود که از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی مدل فول آپشن می توان به مواردی چون ۶ ایربگ، سامانه کنترل کشش، سامانه Keyless Go، سقف پانوراما، گرمکن صندلی های جلو و عقب، تنظیم برقی صندلی راننده در هشت جهت به همراه مموری، سیستم صوتی حرفه ای با نمایشگر ۸ اینچی، دوربین دید عقب، ترمز دستی برقی و پرده های جانبی برقی اشاره کرد. هرچند که پاییز سال گذشته سوناتا هیبریدی مدل ۲۰۱۸ با قیمت رسمی ۱۷۰ الی ۲۰۰ میلیون تومانی به ایران آمد اما امروز که اوایل پاییز ۹۷ را سپری می کنیم، این خودرو با قیمت ۵۱۰ الی ۵۵۰ میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می رسد! همین مساله سبب شده تا علیرغم میزان مصرف سوخت مناسب این خودرو، باز سوناتا هیبریدی به لحاظ اقتصادی گزینه ای غیرمنطقی به حساب آید. اما این همه ماجرا نیست. چراکه نیروی انسانی متخصص کمتری در ایران هستند که بتوانند به خودروهای هیبریدی خدمات استاندارد ارائه دهند. به همین جهت است که بازار این محصول هیبریدی هنوز گرم نشده و رونق دیگر مدل های سوناتا را ندارد.

کدخبر: ۲۳۱۲۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر