کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۰۲۹۷
تاریخ خبر:

ده قطعه‌ساز بزرگ جهان به روایت آمار

هفت صبح, محمدحسین شاوردی| صنعت قطعه‌سازی در سرتاسر جهان ارزشی بالغ بر نیم تریلیون دلار دارد که حدود ۳۶۵ میلیارد دلار آن در چنبره شرکت‌های مشهور این حوزه بوده که تعداد آنها به زحمت به ۵۰ شرکت رسیده و همین گروه‌ها عمده قطعات مهم خودروهای تولید انبوه را برای خیلی عظیمی از برندها و محصولات آنها، تولید می‌کنند. البته آلمان و ژاپن بیشترین سهم از این بازار را دارند و شرکت‌های بزرگتری در این بخش دارند. منتهی ده شرکت بزرگ و قطعه‌ساز وجود دارد که به عنوان تامین‌کنندگان کلان قطعات خودرو با برندهای مختلف همکاری می‌کنند. این شرکت‌ها با داشتن سهم ۴۰ تا ۵۵ درصدی در درآمد و سود صنعت خودرو، مالکان اصلی این تجارت بزرگ هستند. این قطعه‌سازان به ترتیب اعتبار و سرمایه‌مالی و گستره فعالیت به این شرح هستند:

۱
بوش/ آلمان
نام دقیق این شرکت مشهور رابرت بوش (Robert Bosch GmbH) است که در سال ۱۸۸۶ تاسیس شده و گردش مالی سالانه‌ای به میزان ۷۸ میلیارد یورو دارد که به غیر از صنعت خودرو از فعالیت در لوازم ساختمانی و آشپزخانه، طراحی خط تولید، سیستم‌های امنیتی و تولید وسایل فنی مثل دریل‌های برقی است. عمده فعالیت‌های بوش در صنعت خودرو که از قضا در ایران هم شرکای بسیاری دارد، روی سیستم‌های ترمز، تولید قطعات الکترونیکی مثل واحد ECU و مواردی از این دست می‌باشد. این کمپانی عمدتا با خودروسازانی نظیر رنو-نیسان و فولکس‌واگن همکاری داشته و تلاش دارد به زودی وارد دنیای خودروسازی شود. بوش در سرتاسر جهان حدود ۴۰۰ هزار نفر کارمند دارد.

۲
مگنا/ کانادا
با نام دقیق مگنا اینترنشنال (Magna International Inc) سال ۱۹۵۷ تاسیس شده و بزرگترین قطعه‌ساز آمریکای شمالی است که دفتر مرکزی خود را در اونتاریو کانادا بنا کرده و عمدتا با فورد، تسلا، جنرال موتورز و فیات کریسلر همکاری دارد. این شرکت که تمرکز خود را روی طراحی و تولید موتور، صندلی، کامپیوتر خودرو، پوشش‌های داشبورد و صندلی، گیربکس‌های گتراگ و سیستم‌های خودران خودرو گذاشته و صرفا بر تولید قطعه برای خودروسازان تمرکز دارد. این شرکت کانادایی که همکاران بسیاری در اروپا و آسیا دارد، سالانه بیش از ۳۸ میلیارد یورو درآمد داشته و حدود ۱۶۸ هزار نفر کارمند دارد.

۳
کانتیننتال/ آلمان
عمده اعتبار خود را مدیون فعالیت درخشانش در زمینه تولید لاستیک است و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های جهان ۱۴۷ سال قدمت داشته و از سال ۱۸۷۱ تا کنون در حال فعالیت است. این شرکت آلمانی که با نام دقیق کانتیننتال ای-جی (Continental AG) سالانه بیش از ۴۴ میلیارد یورو درآمد داشته و در سرتاسر جهان مخصوصا آسیای شرقی بیش از ۲۳۵ هزار نفر کارمند دارد. کانتیننتال یکی از بزرگترین سازندگان شاسی، سیستم‌های برق خودرو، معماری کابین و اخیرا موتورهای الکتریکی است. گروه‌های خودروسازی ب.ام.و، ولوو و دایملر بنز از بزرگترین همکاران کانتیننتال هستند.

۴
دنسو/ ژاپن
متعلق به شرکت تویوتا است و نام دقیقش دنسو کورپوریشن (Denso corporation) است. درآمد سالانه این شرکت حدود ۴۰ میلیارد یورو است که عمده آن را از راه عرضه سیستم‌های برق خودرو، انتقال و کنترل برق در موتور خودرو و البته سیستم‌های هوشمند برقی اتاق به دست آورده و با تویوتا رابطه کاری تنگاتنگی دارد. دنسو که سال ۱۹۴۹ تاسیس شده با داشتن ۱۸۹ کارخانه، در سرتاسر جهان بیش از ۱۵۰ هزار نفر کارگر دارد.

۵
آیسین/ ژاپن
نام دقیق این شرکت آیسین سیکی (Aisin Seiki corporation) است که به واسطه تولید گیربکس و طراحی سیستم‌های انتقال قدرت به شهرت رسیده است گرچه در تولید موتورهای الکتریکی و سامانه‌های هیبریدی هم تبحر بالایی دارد. تاسیس آیسین به سال ۱۹۴۹ میلادی برمی‌گردد و این شرکت حالا پس از ۶۹ سال، هر سال بیش از ۲۵ میلیارد یورو درآمد دارد. آیسین که مالکیت شرکت آمریکایی بورگ وارنر را هم در پرونده دارد، با هوندا، میتسوبیشی و نیسان روابط کاری نزدیکی دارد.

۶
هیوندای / کره جنوبی
شرکت هیوندای موبیس (Hyundai Mobis) که قطعه‌ساز اصلی گروه کیا هیوندای و برخی از شرکای چینی این گروه است با داشتن درامد ۲۸ میلیارد یورویی در سال، یکی از ده قطعه‌ساز برتر جهان است که عمری کمتر از ۴۲ سال داشته و روی سیستم تعلیق، سیستم‌های تزریق سوخت، سیستم ترمز و ایربگ فعالیت دارد.

۷
فورسیا/ فرانسه
این قطعه‌ساز جوان در مالکیت گروه پژو سیتروئن بوده و با نام فورسیا (Faurecia) قدمتی معادل ۳۲ سال داشته و نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر کارمند دارد.به غیر از گروه‌های خودروسازی فرانسوی، همکاری با فولکس‌واگن، جنرال موتورز، فیات کریسلر و تویوتا از این برند یک وجهه معتبر بین المللی ساخته و درآمد سرشاری معادل ۱۷ میلیارد یورو را عاید مالکان شرکت نموده است. فورسیا روی تزئینات داخلی اتاق، سیستم‌های بهبود سطح آلایندگی خودرو و تولید صندلی تمرکز دارد.

۸
جانسون کنترل/ آمریکا
۱۳۳ سال قدمت به این شرکت بزرگ آمریکایی که حدود ۱۷۷ هزار نفر کارگر دارد، اعتبار بی‌بدیلی در زمینه تولید باتری و قطعات الکتریکی بخشیده است. این قطعه‌ساز مشهور که با نام دقیق جانسون کنترل (Johnson Controls Inc) سالانه حدود ۳۰ میلیارد یورو درآمد داشته خالق سیستم حرکت-توقف (Start-Stop) است، و روی تولید موتورهای پلاگین هیبرید و با شرکت‌های بزرگ آلمانی و آمریکایی همکاری پیوسته دارد.

۹
زد- اف / آلمان
به ساخت جعبه دنده‌های دقیق و مقاوم برای انواع خودروهای سبک و سنگین آلمانی و آمریکایی مشهور است.شرکت آلمانی زد اف (ZF Friedrichshafen AG) که سال ۱۹۱۵ تاسیس شده و با داشتن بیش از ۱۳۸ هزار نفر کارمند، سالانه حدود ۳۵ میلیون یورو درآمد دارد. مشاوره برای تولید خودرو در کنار تولید انواع گیربکس، اکسل و سیستم فرمان از مهمترین فرآورده‌های این شرکت آلمانی است که با ب.ام.و و جیپ همکاری تنگاتنگی دارد.

۱۰
لییر / آمریکا
یک قطعه‌ساز آمریکایی دیگر که با نام دقیق لییر کورپوریشن (Lear Corporation) که در زمینه تولید قطعات الکترونیکی خودرو، صندلی و منسوجات داخلی اتاق فعالیت داشته و با درآمد سالانه ۱۸ میلیارد یورویی یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی در خاک آمریکا است.

کدخبر: ۲۵۰۲۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر