کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۰۴۷۴
تاریخ خبر:

تسلا در جاده موفقیت می‌تازد

هفت صبح| خودروساز نوظهور آمریکایی به لطف افزایش شدید تولید کوچک و الکتریکی مدل۳ توانسته فروش خود را در مجموع سه فصل به بیش از ۱۵۴ هزار دستگاه برساند.

روزهای خوب ایلان ماسک فرارسیده‌اند. این کارآفرین آمریکایی که با طرح ایده تولید خودروهای بردبلند الکتریکی در یک دهه اخیر حاکم بلامنازع صنعت خودروسازی بوده، در سومین فصل از سال در بازار آمریکا به حدی از موفقیت دست یافته که رسما پورشه و جگوار را در زمینه سهم بازار جا گذاشته است. بر این مبنا شرکت تسلا در فصل پاییز امسال توانسته با فروش بیش از ۸۳٫۵ هزار دستگاه خودرو در آمریکا، عملکردی به مراتب بهتر از جگوار و پورشه از خود به جای بگذارد. البته پورشه همچنان در مجموع نه ماهه نخست سال با فروش ۱۹۶٫۶ هزار دستگاهی وضعیتی بهتر از تسلا و جگوار با فروش ۱۵۴٫۲ و ۱۳۶ هزار دستکاهی دارد. اما تسلا که در دو فصل نخست سال تنها ۷۵ هزار دستگاه خودرو تولید کرده بود، چطور توانسته به این موفقیت بزرگ دست یابد؟ چه مدل‌های برقی دیگری پرفروش هستند و کدام خودروسازان دست بالا را در بازار اتومبیل‌های الکتریکی آمریکا دارند؟
خب برای شروع بهتر است اول توضیح دهیم دوبرابر شدن تولید تسلا در یک فصل چطور رخ داده است؟ می‌دانیم که تسلا مدت‌هاست اعلام می کند بزرگترین مشکل بر سر راه تولید بیشتر خودرو باتری های الکتریکی است. موضوعی که به نظر می‌رسد بحران آن در پاییز حل شده و مستقیما روی تولید سه محصول مدل۳، مدل ایکس و مدل اس تاثیر گذاشته است. بررسی وضعیت تولید این خودروها در نیمه نخست سال و مقابله آن با آمار پاییز نشان می‌دهد تسلا در فصل سوم سال رشد بسیار زیادی را در زمینه تولید تجربه کرده است. به این ترتیب تسلا در بین ده خودرو برتر بازار الکتریکی‌ها که مجموعا در نه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۸ ابعادی معادل ۲۳۵ هزار دستگا داشته، سه نماینده دارد که رده اول، سوم و چهارم پرفروش‌ترین ها را به خود اختصاص داده‌اند.
تسلا مدل ۳ که پرفروش‌ترین خودرو بازار آمریکا در مجموع ۳ فصل است، در بازار آمریکا ۷۸ هزار دستگاه فروش داشته و به تنهای حدود یک سوم بازار را در اختیار گرفته است. این خودرو که حدود ۲۰ هزار دستگاه هم در بازارهای جهانی فروش داشته، رفته رفته به تیراژ واقعی خود برای تولید روزانه هزار دستگاه دست پیدا می کند. تویوتا اما با مدل پلاگین هیبرید پریوس پرایم رتبه دوم را در اختیار دارد گرچه کمتر از یک چهارم مدل۳ فروش داشته و حدود ۲۵ هزار دستگاه از این اتومبیل تحویل مشتریان آمریکایی شده است. رتبه بعدی به مدل اس برمی‌گردد که بیش از ۱۸ هزار دستگاه در آمریکا فروش داشته است. چهارمین خودرو موفق بازار بازهم متعلق به تسلا بوده و مدل ایکس نام دارد که تعداد ۱۷٫۵ هزار دستگاه از ان به فروش رفته است. این دو خودرو که در بازارهای خارجی هم حدود ۱۰ هزار دستگاه فروش داشته‌اند، از پرطرفدارترین محصولات الکتریکی در بازارهای جهانی محسوب می شوند.
بعد از این خودروها، شورولت، ولت، شورولت بولت، هوندا کلاریتی، نیسان لیف و فورد فیوژن انرژی در رتبه های پنجم تا دهم قرار دارند که به ترتیب در این نه ماهه ۱۳٫۲، ۱۱٫۸، ۱۱٫۶، ۱۰٫۶ و ۵٫۷ هزار دستگاه فروش داشته‌اند. میتوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید هم که در بازار کشور حاضر است، مجموعا در نه ماهه اخیر حدود ۳٫۱ هزار دستگاه فروش داشته است.

کدخبر: ۲۳۰۴۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر