کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۲۸۵۹۹
تاریخ خبر:

ایلان ماسک از تسلا می‌رود؟

پایان داستان ماسک در تسلا؟ تصور شرکت خودروسازی تسلا بدون حضور ایلان ماسک غیرممکن است اما ممکن است به زودی شاهد وقوع چنین اتفاقی باشیم.

ایلان ماسک روزهای سختی را در تسلا می‌گذراند. وی که به غیر از مدیریت شرکت‌های فناورانه و بزرگ از قبیل تسلا، اسپیس ایکس و مارس در نقش یک فعال شبکه‌های اجتماعی چهره بسیار سرشناسی است، به عنوان بزرگترین سهامدار شرکت تسلا اینروزها زیر آماج انتقادات بسیاری از رسانه‌هاست و هیئت مدیره شرکت هم در تلاش است تا وی را از مدیریت تسلا خلع کند. اما آیا این موضوع واقعا امکان تحقق دارد؟
برای پاسخ به این سوال باید برویم سروقت خود ایلان ماسک و درباره شیوه مدیریت مالی، صنعتی و تحقیقاتی او در تسلا و دیگر برندهای تحت نظرش مطالعه کنیم. ماسک ۴۷ ساله که در دانشگاه پنسیلوانیا درس خوانده، فردی خلاق با توانایی تبدیل ایده‌های عجیب به محصولات محبوب در کمترین زمان ممکن است. سه ایده سفر به مریخ، تولید خودرو الکتریکی و سفر سریع با هایپرلوپ را اگر کسی غیر از ماسک پیگیری می‌کرد احتمالا به هیچ جا نمی‌رسید. او اما حالا صاحب یکی از ده برند بزرگ صنعت خودروسازی جهان است و به تهدیدی برای فولکس واگن، رنونیسان و جنرال موتورز تبدیل شده است.
ماسک اما مدتی است با مشکلات بسیاری از جمله عدم تحویل به موقع خودرو جدید و ارزان مدل۳ مواجه شده و در جریان یک برنامه رادیویی هم تا توانسته مواد مخدر مصرف کرده تا روی هم رفته سهام شرکت به شدت افت کند. وی که اخیرا در یک رشته توئیت، درباره احتمال خصوصی کردن شرکت و خرید سهام کل سهامداران خرد تسلا خبر داده، به تازگی از سوی کمیسیون نظارت بر سهام بورس و اوراق بهادار آمریکا درباره آینده شرکت متبوعش مورد سوال قرار گرفته و از سوی سهامداران خرد تحت فشار قرار گرفته است.
ترس اصلی سهامداران تسلا در زمینه برکناری ماسک این است که هیئت مدیره نتواند جانشین مناسبی برای وی در سمت مدیر اجرایی شرکت بیاید. همین موضوع هم منجر شده به عدم تمایل بسیاری از سرمایه گذاران برای ادامه همکاری با تسلا. برای نمونه یکی از سهامداران بزرگ تسلا یعنی گربرکاوازاکی اعلام کرده اگر ایلان ماسک از این مجموعه صنعتی برود تمایلی به ادامه نگهداری سهام تسلا نخواهد داشت.
طبق آنچه رویترز به نقل از برخی منابع آگاه عنوان کرده، ماسک به زودی مسئله سهام تسلا را حل و فصل خواهد کرد و حتی حاضر است برای رفع مشکلات به دادگاه برود. این حرکت البته مانع نشده تا سهام تسلا از سقوط دست بردارد. رویترز گزرش داده هر سهم این شرکت در جمعه با سقوطی ۱۴ درصدی تا کمتر از ۲۶۷ دلار معامله شده است. گویا ماسک علیرغم توفیق در زمینه افزایش تولید نتوانسته چشم‌انداز خوبی برای تسلا رقم بزند به همین دلیل برخی دیگر از رسانه‌ها مثل فاکس نیوز و سی‌ان‌بی‌سی ادعا کرده‌اند او برای سروسامان دادن به اوضاع و راضی کردن سهامداران تلاش دارد یک مدیرعامل برای شرکت انتخاب کرده که سابقه خوبی در صنعت فناوری اطلاعات دارد.
باید منتظر ماند و دید عاقبت پیشروترین خودروساز جهان با ماجراجویی‌های تمام‌نشدنی ایلان ماسک به کجا می کشد. فعلا که دادگاه فدرال تحقیقاتی در خصوص تقلب ماسک در زمینه کاهش عمدی قیمت سهام شرکت با هدف خریداری سهم سهامداران خرد و تبدیل شرکت به یک موسسه سهامی خاص را کلید زده است.

کدخبر: ۲۲۸۵۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر