کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۱۱۹
تاریخ خبر:

کیفیت اینترنت‌ ایرانسل و همراه‌اول از نگاه وزیر ارتباطات

روزنامه هفت صبح | روز گذشته وزیر ارتباطات در چند استوری کیفیت اینترنت‌‌های خانگی، همراه اول، ایرانسل و رایتل را با هم مقایسه کرد؛ مقایسه‌ای که به نظر می‌آید در آن ایرانسل کمی جلوتر از بقیه اپراتورها حرکت کرده و همراه اول و رایتل را پشت‌سر گذاشته‌ است. یکی از نکات جالب این استوری‌ها این بود که وزیر در حالی نوشته بود که «کیفیت اینترنت «حق» شماست» که از چندساعت قبل از انتشار، کلا شبکه همراه اول برای تعداد زیادی از ساکنان شهر تهران قطع شده بود.

البته شرکت همراه اول کمی بعد توضیح داد که قطعی شبکه مربوط به خرابی تجهیزات یکی از مراکز مخابرات بوده و ربطی به این اپراتور نداشته است. با اینکه محمدجواد جهرمی مستقیما به برتری هیچ‌کدام از اپراتور‌ها اشاره نکرده بود، اما از اینفوگرافی‌هایی که به نمایش گذاشت اینطور برمی‌آید که در این رقابت اینترنت مخابرات و رایتل دارای پایین‌ترین کیفیت بوده‌اند.

*** وضعیت اینترنت ۴G در تهران
در مقایسه‌ای که بین پانزدهم تا بیست‌ویکم مهرماه انجام شده، کیفیت اینترنت این اپراتورها در تهران تقریبا این را نشان می‌دهد که ۴G ایرانسل در مدت اخیر روند رو به رشد و پایداری داشته و از عددی نزدیک به ۵/۰ مگابیت بر ثانیه به نزدیک به ۶/۰ مگابیت بر ثانیه رسیده است. اگرچه اینترنت ۴G همراه اول گاهی بهتر از ایرانسل عمل کرده.

اما درمجموع، نمودار کیفیت اینترنت ایرانسل در استان تهران با سرعت مشخصی رو به صعود بوده و در مقابل برای همراه‌اولی‌ها یک نمودار سینوسی از کیفیت اینترنت ۴G ثبت شده است. با اینکه همراه اول در برخی از روزها کیفیت بالاتری داشته، اما در برخی موارد کیفیت آن به‌شدت افت کرده است؛ یعنی برخلاف اینکه اینترنت ۴G در ایرانسل همواره با شیب مشخصی رو به بهبود بوده، نوسان در کیفیت اینترنت همراه اول باعث شده که کاربران آن در این روزها سرعت‌های متفاوتی را تجربه کنند که در روزهای مختلف با هم فرق داشته باشد.

با اینکه ایرانسلی‌ها در ۴G از دیگر اپراتورها قوی‌تر عمل کرده‌اند، اما در اینترنت ۳G از نظر کیفیت از دیگر اپراتورهای این دسته سرعت بسیار عقب مانده است؛ آن هم درحالی‌که تعداد سایت‌های نسل‌ سوم این اپراتور هنوز ۷۹۸ سایت بیشتر از نسل چهارم آن است. در انتهای این لیگ هم رایتل قرار گرفته که سال‌هاست به عنوان ارائه‌دهنده نسل سوم اینترنت همراه وارد گود شده است. اینترنت ۴G رایتل در این رقابت حتی ضعیف‌تر از همراه اول و ایرانسل ظاهر شده و در روزهای آخر این آزمون، آنقدر کیفیت آن کاهش یافته که فاصله بسیار زیادی تا دو اپراتور دیگر گرفته است.

*** در استان‌ها چه خبر است؟
وضعیت کیفیت اینترنت همراه ۴G ایرانسل استان تهران با سرعت خوبی رو به رشد بوده و در این چند روز چیزی جلودار این رشد هم نبوده است، اما درعوض در شهرهای دیگر مثل اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، مازندران و آذربایجان شرقی نوسان‌هایی در کیفیت اینترنت وجود داشته که باعث شده نمودار همین اپراتور بالا و پایین شود.

در هیچ‌کدام از شهرهایی که به عنوان نمونه برای این گزارش انتخاب شده‌اند همراه اول وضعیت ثابتی در کیفیت اینترنت نداشته و نوسان اینترنت در آن بسیار بیشتر از ایرانسل است. از این نظر رایتلی‌ها هم اوضاع بهتری نداشتند، چراکه سرعت اینترنت آنها هم در این چند روز مدام بالا و پایین شده و یک لحظه قرار نداشته است.جدا از پایداری اینترنت، ایرانسل از نظر سرعت اینترنت در این روزها توانسته از مرز ۶/۰ مگابیت بر ثانیه هم در استان فارس عبور کند، اما همراه اول هنوز نتوانسته است این رکورد را بشکند.

*** ضعیف‌ترین اینترنت خانگی کدام است؟
این پنج استوری درواقع بخشی از مجموعه گزارش مفصلی هستند که قرار است وزیر ارتباطات به زودی درباره کیفیت اینترنت در مناطق مختلف ایران بدهد. در استوری آخر هم مشخص شده با اینکه مخابرات ایران ظرفیت بیشتری برای توسعه دارد، اما تا چه اندازه کیفیت پایین‌تری داشته و رقابت با شرکت‌های دیگر را از دست داده است.

‌در بررسی کیفیت اینترنت بین اپراتورهای فیکس مخابرات ایران در استان تهران، در تمام روزها سرعتی پایین‌تر از پنج مگابیت بر ثانیه داشته. حتی جالب اینکه در چهار روز از این شش روز سرعت آن کمتر از ۰٫۴۵ Mb/s هم شده است. درمقابل پارس‌آنلاین یکی از بهترین کیفیت‌های ارائه‌شده را داشته که نمودار آن از نظر سرعت در رأس همه شرکت‌های اینترنت خانگی جا گرفته است.

توضیحات

*

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۵۴۱۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر