کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۹۴۳۶
تاریخ خبر:

از C۳ تا i۲۰، یک دنیا فاصله، هفتاد میلیون اختلاف

هفت صبح|به تازگی جدیدترین محصول شرکت سیتروئن وارد بازار ایران شده تا خریداران اتومبیل‌های مدرن در بازه قیمتی ۲۰۰تا۳۰۰میلیون تومان دو هاچ‌بک مدرن سیتروئن سی۳ و هیوندای آی۲۰ را در دایره انتخاب خود ببینند.

شاید اگر برجام به این سرنوشت تلخ دچار نمی‌شد، این مقایسه با تعداد بازیگران بیشتری برای شما منتشر می‌شد. شانس اما تنها با این مدل اتومبیل یار بود که توانستند با تعدادی اندک به صورت مونتاژ وارد بازار ایران شوند. سیتروئن سی۳ و هیوندای آی۲۰ هردو اتومبیل‌های موفقی در بازارهای جهانی هستند و باید وجودشان را در ایران غنیمت شمرد.

دو خودرو در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ موفق شده‌اند به ترتیب در بازار اروپا ۳۹۵ و ۱۸۵ هزار دستگاه فروش داشته و در بسیاری از کشورهای جهان هم حضور موفقیت‌آمیزی را تجربه کنند. در بازار ایران اما زمانی که قیمت‌ بالا و آپشن کم و هزینه نگهداری بالاست، قضیه اقبال کاملا به دست فراموشی سپرده می‌شود به طوری که کل تولید سی۳ سیتروئن در ایران ۲هزار دستگاه و مجموع مونتاژ هیوندای آی۲۰ از زمستان ۹۵ تا کنون کمتر از ۱۵ هزار دستگاه بوده است.
در هنگام انتخاب یکی از این دو خودرو باید مراقب بود هدف از انتخاب چیست؟ کارایی و نرمی و آراستگی شرط است یا حس و حال اسپورتی، کیفیت طراحی و ایمنی؟ بسته به اینکه شما از کدام دسته باشید، انتخاب در این رده متفاوت خواهد بود. سیتروئن سی۳ به کمک موتور و گیربکسی که با پژو ۲۰۰۸ مشترک است و توسط ب.ام.و توسعه یافته، آشکارا اتومبیلی اسپورت و سریع است که گرچه به پای محصولات برجسته‌ای نظیر سئات لئون FR و آلفا رومئو جولیتا نمی‌رسد اما یک سروگردن از هیوندای آی۲۰، هیوندای آی۳۰ و کیا ریو هاچ‌بک برتر بوده و لذت خوشایندی از رانندگی سریع را به خریداران می‌چشاند. آی۲۰ با داشتن یک مجموعه فنی معمولی اما مدرن بیشتر مناسب استفاده شهری است و در بحث هندلینگ هیچ ادعایی ندارد. البته ضعف آی۲۰ در باقی بخش‌ها هم اتومبیل ضعیف‌تر ولی فراگیرتری است و سیتروئن آشکارا خودرو جالب‌تری است.
برای نمونه سی۳ در همه بخش‌های ایمنی، گنجایش، امکانات و جزئیات طراحی از هیوندای آی۲۰ برتر است اما خب قیمت ۲۷۰ میلیونی آن در بازار موردی است که خرجی بیشتر معادل ۶۵ میلیون تومان را نسبت به هاچ‌بک کره‌ای روی دست خریداران می‌گذارد. این خودرو که با مجموعه محصولات دی‌اس (دی‌اس۵، دی‌اس۶، دی‌اس ۷، دی‌اس۴ و دی اس۵ال‌اس) و پژو (۲ مدل ۵۰۸ و ۲۰۰۸) اشتراکات فنی بسیاری دارد، احتمالا رد مقایسه با هیوندای خرج کمتری هنگام استفاده خواهد داشت.
البته سی۳ یک ایراد بزرگ دارد. شما در هیوندای i20 با وجود تمام کمبود امکانات، می‌توانید حداقل رنگ مورد علاقه خود را برای خودرو انتخاب کنید. این درست چیزی است که در سیتروئن C3 وجود ندارد، زیرا قرار است این دو هزار دستگاه C3 تولیدی سایپا کاشان تنها با بدنه سفید و سقف قرمز به بازار عرضه شوند. هر چه قدر ترکیب رنگ سفید و قرمز به جذابیت سیتروئن C3 اضافه کند، اما وقتی تمام نسخه های موجود از این خودرو در کشور به یک رنگ باشد، می تواند جذابیت بصری آن را در خیابان‌ها کاهش دهد و سی۳ را به خودروهای تاکسی شبیه کند. چیزی که بسیاری از سایت‌های خبری مثل اسب بخار هم به آن اشاره کرده‌اند.

.
عکس: اسب بخار

کدخبر: ۲۳۹۴۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر