کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۲۹۹۹۰
تاریخ خبر:

آماری عجیب از خرید و فروش اجناس دست‌دوم توسط ایرانی‌ها

آخرین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۴ هر خانوار ایرانی از محل فروش کالاهای دست‌دوم خود بیش از ۹۴۹ هزار تومان درآمد کسب کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، در سالهای گذشته،عمده خرید و فروش کالاهای دست دوم درمکان های مشخصی از شهرها انجام می شد؛مثلا در تهران در منطقه ۱۹ معروف به عبدل آباد یا در حوالی میدان امام حسین (ع) وهینچنین در منطقه تهرانپارس.اما این روزها بیرون رفتن از خانه برای خرید کالای دست دوم به دلیل مسایل ترافیک و حمل و نقل شهری سخت تره شده و کالاهای دست دوم در سایت های اینترنتی با عکس و مشخصات در دسترس است .

اگرچه اطلاع دقیقی از میزان خرید و فروش های اینترنتی کالاهای دست دوم موجود نیست،اما آنطور که بانک مرکزی گزارش داده،درپایان سال گذشته هر خانوارایرانی ۹۴۹ هزار تومان کالای دست دوم فروختند که البته این رقم در مقایسه با سال قبل ۱۰٫۹ درصد کمتر بوده است.

براساس گزارش بانک مرکزی این درآمد ۲٫۷ درصد کل درآمد خانوار ایرانی را تشکیل می دهد،این درحالی است که در سال ۱۳۸۴ این درآمد معادل ۱/۵ درصد از درآمد خانوارهای ایرانی را شامل می شد. در واقع تفاوت این دو رقم نشان می‌دهد در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ میزان اتکای درآمد هر خانوار ایرانی به فروش کالاهای دست‌دوم رو به کاهش گذاشته است. اما در عین حال درآمد خانوار از محل فروش کالاهای دست‌دوم از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ بیش از سه برابر شده است. ای رقم به خوبی گردش مالی سمساری ها را نشان می دهد.حالا این آمار را اگر ا آمار مبادلات سایت های اینترنتی ترکیب کنیم،قاعدتا رقم ها بیشتر خواهد شد.

مرکز آمار تعداد خانوارهای ایرانی را ۲۲ میلیون و ۱۸۵ هزار خانوار اعلام کرده که اگر این درآمد ۹۴۹ هزار تومانی هر خانوار از محل فروش کالاهای دست‌دوم را در سال حساب کنیم،عددی در حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان می شود. البته این رقم تنها مربوط به خرید سمساری‌هاست که بدون محاسبه خریدهای اینترنتی بوده است.

بررسی ها نشان می دهد مهم‌ترین دلیل مردم برای خریدار اجناس دست دوم صرفه‌جویی در هزینه‌ها بوده، با این حال این بازار با وجود وسعتی که دارد،هنوز در ایران ناشناخته است.

کدخبر: ۱۲۹۹۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ناشناس

    ببینید این مردم بیچاره به چه روزی افتادن . البته از ماست که بر ماست???

  • bayram

    این خودش یه شغله؟؟؟؛!!!!!¡!!!،،،واقعا دس تتون درد نکنه خیلی زحمت کشیدید