کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۱۶۴
تاریخ خبر:

تاکسی‌های برقی‌ انگار خریدار نداشت

تاکسی‌های برقی‌ انگار خریدار نداشت

لونا و هونگچی که به اسم تاکسیرانی رونمایی شدند، حالا در سامانه فروش هستند!

هفت صبح|طبق معمول شاهد یک مورد عجیب در بحث فروش سه محصول برقی در سامانه فروش هستیم. هونگچی E-QM5، لونا EV و j7 برقی سه وارداتی برقی بی‌ام کارز یا همان بهمن‌موتور، ایران‌خودرو و کرمان موتور که پیشتر به عنوان محصولی جهت تاکسیرانی رونمایی شده بودند، از سامانه فروش خودروهای وارداتی سر‌درآوردند. حالا مشخص نیست در این میان وقتی این خودروها با آن همه زرق و برق و بریز و بپاش رونمایی شدند، چه کسی دقیقا در تاکسیرانی و شهرداری خواهان‌شان نبوده که حالا برای فروش به مردم به سامانه آمده‌اند.

 

همان موقع اعلام شده بود این ماشین‌ها برای تاکسیرانی هم پلاک‌گذاری‌‌ شده‌اند اما حالا انگار این ماشین‌ها را که پلاک هم نشده،‌ قرار است در سامانه به کسانی که در اسفند 1401 پول بلوکه کرده بودند، بفروشند. یعنی بعد از اینکه کلی از فروش ماشین‌های برقی و واردات‌شان صحبت شد، فعلا سه تا از ماشین‌ها که قرار بوده به ناوگان تاکسیرانی تعلق داشته باشد، به سامانه فروش وارداتی‌ها آمده است. حالا اینکه ماشین‌ها سفارشی برای رانندگان تاکسی بوده و با آپشن‌های شهری هماهنگ باشد، بماند‌ اما نکته مهم ماجرا اینجاست احتمالا قیمت این تاکسی‌های برقی برای رانندگان بالا بوده و تسهیلات چندانی هم برایشان در نظر گرفته نشده تا بتوانند این خودروها را خریداری کنند؛ در نتیجه این ماشین‌ها از سامانه سردرآورده‌اند.

 

داستان‌های شهرداری بر‌سر ناوگان حمل و نقل برقی چه تاکسی یا اتوبوس، این روزها نُقل محافل است تا جایی که بر‌سر بی‌خبری برخی اعضای شورای شهر از قرارداد اتوبوس‌های برقی با چین در یک اقدام بی‌سابقه شش عضو شورا هنگام سخنرانی علیرضا زاکانی، شهردار تهران صحن را ترک کردند. این ماجرا چند روز قبل رخ داد و کار به جایی رسید که روز گذشته مهدی چمران، رئیس شورای شهر با بغض و اشک در چشم از اعضای شورا خواست اختلافات را کنار بگذارند و در این جلسه تاکید کرد:« قرارداد با چین محرمانه است‌ اما برای اعضا محرمانه نیست، اگر رئیس شورا نامه ارسال کند تا مفاد قرارداد در اختیار اعضای شورا قرار بگیرد، باید ارائه شود و حق اعضای شوراست که قرارداد را دریافت کنند. خرید اتوبوس محرمانه نیست، اما انتقال پول آن مسائلی دارد و به ویژه پولی که برای این بخش در نظر گرفته شده است. عده‌ای می‌خواستند از این موضوع سوء‌استفاده کنند.» به هر روی حالا هم شهرداریِ علیرضا زاکانی باید به مسئله تاکسی‌های برقی‌ که رونمایی شد و حالا در سامانه به مردم فروخته می‌شود، توضیحاتی ارائه دهد.

 

 

فشار برای واردات برقی

 

از کسی پوشیده نیست که بارها در لفافه گفته شد خودروسازان خصوصی و دولتی در فشار از سوی وزارت صمت، مجبور به واردات خودروهای برقی شدند حالا چه در قالب تاکسی یا ماشین‌های وارداتی برای عموم مردم. یکی دستش زیر سنگ قیمت‌گذاری بود و دیگری برای تخصیص ارز مشکل داشت. به هرحال این موضوع هم از کسی پوشیده نیست وزیر صمت با سابقه مپنایی تمام تلاشش را می‌کند تا واردات خودروهای برقی به سرانجام برسد اما اینکه ایستگاه شارژ نداریم و مشکل برق هم که کسی پاسخگوی آن نیست. به هرحال مردم به قدری از زمانی که پول‌شان بلوکه ‌ و آزاد شد و انتظار کشیدند خسته هستند که انگار هر ماشینی به سامانه وارداتی‌ها بیاید، خریداری می‌شود. مردم هم نخرند دلالان بازار سیاه در این میان حاضر به یراق نشسته‌اند تا ماشین‌ها را خریده و در بازار آزاد دو برابر قیمت اصلی به فروش برسانند.

   

قیمت هونگچی و لونا و...

 

قیمت قطعی سه خودروی برقی که قرار بود در ناوگان حمل و نقل عمومی باشد و حالا در سامانه فروش است، به این شرح آمده: هونگچی E-QM۵  یک میلیارد و 805 میلیون تومان‌، کی‌ام‌سی EJ۷ یک میلیارد و 98 میلیون تومان  و Luna GRE نیز 945 میلیون تومان است.

 

کدخبر: ۵۵۸۱۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر