کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۱۹۷
تاریخ خبر:

راهنمای دریافت محبوب‌ترین وام مسکن

راهنمای دریافت محبوب‌ترین وام مسکن

برای دریافت وام تسهیلات مسکن، وام ودیعه، وام جعاله تعمیرات و وام مسکن جوانان و وام نهضت ملی مسکن چقدر باید قسط بدهیم؟

هفت صبح| تعداد تسهیلات مرتبط با مسکن در ایران کم نیست. برخی از آن‌ها مانند وام تسهیلات مسکن، وام ودیعه یا وام جعاله تعمیرات مسکن، طرفداران بیشتری دارند. مثلا شما اگر عزم خود را جزم کنید و متاهل ساکن تهران هم باشید، می‌توانید 960میلیون تومان اوراق تسهیلات مسکن دریافت کنید یا با همین شرایط 200میلیون تومان وام ودیعه بگیرید تا به حساب ‌صاحبخانه‌هایتان واریز کنید.

 

وام جعاله تعمیرات مسکن 160میلیون تومان است و جوانان اگر خیلی صبور باشند، می‌توانند سال‌ها بعد تا سقف چهار میلیارد تومان، وام مسکن بگیرند. شرایط برای دریافت این وام‌ها به‌هیچ‌وجه آسان نیست. علاوه بر این باید در صف دریافت وام بمانید. مثلا همین حالا که شما این گزارش را می‌خوانید، یک میلیون نفر در صف دریافت وام ودیعه مسکن هستند و مشخص نیست چه زمانی قرعه به نامشان بیفتد.

 

 

وام اوراق تسهیلات مسکن

 

وقتی 160میلیون تومان وام جعاله به 800میلیون تومان وام ودیعه مسکن اضافه می‌شود، شما می‌توانید 960میلیون تومان برای خرید خانه پول در دست داشته باشید. این وام را تنها کسانی‌که متاهل هستند و در تهران زندگی می‌کنند، دریافت خواهند کرد. در وهله اول بگوییم که بازپرداخت وام، 12ساله بوده و سود آن 23درصد است. برای دریافت چنین وامی باید تا پنج سال، ماهی 20میلیون و 500هزار تومان پرداخت کنید و در مرحله بعد، ماهی کمی بیش از 16میلیون تومان قسط بدهید. دریافت این وام از طریق خرید اوراق مسکن، از بانک مسکن است. شما باید به ازای هر ۵۰۰هزار تومان یک برگ اوراق خریداری کنید. متاهل‌های ساکن تهران باید هزار و 600برگ اوراق مسکن و 320برگ اوراق برای وام جعاله خریداری کنند، که قیمت آن با فرض قیمت اوراق تسه نزدیک به 127هزار تومانی برای زوجین، کمی بیش از 243میلیون تومان می‌شود. با خرید این اوراق دیگر نیاز نیست برای دریافت وام منتظر رسیدن نوبت خود بمانید.

 

در گذشته شکل مرسوم دریافت وام مسکن به این شکل بود که فرد ابتدا باید مبلغی را به عنوان سپرده به مدت یک سال نزد بانک می‌گذاشت تا بتواند پس از گذشت این مدت، وام دریافت کند. افراد مجرد ساکن تهران، می‌توانند 560میلیون تومان وام دریافت کنند که 400میلیون آن تسهیلات خرید و مابقی آن تسهیلات جعاله خواهد بود. برای دریافت وام 560میلیونی باید 1120برگه اوراق بانک مسکن خریداری کنید که با احتساب قیمت اوراق تسه 126هزار تومانی باید مبلغی بالغ بر 141میلیون تومان پرداخت کنند. سقف این وام در شهرهای بالای 200هزار نفر، برای مجردها، 320 و برای متاهلین 640میلیون خواهد بود.

 

استفاده از این وام شرایطی هم دارد، مثلا شما حتما باید بالای 18 سال سن داشته باشید. همچنین اگر زوج هستید، نباید هیچ‌کدام از شما از تسهیلات دیگری برای مسکن استفاده کنید. یکی از زوج‌ها باید در صندوق پس‌انداز مسکن یکم حساب داشته باشد و اگر بدهی یا چک برگشتی داشته باشید، دریافت وام مسکن برای شما نشدنی خواهد بود. از آنجایی که حداقل قیمت خانه در پایتخت، تقریبا دو میلیارد تومان است، زوجی که بتواند از پس خرید اوراق تسه و دریافت وام مسکن 960میلیون تومانی بر بیاید، تنها به نیمی دیگر از پول نیاز دارد تا یک خانه نقلی ارزان در ارزان‌ترین محله‌های تهران بخرد!

 

 

 

وام نهضت ملی مسکن

 

وام نهضت ملی مسکن به افرادی تعلق دارد که می‌خواهند خانه خودشان را بسازند. مبلغ وام نهضت ملی مسکن مانند سال قبل، فعلا همان 550میلیون تومان است. متقاضیان این وام که باید مبلغ را در 240ماه یا 20سال پس بدهند در دو سال اول، می‌توانند مبلغ پنج‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان به عنوان اقساط ماهیانه پرداخت کنند. بعد از آن و از سال سوم، مبلغ اقساط به شکل پلکانی محاسبه خواهد شد. نرخ سود این وام 18درصد خواهد بود. بانک 10درصد از مبلغ را در مرحله پی‌کنی خانه به سازنده می‌دهد و 40درصد دیگر وقتی به مرحله سقف‌زنی و اسکلت رسید، پرداخت خواهد شد. 25درصد در مرحله سفت‌کاری و 25درصد نهایی هم وقتی به حساب سازنده واریز می‌شود که مرحله نازک‌کاری فرا می‌رسد. متقاضیان این وام باید در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند. مدارک آن‌ها بررسی خواهد شد و سپس اگر واجد شرایط باشند، می‌توانند وام را دریافت کنند.

 

متقاضیان این وام بهتر است متاهل باشند وگرنه باید تا هنگام تحویل مسکن ازدواج کرده باشند. بومی بودن مسئله دیگری است که نیاز به رعایت دارد. شما تنها در شهری که بومی آن هستید، می‌توانید وام نهضت ملی مسکن را دریافت کنید. در ضمن اگر ملکی به نام خودتان باشد، وام به شما تعلق نخواهد گرفت. جالب است بدانید که متقاضیان این وام بیش از یک‌میلیارد و 800میلیون تومان در طول 20 سال سود پرداخت خواهند کرد. درحالی‌که مبلغ اولیه تنها 550هزار تومان است.

 

 

 

وام ودیعه مسکن مستاجران

 

شرایط وام ودیعه مسکن به اینگونه است که اگر مستاجر هم باشید، وامی برای شما وجود دارد که برای پرداخت ودیعه به کمک‌تان خواهد آمد. ثبت‌نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ (وام مستاجری ۱۴۰۳)، از طریق سامانه tem.mrud.ir صورت می‌گیرد و نیاز به مراجعه حضوری نیست. کسانی‌که ساکن تهران هستند، می‌توانند امسال 200میلیون تومان مبلغ وام ودیعه مسکن دریافت کنند. برای شهرهای بزرگ این مبلغ 150میلیون تومان و شهرهای کوچک 100میلیون تومان است و در نهایت اگر در روستا بخواهید وام ودیعه مسکن دریافت کنید، 40میلیون تومان به شما پرداخت خواهد شد. مستاجران امسال، برخلاف گذشته نیازی به قرارداد اجاره و پرداخت کمیسیون مشاور املاک ندارند و با ثبت قرارداد خود در سامانه خودنویس می‌توانند کدرهگیری مورد نیاز وام ودیعه مسکن را رایگان دریافت کنند و به مقصود خود برسند.  وام ودیعه مسکن مختص کسانی است که خانه‌ای به نام خود ندارند. اگر بدهی بانکی و چک برگشت‌خورده هم دارید، باز هم باید دور چنین وامی را خط بکشید.

 

زنان مجردی که کمتر از 35سال دارند، سهمی از وام ودیعه مسکن نخواهند داشت. اما اگر بالای 35سال، سن داشته و خودسرپرست باشند با ارائه کد رهگیری اجاره‌نامه می‌توانند برای دریافت وام ودیعه مسکن اقدام کنند. تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مردان مجرد تعلق نمی‌گیرد و فقط به کسانی اعطا می‌شود که طلاق گرفته و فرزندی داشته باشند و سن آن‌ها از 45سال گذشته باشد. وام ودیعه مسکن طبق بخش‌نامه بانک مرکزی و براساس نرخ مصوب شورای پول، با ۲۳درصد سود پرداخت می‌شود. متقاضیان باید در پنج سال کل مبلغ وام را به بانک برگردانند.

 

کسانی‌که در تهران زندگی می‌کنند، باید با احتساب چنین سودی، ماهیانه پنج‌میلیون و 638هزار تومان برای قسط بانک کنار بگذارند. وام ودیعه مسکن 1403، برای متقاضیان ساکن مراکز کلان‌شهرها مثل کرج، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز و ...، 150 میلیون تومان است که قسط آن ماهی چهارمیلیون و 228هزار تومان می‌شود. اقساط وام ودیعه مسکن برای متقاضیان ساکن سایرشهرها که مبلغ وام 100میلیون تومان است، ماهیانه حدود دو میلیون و ۸۱۹هزار تومان است. اما کسانی‌که در روستا زندگی می‌کنند، باید در پنج‌سال، ماهی یک‌میلیون و 127هزار تومان قسط وام پرداخت کنند. ۲۰ بانک از جمله بانک‌های مسکن، ملی، سپه، پست‌بانک، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، کارآفرین، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سینا، آینده، شهر، گردشگری، ایران‌زمین، خاورمیانه و موسسه اعتباری ملل ملزم به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به اجاره‌نشین‌های واجد شرایط هستند.

 

همه نکاتی که باید درباره وام ودیعه مسکن در سال 1403 بدانید را در گزارش گذر از هفت‌خوان وام مستاجران بخوانید. 

 

وام مسکن جوانان

 

متقاضیان وام مسکن جوانان با افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوانان که یکی از انواع حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است و با سپرده‌گذاری مستمر و ماهیانه که برنامه‌های آن توسط بانک ارائه‌شده است، پس از حداقل پنج سال و حداکثر ۱۵سال می‌توانند وام مسکن جوانان دریافت کنند. با اعلام رئیس گروه بانک‌های تخصصی، سقف وام مسکن جوانان که حاصل سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن جوانان است تا چهار میلیارد تومان برای شهر تهران افزایش داشته است. حداقل مبلغ سپرده‌گذاری برای وام مسکن جوانان، ۶۰۰هزار تومان شده است. همچنین سقف تسهیلات برای حساب‌هایی که در سال ۱۴۰۳ افتتاح می‌شوند، در تقسیم‌بندی جدید مناطق جغرافیایی حساب جوانان که تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر و سایر مناطق شهری است، به ترتیب به چهارمیلیارد، سه‌میلیارد و 400میلیون تومان و دو میلیارد و 800میلیون تومان افزایش پیدا کرده.

 

این وام مسکن وسوسه‌کننده ۴میلیاردی فقط و فقط به حساب‌های جدیدی که در سال ۱۴۰۳افتتاح شده باشند، داده می‌شود و تسهیلات صاحبان حسابی که از گذشته افتتاح حساب کردند، براساس قرارداد و شرایط زمان افتتاح حساب، به آن‌ها پرداخت می‌شود؛ یعنی این افزایش شامل حال آن‌ها نمی‌شود. با سپرده‌گذاری مستمر ماهیانه در حساب پس‌انداز وام مسکن جوانان پس از حداقل 5سال و حداکثر 15سال می‌توانید وام خرید مسکن دریافت کنید. هر شخصی که به سن هجده سال تمام رسیده و یا حکم رشد او از سوی دادگاه صادرشده باشد، می‌تواند به نام خود یا کسانی‌که تحت ولایت و قیمومیت او باشند حساب پس‌انداز مسکن جوانان افتتاح کند.

 

وام یک میلیاردی مسکن جوانان دارای بالاترین مدت‌زمان تقسیط بین دیگر تسهیلات بانک مسکن است و امکان تقسیط تا 20سال هم وجود دارد. نرخ سود تسهیلات اعطایی با توجه به مصوبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمان استفاده از تسهیلات تعیین می‌شود و دو روش برای بازپرداخت تعیین شده. یکی بازپرداخت به روش ساده که حداکثر 20سال است و طولانی‌ترین زمان قسط‌بندی است. دیگری بازپرداخت وام مسکن جوانان به روش پلکانی است که حداکثر 12سال طول می‌کشد. میزان تسهیلات دریافتی شما رابطه مستقیمی با میانگین موجودی حساب سالیانه شما و واریزی ماهیانه دارد. فقط خانه اولی‌ها می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و نرخ سود تسهیلات این وام 9درصد است.

 

 

 

وام جعاله تعمیر مسکن

 

برخی از بانک‌ها بابت تعمیرات خانه یا تکمیل آن به شما امسال 160میلیون تومان وام می‌دهند که در مقایسه با سال قبل تغییری نکرده. کسانی‌که می‌خواهند در خانه خود تعمیراتی مانند عوض کردن سرامیک و کف‌پوش، عوض کردن کابینت‌ها و ... انجام دهند، یکی از مشتری‌های چنین وامی هستند. گروهی از افراد دیگر که هنوز، اقدام به خرید خانه نکرده‌اند و به پول بیشتری، جهت خرید منزل مسکونی نیاز دارند نیز می‌توانند از تسهیلات جعاله منزل مسکونی، استفاده نموده و وام دریافتی خود را برای خرید خانه، همانند وام خرید مسکن، استفاده کنند.

 

بعد از خرید خانه ممکن است خانه شما نیاز به تعمیر یا تکمیل داشته باشد که باز هم می‌توانید سراغ وام جعاله تعمیر مسکن بروید. حداکثر مبلغ وام تعمیر مسکن 160میلیون تومان است. در واقع هر یکی از زوجین قادرند 80میلیون تومان وام بگیرند که جمع آن چنین مبلغی می‌شود. برای دریافت چنین مبلغی باید سند تک برگ خانه را گرو بگذارید تا نقش ضامن را برایتان ایجاد کند. برای دریافت چنین وامی باید اوراق ممتاز مربوط به این وام را بخرید و در یک شعبه بانک حساب قرض‌الحسنه افتتاح کنید. حداکثر زمان برای بازپرداخت چنین وامی 60ماه یا پنج سال است و قسط آن، حدودا چهارمیلیون و 500هزار تومان درمی‌آید و در پایان سال پنجم به جای 160میلیون تومان که دریافت کرده‌اید، ‌بیش از 268میلیون و 700هزار تومان به بانک پول پس داده‌اید. ارائه وثیقه مناسب، برای دریافت وام جعاله مسکن، الزامی است. وثیقه مناسب، برای هر یک از بانک‌ها، متفاوت بوده و برخی از بانک‌ها، تنها، سپرده‌گذاری در بانک را به عنوان وثیقه، برای دریافت وام تعمیرات مسکن می‌‌دانند. سن متقاضی دریافت وام تعمیرات مسکن، حداقل 18سال تمام است. مبلغ 160میلیون تومان، وام تعمیرات مسکن، حداکثر مبلغی است که برای پرداخت وام به مشتریان ارائه می‌شود و بسته به میزان درآمد فرد متقاضی و یا دیگر عوامل، ممکن است این مبلغ، کاهش پیدا کند.

 

 

کدخبر: ۵۵۸۱۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر