کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۹۵۰
تاریخ خبر:

پنج نکته مهم درباره وام ۵۵۰ میلیون تومانی

پنج نکته مهم درباره وام ۵۵۰ میلیون تومانی

همه آنچه که باید درباره تسهیلات نهضت ملی مسکن بدانید

هفت صبح| تسهیلات نهضت ملی مسکن، ادامه طرح مسکن مهر است که با هدف خانه‌دار شدن افراد دهک پایین جامعه اجرا می‌شود.  این وام فقط به کسانی اهدا می‌شود که هیچ ملکی به نامشان نباشد. اما این وام هم مثل بقیه تسهیلات مسکن بی‌حاشیه و سر و صدا نبود. از سود 23 درصدی آن گرفته تا اقساط هشت میلیون و 500 هزار تومانی‌. البته همین سر و صداها باعث شد، هم سود آن کاهش پیدا کند و هم این که دولت اقساط وام را به صورت پلکانی اجرا کند.

 

1- در حال حاضر خبر جدیدی درباره افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن منتشر نشده، پس با این اوصاف در چند ماه آینده هم مبلغ این وام مثل سال قبل 550  میلیون تومان است. البته تا قبل از اعلام  مبلغ 550 میلیون تومانی برای این وام، مبلغی که به متقاضیان به عنوان وام ملی مسکن داده می‌شد، تا سال گذشته به دهک آنها بستگی داشت. مثلا متقاضیانی که در دهک اول و دوم بودند، ۴۰۰میلیون تومان وام می‌گرفتند. همچنین متقاضیانی که در دهک سوم و چهارم قرار داشتند می‌توانستند برای وام 300 میلیون تومانی اقدام کنند. اما از سال ۱۴۰۲ تصویب شد سقف وام ملی مسکن برای همه متقاضیانی که هیچ ملکی به نامشان نیست 550 میلیون تومان باشد.

 

2-اما سوال مهم این است که وام مسکن ملی را از کجا بگیریم و چطور ثبت نام کنیم؟ برای ثبت نام این وام قبل از هر کاری باید  به سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس saman.mrud.ir  مراجعه کنید. وقتی وارد سامانه شدید باید روی گزینه درخواست مسکن کلیک کنید. بعد از این مرحله؛ سه گزینه به شما نمایش داده می‌شود: ثبت نام نهضت ملی مسکن، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (متقاضیان دارای سه فرزند و بیشتر)، متقاضیان دارای  ۴فرزند زیر ۲۰سال. بسته به شرایطی که دارید باید یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید. اگر شهری که در آن ساکن هستید، مشمول این تسهیلات باشد، باید اطلاعات هویتی خود را در سامانه وارد کنید که شامل؛ شماره تلفن همراه‌، شماره ملی و مشخصات فردی است.

 

یادتان باشد قبل از ثبت نام حتما شهرهای مجاز و شرایط هر کدام از دسته‌ها را بخوانید. ممکن است شهری که شما در آن ساکن هستید، مشمول دریافت وام ملی مسکن نباشد. در مرحله بعد، نوبت ثبت کردن اطلاعات محل سکونت‌ فرد متقاضی است. کسی که می‌خواهد درخواست وام نهضت ملی مسکن بدهد باید حتما سرپرست خانوار باشد. به همین دلیل در مرحله بعدی باید مشخصات افراد تحت تکفل خود را در سامانه وارد کنید. بعد از این مراحل باید  ثبت نهایی را انجام بدهید و منتظر بررسی بمانید. نتیجه درخواست وام از طریق پیامک به متقاضی اعلام می‌شود. نکته مهمی که باید به آن توجه  کنید این است که ثبت‌نام در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به معنای تأیید شرایط شما و تعهد برای پرداخت وام و تسهیلات نیست. متقاضیان نهایی از بین افراد تاییدشده و بر اساس اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی انتخاب و در لیست انتظار و اولویت دریافت وام قرار می‌گیرند.

 

3- متقاضیان، قبل از ورود به سایت saman.mrud.ir، برای ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن، باید مدارک لازم را آماده کنند. مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن شامل، کارت ملی و شناسنامه فرد متقاضی، شناسنامه همه افراد تحت تکفل فرد متقاضی، گواهی برای اثبات سرپرست بودن متقاضی ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن ( ارائه این گواهی، مخصوص کسانی است که سرپرست خانوار هستند). ارائه گواهی اثبات سکونت پنج ساله، در شهر محل تقاضای متقاضی، تاییدیه تحصیلی فرزندان متقاضی، مدارک محل تولد متقاضی، همسر یا فرزندان. جواز کسب شاغلین اصناف، سابقه پرداخت بیمه برای متقاضی یا همسر. تاییدیه اشتغال به کار از مراجع دولتی برای متقاضی یا همسر، تاییدیه پرداخت حقوق بازنشستگی می‌شود.

 

4-مبلغ اقساط این وام در روزهایی که خبر افزایش آن منتشر شد، سر و صدای زیادی به پا کرد. سود این وام 23 درصد بود و اگر یک مستاجر موفق می‌شد، مراحل ثبت نام نهضت ملی مسکن را با موفقیت پشت سر بگذارد و وام را دریافت کند؛ باید ماهی هشت میلیون و 500 هزار تومان قسط می‌داد. اما قدم اول دولت این بود که  نرخ سود این تسهیلات را از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش بدهد. از طرف دیگر اعلام شد، کسانی که این وام را دریافت می‌کنند، می توانند در دو سال اول اقساط وام را به صورت پلکانی به بانک برگردانند. با این اوصاف کسانی که وام نهضت ملی مسکن می‌گیرند، در دو سال اول ماهی پنج میلیون و 900 هزار تومان قسط پرداخت می‌کنند و از سال سوم  مبلغ قسط ها افزایش پیدا می‌کند.

 

5- احمد خادمیان مدیرکل دفتر طرح‌ریزی و پایش طرح‌های نهضت ملی مسکن درباره میزان مشارکت بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن  گفته، از ابتدای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون و ۷۱۳ هزار واحد برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند که بانک‌ها تاکنون با ۷۵۸ هزار و ۷۱ واحد قرار داد منعقد کردند.

 

 

کدخبر: ۵۵۶۹۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر