کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۲۴۴
تاریخ خبر:

متاورس، بلای جان فیسبوک شد

متاورس، بلای جان فیسبوک شد

سقوط ۱۶ درصدی ارزش سهام شرکت متا با انتشار جدیدترین گزارش مالی

هفت صبح| شرکت متا یا همان فیسبوک سابق که یکی از پنج غول فناوری در جهان است در هفته گذشته 16درصد ارزش بازار خود را از دست داد. این اتفاق در پی انتشار  گزارش مالی سه ماهه اول 2024 افتاد که نشان می‌دهد برآوردها از میزان فروش شرکت در آینده کاهش پیدا کرده و این شرکت همچنان مصمم است تا روی طرح‌های شکست‌ خورده‌ای مثل متاورس یا رئالیتی لبز سرمایه‌گذاری کند. شرکت متا تا به حال روی پروژه متاورس با ضرر 3/67 میلیارد دلاری مواجه شده است. این ضرر  3/67 میلیارد دلاری برای سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ ثبت شده است و پیش‌بینی می‌شود که شرکت متا با زیان‌های بیشتری در سال آینده مواجه شود.

 

آمار درآمد این شرکت در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ میلادی در ۲۶ اکتبر منتشر شد که نشان می‌داد بزرگ‌ترین زیان‌های متوالی اخیر این شرکت مربوط به بخش‌ توسعه متاورس است. آخرین درآمد مثبت از این بخش به سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ بازمی‌گردد که با سود ۲۸۵ میلیون دلاری همراه شد، سودی که اکنون در برابر زیان حاضر ارزشی ندارد.

 

همان‌طور که گفته شد، این سومین زیان سه‌ماهه متوالی بخش توسعه متاورس شرکت متا که رئالیتی لبز (Reality Labs) نام دارد، است که مجموع ضررهای این بخش را به 9/44 میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ می‌رساند. شرکت متا در سال ۲۰۲۱ در حدود ۱۰ میلیارد دلار ضرر کرد که با توجه به روند حال حاضر، انتظار می‌رود که شرکت متا رکورد زیان سال گذشته خودش را بشکند.

 

روشن است که این زیان‌ها سال به سال عمیق‌تر می‌شوند و این را هم دیو هرینر (Dave Whener)، مدیر مال شرکت متا به خوبی می‌داند.

 

هرینر می‌گوید:«ما پیش‌بینی می‌کنیم که ضررهای بخش رئالیتی لبز شرکت در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن، رشد قابل توجهی داشته باشد. در سال ۲۰۲۳، انتظار داریم که سرعت سرمایه‌گذاری در بخش رئالیتی لبز به گونه‌ای انجام شود تا بتوانیم به اهداف خود برای رشد درآمد کلی شرکت در بلند‌مدت دست پیدا کنیم.»

 

در ارتباط با درآمد شرکت متا، مدیرعامل این شرکت یعنی مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، چندان در زمینه سرمایه‌گذاری‌های کلان شرکت در چیزی که او آن را «پلتفرم محاسباتی آینده» می‌نامد، نگران به نظر نمی‌رسد. او می‌گوید که متاورس اولویت اصلی شرکت است و به سرمایه‌گذاران گفت که توسعه متاورس و سخت افزار مرتبط به آن «یک تعهد بزرگ» است.

 

البته این شرکت اندکی از انتظارات درآمدی خودش را از تحلیلگران بازار سهام وال استریت بالا برد و به درآمد 27/72 میلیارد دلاری برای سه‌ماهه سوم رسید، اما  1/64 دلار به ازای هر سهم خریداری کرد که بر اساس برآورد‌های انجام شده، 1/88 دلار به ازای هر سهم از دست داد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، قیمت سهام متا در معاملات بازار وال استریت بعد از پایان معاملات روزانه، بیش از 19/5 درصد کاهش یافت. سهام این شرکت از ابتدای سال ۲۰۲۲ بیشتر از 61/5  درصد کاهش یافته است.

 

در مجموع، قمار بزرگ شرکت متا در متاورس باعث شده است تا بعضی از سرمایه‌گذاران این شرکت به کاهش سرمایه‌گذاری خود بر پروژه‌های این شرکت فکر کنند. برد گرستنر (Brad Gerstner)، مؤسس شرکت سرمایه‌گذاری فناوری آلتیمتر کپیتال (Altimeter Capital) و سهامدار شرکت متا، نامه‌ای سرگشاده به زاکربرگ و هیات مدیره این شرکت ارسال کرد.

 

گرستنر می‌گوید که سرمایه‌گذاری در آینده‌ای ناشناخته همزمان بسیار بزرگ و بسیار وحشتناک است. ممکن است یک دهه طول بکشد تا متاورس شروع به سوددهی کند. او همچنین گفت که شرکت متا بهتر است بر روی ارائه هوش مصنوعی تمرکز کند چرا که پتانسیل بهتری دارد. لازم به ذکر است که برخی نسبت به آینده متاورس در دستان مارک زاکربرگ خوش‌بین نیستند و می‌گویند که او تمام آسیب‌هایی که به وسیله فیسبوک به فضای مجازی زده است را با متاورس خود تکرار خواهد کرد.

 

 

کدخبر: ۵۵۷۲۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر