کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۸۱۶
تاریخ خبر:

تقابل‌های سخت مصاف‌های حیثیتی

تقابل‌های سخت مصاف‌های حیثیتی

تا حدود یک هفته دیگر، حریفان ایران در مرحله گروهی انتخابی جام‌جهانی مشخص می‌شوند

هفت صبح| تیم ملی ایران سه‌شنبه شب در دیداری تشریفاتی میزبان ازبکستان بود که در یک بازی کم‌موقعیت، شاگردان امیر قلعه‌نویی ناکام در گلزنی بودند و به تساوی بدون گل برابر ازبک‌ها رضایت دادند تا کار ملی‌پوشان در مرحله دوم انتخابی جام‌جهانی 2026 با کسب 4 برد و 2 تساوی و صدرنشینی در گروه پنجم به پایان برسد.

 

نکته جالب‌توجه اینکه پیش از فیفادی ماه ژوئن و رویارویی با تیم‌های ملی هنگ‌کنگ و ازبکستان، صعود تیم ملی ایران به مرحله سوم انتخابی جام‌جهانی 2026 رسمی شده بود.

 

 

ژاپن برترین تیم آسیا می‌ماند

 

شاگردان قلعه‌نویی در حالی با کسب یک برد و یک تساوی در فیفادی ماه ژوئن موفق به صدرنشینی در گروه خود شدند که دیگر غول‌های فوتبال آسیا هم عملکردی درخشان در فیفادی اخیر داشتند و همین موضوع باعث شده تا تغییرات حداقلی در انتظار موقعیت تیم‌ها در رنکینگ فیفا باشد. به طور مثال، ژاپن که عنوان برترین تیم آسیا را یدک می‌کشد، با کسب 2 پیروزی 5گله کارش را در فیفادی ماه ژوئن به پایان برد تا همچنان صدرنشینی شاگردان هاجیمه موری‌یاسو در بین تیم‌های آسیایی در رنکینگ فیفا ادامه داشته باشد.

 

 

ایران در سید نخست کنار سامورایی‌ها و یاران سون

 

سازمان جهانی فوتبال (فیفا) قرار است هفته آینده بیستم ژوئن (سی‌ویکم خردادماه) جدیدترین رنکینگ بهترین تیم‌های ملی را اعلام کند و براساس رنکینگ‌های اعلام شده، سیدبندی قرعه‌کشی مسابقات دور سوم انتخابی جام‌جهانی انجام خواهد شد اما باتوجه به نتایج تیم‌ها در فیفادی اخیر، به نظر می‌رسد ‌ حداقل تغییر در رنکینگ فیفا اعمال خواهد شد. با این اوصاف، تشخیص وضعیت سیدبندی تیم‌ها برای حضور در دور سوم انتخابی جام‌جهانی دور از ذهن نیست و بررسی عملکرد تیم‌ها نشان می‌دهد که تیم ملی ایران در سید نخست حضور خواهد داشت.

 

 

سیدبندی احتمالی قرعه‌کشی دور سوم انتخابی جام‌جهانی 2026

 

سید اول: ژاپن، ایران و کره‌جنوبی

سید دوم: استرالیا، قطر و عراق

سید سوم: عربستان، ازبکستان و اردن

سید چهارم: امارات، عمان و بحرین

سید پنجم: چین، فلسطین و قرقیزستان

سید ششم: اندونزی، کره‌شمالی و کویت

 

 

هفتم تیرماه، موعد قرعه‌کشی

 

مسابقات دور سوم انتخابی جام‌جهانی 2026 قرار است در 3 گروه 6 تیمی برگزار شود و از هر گروه دو تیم مستقیماً سهمیه حضور در جام‌جهانی را به‌دست می‌آورد. 6 تیم سوم و چهارم در دو گروه سه تیمی تقسیم می‌شوند. تیم‌ها یک‌بار در زمینی بی‌طرف به مصاف یکدیگر خواهند رفت. برندگان هر گروه جواز حضور در جام‌جهانی را کسب می‌کنند (2 تیم).

 

تیم‌های دوم هر گروه به دور پنجم راه پیدا می‌کنند و آن‌ها در دور چهارم در مرحله پلی‌آف برای تعیین نماینده آسیا در پلی‌آف میان نماینده یکی دیگر از کنفدراسیون‌های جهان به مصاف هم خواهند رفت و نماینده آسیا در پلی‌آف بین قاره‌ای مشخص خواهد شد. نکته مهم اینکه قرعه‌کشی مسابقات دور سوم انتخابی جام‌جهانی 2026 روز پنجشنبه هفتم تیرماه در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار خواهد شد که باید دید با توجه به سیدبندی انجام شده، چه قرعه‌ای در انتظار تیم ملی ایران خواهد بود.

 

 

ساده‌ترین گروه ممکن

 

از میان تیم‌های سید دو ضعیف‌ترین تیم احتمالا عراق است. بهترین گزینه در سید 3 برای همگروهی با ایران شاید اردن باشد. در سید 4 تفاوت چندانی بین تیم‌ها نیست اما عمان و بحرین در این سال‌ها ضعیف شده‌اند و تقابل با آنها دشوار نیست. قرقیزستان احتمالا بی‌آزارترین تیم سید 5 است و اندونزی از سید 6، تیم مورد علاقه مدعیان! به این ترتیب به نظر می‌رسد گروهی شامل عراق، اردن، بحرین، قرقیزستان و اندونزی می‌تواند ما را به راحتی به جام‌جهانی 2026 برساند.

 

 

از این سخت‎تر نمی‌شود

 

اما یک احتمال خیلی ضعیف هم وجود دارد که ما در گروه مرگ قرار بگیریم. این گروه می‌تواند شامل استرالیا از سید دو، عربستان از سید 3، امارات از سید 4، چین از سید 5 و کره‌شمالی از سید 6 باشد که تقابل با هیچ کدام از این تیم‌ها، خواسته قلبی امیر فلعه‌نویی نیست.

  

در انتظار تقابل‌های حیثیتی روی نیمکت

 

امیر قلعه‌نویی که با تیم ملی جام ملت‌های آسیای 2023 را پشت سر گذاشت، در مرحله گروهی انتخابی جام‌جهانی احتمالا با مربیانی روبه‌رو خواهد شد که تقابل با آنها برای او اهمیت فوق‌العاده‌‌ای دارد. مثلا اگر قطر در سید 2 با ما همگروه شود، باید شاهد رویارویی دوباره قلعه‌نویی و تین‌تین مارکز باشیم. این دو تیم در نیمه نهایی جام ملت‌ها مقابل هم قرار گرفتند که قطر آن بازی را برد و به فینال رسید.

 

عربستان با روبرتو مانچینی‌ در سید 3 می‌تواند یک رقیب جذاب و البته سرسخت باشد. البته احتمال همگروهی دوباره با ازبکستان هم هست. برانکو هم اگر از هدایت چین برکنار نشود، می‌تواند به عنوان تیم سید 5، با ایران همگروه شود.

 

کدخبر: ۵۶۰۸۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر