کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۸۳۶
تاریخ خبر:

علت مرگ دسته‌جمعی ۶۵ نهنگ خلبان مشخص شد

علت مرگ دسته‌جمعی 65 نهنگ خلبان مشخص شد

این روزها مرگ دسته جمعی نهنگ‌های خلبان در اسکاتلند باعث ناراحتی محیط زیست‌دوستان شده است

در چند روز خبری در خصوص مرگ دسته جمعی نهنگ های خلبان به گوش می رسد. اما پیش از آنکه بدانیم علت مرگ این نهنگ ها عظیم الجثه چیست، شاید نامشان بیش از همه چیز جلب توجه کند؛ «نهنگ خلبان»

 

نهنگ‌ راهنما یا خلبان به اعضای سرده گوی‌سرها از میان آب‌بازسانان گفته می‌شود. این نهنگ ها گونه‌ای دلفین هستند و به دلیل جثه به نسبت بزرگشان با نام نهنگ خوانده می‌شوند. طول این نهنگ ها میان ۵ تا ۷ متر و وزن شان برابر ۱ تا ۳ تن تخمین زده شده است.

 

در 2 روز گذشته رسانه های خارجی اعلام کردند دست کم ۶۵ نهنگ خلبان یا راهنما که در سواحل مجمع‌الجزایر «اورکنی» در شمال اسکاتلند به گل نشسته بودند، تلف شدند. زیست‌شناسان دریایی، این اتفاق را یکی از بزرگترین به گل نشستن‌ها و مرگ‌ دسته‌جمعی نهنگ‌ها در این منطقه اعلام کردند. هنگامی که امدادگران این گروه به جزیره سندی در مجمع‌الجزایر اورکنی رسیدند فقط ۱۲ نهنگ از نهنگ‌های به گل نشسته در ساحل زنده بودند.

 

برخی کارشناسان حیات وحش اظهار می کنند این رفتار می‌تواند نشان‌دهنده استرس یا بیماری در نیام نهنگ‌ها باشد. برخی دیگر نیز فکر می کنند که نهنگ‌ها پس از تغذیه در فاصله خیلی نزدیک به ساحل از مسیر خود منحرف می‌شوند. به گزارش اقتصادنیوز، اما مهمترین احتمالی که وجود دارد این است که هنگامی که یک نهنگ خلبان به گل بنشیند و دچار مشکل شود، بقیه نهنگ‌ها هم برای کمک به دنبال آن می‌روند و این باعث می شود گروه زیادی از نهنگ ها به گل بشینند.

 

منبع: اقتصادنیوز
کدخبر: ۵۶۲۸۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر