کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۴۶۰
تاریخ خبر:

تبرئه جواد

تبرئه جواد

بررسی یک اتهام بزرگ به نکونام و تیمش که منجر به نتایج جالبی شده است

هفت صبح| یکی از انتقاداتی که در این فصل به استقلال می‌شود، پیروزی‌‎های اقتصادی با کمترین اختلاف گل این تیم است و منتقدان می‌گویند این تاثیر جواد نکونام در ‌ نتایج استقلال است. منتقدان که عموما پرسپولیسی هم هستند، او را به الگوبرداری از کارلوس کی‌روش می‌کنند و کیفیت نمایش‌های استقلال با هدایت او را زیر سوال می‌برند.

 

اما آیا تیم نکونام واقعا همینقدر دفاعی و به قول منتقدانش کی‌روشی بازی می‌کند؟‌ آیا نتایج پرسپولیس تفاوت زیادی با نتایج استقلال دارد؟ بررسی می‌کنیم!

 

 

گل‌های زده

 

در این فاکتور استقلال صدرنشین نیست. بالاتر از استقلال، این تیم سپاهان است که 41 گل زده و هجومی‌ترین تیم این فصل لیگ‌برتر است که با توجه به ستاره‌های گران‌قیمت و البته باکیفیتش اصلا چیز عجیبی نیست. در رده دوم بیشترین گل زده، تراکتور با 31 گل زده قرار دارد که این هم با توجه به حضور مهندسی به نام ریکاردو آلوز، قابل توجیه است. استقلال هم با 31 گل زده در رده سوم این جدول قرار دارد، بالاتر از پرسپولیسی که 30 گل به ثمر رسانده است.

 

در واقع استقلالی که از نظر منتقدانش دفاعی و به سبک کی‌روش بازی می‌کند، از پرسپولیسی که ظاهرا هجومی و تماشاگرپسند بازی می‌کند، یک گل بیشتر زده است. البته این یک گل چیزی را اثبات نمی‌کند. در واقع ما وقتی می‌توانیم استقلال را متهم به بازی دفاعی کنیم که مثلا از تیم پرسپولیس حداقل 5 گل کمتر به ثمر رسانده باشد. پس از این نظر اتهامی که به استقلال و نکونام زده می‌شود، وارد نیست.

  

پیروزی‌های حداقلی

 

از 14 پیروزی استقلال تا هفته بیست و سوم، 10 پیروزی با نتیجه یک بر صفر به دست آمده است. یک پیروزی با نتیجه 2 بر یک و یک پیروزی هم با نتیجه 3 بر 2 ثبت شده است. شاگردان نکونام دو پیروزی پرگل هم دارند. یک برد 3 بر صفر مقابل صنعت‌نفت در آبادان و یک پیروزی 4 بر صفر برابر نساجی!

 

در سمت مقابل، پرسپولیس هم 14 بار به پیروزی رسیده که 8 برد با نتیجه  یک بر صفر به دست آمده است. یعنی فقط دو پیروزی حداقلی بیشتر از استقلال. پرسپولیسی‌ها یک برد 2 بر یک هم دارند. سایر پیروزی‌های این تیم حداکثر با اختلاف دو گل به دست آمده است. در واقع برخلاف استقلال که طعم بردهایی با 3 و 4 گل اختلاف را هم چشیده، پرسپولیس هنوز نتوانسته هیچ کدام از حریفانش را با اختلافی بیش از دو گل شکست بدهد. با این اوصاف، می‌توان مدعی شد که از این نظر هم تفاوت چندانی بین دو تیم نیست.

  

گل‌های خورده

 

از نظر گل خورده هم اختلاف چندانی بین دو تیم نیست. استقلال تا پایان هفته بیست و سوم 12 گل دریافت کرده و پرسپولیس 13 گل خورده است. در واقع هر دو تیم مثل گل زده، در گل خورده هم اختلافی یک گله دارند که نشان از برتری کاملی نسبت به رقیب ندارد. استقلال در 14 بازی دروازه خود را بسته نگه داشته و پرسپولیس 13 کلین‌شیت را ثبت کرده است. اینجا هم همه چیز تقریبا برابر است و تیمی که گفته می‌شود دفاعی و زشت بازی می‌کند، آمار خیلی بهتری از تیمی که می‌گویند زیبا و چشم‌نواز بازی می‌کند ندارد.

  

بهترین گلزنان

 

عجیب اینکه در این فاکتور هم دو تیم آماری برابر دارند. بهترین گلزنان هر دو تیم بازیکنانی 5 گله هستند. بلانکو با 4 گلی که در هفته‌های اخیر به ثمر رسانده تبدیل به بهترین گلزن استقلال شده و گئورگی گولسیانی هم با 5 گل بهترین گلزن پرسپولیس است که البته بیشتر گل‌هایش را از روی نقطه پنالتی به ثمر رسانده است! عجیب نیست که در تیمی که می‌گویند زیبا و هجومی بازی می‌کند، هیچ بازیکنی در جریان بازی نتوانسته بیشتر از 3 گل بزند؟ این آمارهای متناقض وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید در استقلال یک بازیکن 4 گله به نام مهرداد محمدی هم داریم که همه گل‌هایش را در جریان بازی به ثمر رسانده است!

  

تیم او دفاعی نیست‌ اما هجومی هم نیست

 

این مطلب دفاعیه‌ای برای استقلال و نکونام نیست. واقعیت این است که انتقادهای زیادی به جواد نکونام از نظر فنی و رفتاری وجود دارد اما درباره او بی‌انصافی‌های زیادی هم شده است. او در این فصل با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده است. از اختلاف با مدیرعامل تا جذب نشدن بازیکنان موردنظرش! از کیفیت نسبتا پایین‌تر بازیکناننش در قیاس با بازیکنان پرسپولیس و سپاهان تا مصدومیت دو مهره کلیدی‌اش به نام‌های کوین یامگا و مهدی مهدی‌پور! اما با همین وضعیت او تیمش را در صدر جدول نگاه داشته است. بازی‌های تیمش هم آنقدر که منتقدانش می‌گویند دفاعی و زشت نیست. او و شاگردانش فقط به آب و آتش نمی‌زنند و سعی می‌کنند از کمترین موقعیت‌ها بیشترین استفاده را ببرند. همین!

 

 

کدخبر: ۵۵۶۴۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر