کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۹۵۹
تاریخ خبر:

انصراف تارانتینو و بازگشت اسکورسیزی

انصراف تارانتینو و بازگشت اسکورسیزی

در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟

هفت صبح| جشنواره کن در حالی از پوستر امسال خود با ادای دین به ساخته‌‌ای از آکیرا کوروساوا رونمایی کرد که گیشه همچنان در تسخیر فیلم‌های علمی-تخیلی است و عناوین جدید هم نتوانسته‌اند که «جنگ داخلی» را از صدر جدول فروش به زیر بکشند. از سوی دیگر، شاهد بازگشت اسپیلبرگ و اسکورسیزی به عرصه‌ فیلمسازی و انصراف غیرمنتظره‌ تارانتینو از ساختن «منتقد فیلم» بودیم.

 

«جنگ داخلی» در دومین هفته از اکران مجموع فروش خود را به 50 میلیون دلار رساند و صدرنشین باقی ماند. دو رقیب تازه هم به چرخه‌ نمایش اضافه شدند که چیزی در حد 9 میلیون دلار فروختند. «ابیگیل» فیلم جدید مت بتینلی اولپین و تایلر جیلت است که در سال‌های اخیر با آثار موفقی چون «آماده‌ای یا نه؟» و دنباله‌های «جیغ» مورد توجه قرار گرفته‌اند. داستان این کمدی-ترسناک درباره‌ گروهی است که دختر یک فرد ثروتمند را می‌دزدند و بعد این دختربچه خون‌آشامی خطرناک از کار درمی‌آید که به هیچ‌کس امان نمی‌دهد! «وزارت جنگ ناجوانمردانه‌» هم ساخته‌ جدید گای ریچی با نقش‌آفرینی هنری کویل است که اکثرا آن را بهترین ساخته‌ این فیلمساز در سال‌های اخیر می‌دانند؛ یک اکشن جنگی با مایه‌های کمدی که در زمان جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد و دربار‌ه‌ تاسیس یک سازمان عملیاتی مخفی برای خرابکاری در مناطق تحت سلطه‌ نازی‌هاست.

 

به غیر از رقابت میان فیلم‌های جدید در سالن‌های سینما، هفته‌ گذشته قسمت دوم «رِبِل مون» ساخته‌ جدید زک اسنایدر هم بر روی سرویس استریم نتفلیکس منتشر شد که با وجود آمار بازدید بالا، مانند قسمت اول واکنش‌های گرمی را به دنبال نداشته است. اسنایدر پس از به بن‌بست خوردن همکاری‌اش با وارنر و دی‌سی و البته جامعه‌ طرفداری عجیب و غریبی که پیرامون خودش دارد، امیدوار بود که با ساختن یک محصول تازه و اصیل برای نتفلیکس بازگشتی دوباره به سطح اول هالیوود داشته باشد که فعلا تیرش به سنگ خورده است، گرچه اعلام کرده که در نظر دارد این فرنچایز نوظهور را تا چند فیلم دیگر نیز ادامه بدهد. به همین بهانه دوباره رسانه‌ها و مجلات سینمایی به سراغ زک اسنایدر رفته‌اند و او هم از خاطرات و تجربیاتش در زمینه‌ فیلم‌های ابرقهرمانی گفته. از جمله‌ اینکه به ماجرای ملاقات خود با لئوناردو دی‌کاپریو برای ایفای نقش لکس لوتر در «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» اشاره کرده است. بنا به گفته‌ اسنایدر، دی‌کاپریو هرچند علاقه‌‌ای به حضور در فیلم‌های ابرقهرمانی نداشته، روی این دنیا کاملا مسلط بوده و حتی ایده‌های جذابی را هم در خصوص داستان پیشنهاد داده است؛ از جمله تقابل سوپرمن با دیگر اعضای لیگ عدالت که به‌نوعی الهام‌بخش اسنایدر در «لیگ عدالت» هم بوده. با این وجود اسنایدر قول داده که فیلم بعدی‌اش یک غافلگیری کامل خواهد بود و دیگر قرار نیست که سراغ بلاک‌باسترهای پر از جلوه‌های ویژه‌ کامپیوتری برود.

 

شاید پرسروصداترین خبر سینمایی هفته‌ گذشته، انصراف کوئنتین تارانتینو از ساختن «منتقد فیلم» بود. تارانتینو از مدت‌ها قبل تصمیمش را برای بازنشستگی پس از ساختن ده فیلم اعلام کرد و نهایتا قصد داشت که با «منتقد فیلم» از عالم کارگردانی سینما خداحافظی کند. طی یک سال گذشته نیز اخبار و حواشی مربوط به فیلم با هیجان از سوی علاقه‌مندان سینما دنبال می‌شد، از جمله اینکه داستان در دهه‌ هفتاد و با محوریت یک منتقد فیلم اتفاق می‌افتد و خیلی از شخصیت‌های حقیقی در ماجرا حضور دارند. گمانه‌زنی‌ها هم حاکی از حضور ستارگانی چون لئوناردو دی‌کاپریو و تام کروز در فیلم بود و اینکه برد پیت دوباره نقش کلیف بوت (کاراکتر جذاب «روزی روزگاری در هالیوود») را اینجا هم ایفا خواهد کرد. اما چند روز قبل خبر رسید که تارانتینو بی‌خیال ساختن «منتقد فیلم» شده و بعد از چند سال کار روی فیلمنامه و حتی پیش بردن مراحل پیش تولید، کار را متوقف کرده است. ظاهرا قضیه از این قرار است که تارانتینو به ایده‌ای تازه رسیده که ترجیح می‌دهد تا آن را به جای «منتقد فیلم» به‌عنوان آخرین ساخته به کارنامه‌ خود اضافه کند؛ ایده‌ای که هنوز کسی از آن اطلاع ندارد.

 

برخلاف تارانتینو که فعلا بی‌خیال ساختن فیلم جدیدش شده، پیرمردهای هالیوود همچنان با انگیزه به کار خود ادامه می‌دهند؛ مشخصا منظور مارتین اسکورسیزی و استیون اسپیلبرگ است. استیون اسپیلبرگ بعد از چند اثر تاریخی و شخصی، می‌خواهد به دغدغه‌های سال‌های جوانی‌اش بازگردد و با دیوید کوپ مشغول کار روی یک فیلمنامه‌ غیراقتباسی با موضوع بشقاب پرنده و موجودات فضایی است. مارتین اسکورسیزی هم در میانه‌ هشتاد سالگی برای پروژه‌های ریز و درشت برنامه‌ریزی می‌کند و به‌زودی فیلم «زندگی عیسی» را جلوی دوربین می‌رود و برای انتخاب بازیگر به دو گزینه رسیده است: اندرو گارفیلد و مایلز تلر. به غیر از این پروژه‌ کوچک و تجربی، به نظر می‌رسد که پس از سال‌ها انتظار شرایط برای ساختن زندگی‌نامه‌ فرانک سیناترا فراهم شده و مارتی بزرگ با حضور لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس (در نقش‌های سیناترا و اوا گاردنر) این فیلم را جلوی دوربین می‌برد. البته هنوز مانع بزرگی در میان است؛ خانواده‌ سیناترا (مشخصا دخترش نانسی) چندان مایل به ساخته شدن این فیلم نیستند و نمی‌خواهند که شاهد تصویری تیره و تار از این اسطوره‌ عالم موسیقی و نمایش باشند. باید دید که اختلافات برطرف می‌شود و همکاری دیگری میان مارتی و دی‌کاپریو رقم می‌خورد یا نه.

 

یکی دیگر از فیلمسازانی که به‌زودی پروژه‌ تازه‌اش را کلید خواهد زد، روبن اوستلوند است که با دو فیلم اخیرش یعنی «مربع» و «مثلث غم» موفق شده تا نخل طلا را به خانه ببرد و الان تقریبا هیچ دری به رویش بسته نیست. اوستلوند ظاهرا قصد دارد مسیر هجو مناسبات جهان مدرن را با فیلم جدیدش «سیستم سرگرمی از کار افتاده» نیز ادامه دهد. داستان درباره‌ یک پرواز طولانی است و بروز اتفاقات غیرمنتظره در هواپیما باعث خشم مسافران می‌شود و بحران ایجاد می‌کند. اوستلوند به تازگی کار نگارش فیلمنامه را تمام کرده و در حال مذاکره با کیانو ریوز برای ایفای نقش در فیلم است که در نوع خود انتخاب جالب و غیرمنتظره‌ای به نظر می‌رسد.

 

اخبار مربوط به پروژه‌های کنجکاوی‌برانگیز ادامه دارد. از جمله می‌شود به ساخته‌ جدید جرج میلر اشاره کرد که چند هفته‌ دیگر به روی پرده می‌رود و یکی از امیدهای فتح گیشه در سال جاری است. آنیا تیلور جوی ستاره‌ «فیوروسا» اخیرا در گفت‌و‌گویی که با توتال فیلم داشته، از صحنه‌ اکشن نفس‌گیری در این فیلم گفته که حدودا پانزده دقیقه است اما فیلمبرداری آن 78 روز طول کشیده! اگر «مکس دیوانه: جاده خشم» و استاندارد اکشن آن فیلم را به یاد داشته باشید، می‌توانید حدس بزنید که احتمالا با چه نمایش مبهوت‌کننده‌ای مواجه خواهیم بود.

 

همبازی آنیا تیلور جوی در «تلماسه»، تیموتی شالامی، این روزها مشغول فیلمبرداری «کاملا ناشناس» (با عنوان اصلی A Complete Unknown که ارجاع دارد به یکی از ترانه‌های معروف دیلن) و بازی در نقش اسطوره‌ موسیقی آمریکا باب دیلن است. جیمز منگولد که ثابت کرده از پس انواع و اقسام پروژه‌های استودیویی برمی‌آید، حدودا بیست سال پیش «راهت را برو» را درباره‌ جانی کش (با نقش‌آفرینی واکین فینیکس) ساخته بود که به الگویی پرطرفدار برای رفتن سراغ زندگی‌نامه‌ ستارگان موسیقی تبدیل شد. این روزها مدام تصاویر و ویدئوهای غیررسمی از سر صحنه‌ «کاملا ناشناس» منتشر می‌شود و بحث درباره‌ ایفای نقش ستارگان سال‌های دور موسیقی توسط بازیگران سرشناس موجی از هیجان را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است. شالامی تا همین جا هم کارنامه‌ قابل دفاعی دارد و به نظر می‌رسد که موفقیت «کاملا ناشناس» می‌تواند گامی بلند برای تثبیت جایگاه او به‌عنوان ستاره‌ نسل جدید باشد.

 

 

کدخبر: ۵۵۶۹۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر