کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۴۳۵
تاریخ خبر:

مرور مواضع شش‌کاندیدا درباره مسئله زنان

مرور مواضع شش‌کاندیدا درباره مسئله زنان

نظر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره مسائل زنان

هفت صبح| ‌ ‌مسائل زنان تا امروز دو بار محور گفت‌وگوهای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری  قرار گرفته. آنها یکبار باید در یک میزگرد فرهنگی تکلیف خود را روشن می‌کردند و یکبار هم 2شب پیش، در مناظره سوم بحث دغدغه‌های زنان را پیش کشیدند. محور مشترک همه این گفت‌وگوها چه بود؟ حجاب.

با اینکه از نظر سیاسی این 6نفر در طیف‌های متفاوت فکری از هم فاصله می‌گیرند اما همه آن‌ها مخالف برخورد خشونت‌آمیز با زنان هستند و البته این مخالفت را با ادبیات متفاوتی نشان می‌دهند. این اظهارات را اینجا برای آینده، یعنی زمانی که یکی از آنها بر صندلی قدرت در پاستور تکیه زد، ثبت می‌کنیم تا خاطرمان باشد نامزد مورد نظر درباره برخورد با زنان چه گفته بود و احتمالا چگونه عمل خواهد کرد.

یک: مصطفی پورمحمدی از این زاویه‌ اصلی به مسائل زنان نگاه می‌کند که پوشش برخی از زنان «نامطلوب» است اما «آنها مقصر نیستند و نباید با آنها سیتز کرد». وعده اصلی‌اش هم این است که «لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرد و با کمک خود زن‌ها، آن را بازنویسی می‌کند.» پورمحمدی دیگر چه گفت؟

 * زن ریحانه و لطیف است باید با لطافت با آن‌ها رفتار کرد.

 * الان در هالیوود و بالیوود و نتفلیکس، سبک زندگی را برای زنان و جوانان تعیین می‌کنند، زبان فرهنگ، زبان اعتماد و رضایت است، اما برخی آن را با زبان باتوم و تحقیر جابه‌جا کرده‌اند که پاسخ آن جز فحش و ناسزا نیست.

* امروز در جامعه ما یکی از مسائل مهم پوشش و حجاب است و بیش از ۴۰سال است برای این موضوع هزینه کردیم، اما به آنچه مطلوب بود دست پیدا نکردیم اما چه کسی مقصر است و باید توبیخ شود؟ ما مسئولان یا مردم و بانوان؟

* بسیاری از این سبک‌هایی که ما نمی‌پسندیم، به دلیل اعتراض و لجبازی است؛ با زنان ستیز نکنیم، نباید کار به جایی برسد که بسیج و نیروی انتظامی را درگیر صحنه‌های تلخی کنیم.

* قرار من با شما بانوان و جوانان این است که لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم و با خود خانم‌ها بحث می‌کنیم که باید چه ضوابطی را تعیین کنیم و مطمئنم با هزینه بسیار کمتری موفق خواهیم شد.

دو:  محمدباقر قالیباف از مسیر نقش زن در خانواده صحبت‌های خود را شروع کرد. در دور اول گفت‌وگوهای خودش در همین مناظره درباره موضوع حجاب، ساکت بود ولی در دور دوم مستقیما این‌طور گفت که «نباید اجازه بدپوششی را بدهیم اما در عین‌حال نباید هم با زنان با بی‌احترامی برخورد کنیم.» البته او در جمله خود به نوعی نشان داد مخالف مداخله پلیس نیست. چرا که اعتقاد دارد «اگر نیروی انتظامی مداخله کرده، به دلیل این بوده که 29دستگاه دیگر در وظایف خود کوتاهی کرده‌اند.»

* لایحه عفاف و حجاب هنوز به قانون تبدیل نشده است ولی این قانون به سمت کار‌های ایجابی می‌رود. نمی‌شود بدون احترام و‌ خشونت، با زنان و دختران برخورد کرد. اینها محکوم است ولی وقتی مسئولین مربوطه دغدغه ندارند، این اتفاقات می‌افتد. بیش از 30دستگاه داریم که باید در این زمینه وظایفی انجام دهند ولی انجام نداند و نتیجه این می‌شود که وظایف به عهده پلیس می‌افتد.

* قول می‌دهم در دولت چهاردهم به گونه‌ای عمل کنم که زنان را در دوراهی قرار ندهیم؛ اینکه زن خانه‌دار باشد یا نقش اجتماعی داشته باشد، باید هر دو را برایشان فراهم کنیم و خودشان باید انتخاب کنند. قدرت انتخاب به آنها بدهیم که می‌خواهند خانه‌دار باشند یا نقش اجتماعی داشته باشند.

* در ادامه او به موضوع دیگری هم اشاره داشت و بدون اینکه مشخص باشد مخاطب این کنایه کیست، گفت: «هر نشستی ما می‌گذاریم، می‌خواهیم در رابطه با زنان باشد. ما مردان می‌نشینیم و می‌خواهیم برای زنان تصمیم‌گیری کنیم.» 

* در نهایت هم از تاسیس سرپناه‌هایی که شهرداری برای زنان در معرض خشونت ساخته، دفاع کرد.

سه: مسعود پزشکیان نقطه اول برای شروع بحث‌ها را نقد حرف‌های دو نامزد قبل قرار داد. او هم معتقد است «وضع زنان بد شده» و باید برای خوب شدن آن از مدرسه و مهدکودک، شروع کرد. او مانند مصطفی پورمحمدی نشان داد مخالف برخوردهایی است که تا امروز در خیابان با زنان شده ولی زاویه نگاه او این است که اگر با زنان در خیابان برخورد می‌شود به این خاطر است که آنها به خوبی تربیت نشده‌اند. البته پزشکیان به توقیف خودروها بابت حجاب هم اشاره کرد ولی رویکرد او این است که با تنبیه، چیزی «درست» نمی‌شود. همچنین کنایه‌ای هم به حضور حجاب‌بان‌ها در مترو داشت و گفت: «گروهی اینجا نشسته‌اند و برای زنان شعار  می‌دهند؛ درحالی‌که در متروها، حجاب‌بان‌ها فعالیت می‌کنند.»

* در خیابان‌ها، برخوردهایی با دختران و زنان اتفاق می‌افتد اما واقعیت این است که این بچه‌ها، دختران و خانم‌ها را ما تربیت کرده‌ایم نه بیگانگان؛ به جای اینکه خودمان را نقد کنیم که چرا این اتفاق افتاده است.

* من از نظر اعتقادی با هرگونه زورگویی یا برخورد خشن با هر انسانی مخالفم. چرا نسبت به برخوردهایی که در خیابان می‌شود یا اینکه خودروهای سواری توقیف می‌شود یا آنچه که در فضای مجازی به وجود می‌آید، اعتراض نکردیم؟ چرا کاری نکردیم که روند تغییر کند؟

* اگر کسی در بیرون نخواهد چنین پوششی داشته باشد، باید با او برخورد کنیم؟ ما که نتوانسته‌ایم تا این سن، آن‌ها را هدایت کنیم و هزینه‌های زیادی نیز بابت مراکز تربیتی دینی و مذهبی صرف کرده‌ایم، اما هدف محقق نشده است، آیا تصور می‌کنیم با روش‌هایی که انتخاب کرده‌ایم، می‌توانیم آنها را درست کنیم؟ آیا تصور می‌کنیم که برخورد کردن و گرفتن، درست کردن است؟ آدم از اینکه برخی رفتارها را می‌بیند، خجالت می‌کشد.

* همانطور که در گذشته نتوانستند با زور حجاب را از سر زنان ما بردارند، قطعا ما با زور نخواهیم توانست حجاب را بر سر زنان بپوشانیم.

چهار: جلیلی: جلیلی سر بحث را با کشته‌شدن زنان در غزه و سکوت جوامع بین‌المللی شروع کرد. به موفقیت‌های زنان در سطوح علمی دو بار اشاره داشت و گفت: «در شرکت هوایی مپنا، نیمی از کارکنان زنان بودند.» به طور مشخص درباره گشت ارشاد حرفی به میان نیامد اما پیش از این در میزگرد فرهنگی خود در واکنش به سوالی در این رابطه گفته بود، اگر قانون اشتباهی وجود دارد با نوشتن لایحه آن را تغییر می‌دهد. (البته تا زمان تغییر نکردن آن، همه باید قانون قبل را اجرا کنند.) دیگر چه حرف‌هایی زده شد؟

* چرا نقش زنان خانه‌دار دیده نمی‌شود؟ زنان خانه‌دار با تربیت صحیح فرزند و محیط امن برای خانواده باعث شده‌اند که فرزندانی به جامعه تقدیم شود که موجب پیشرفت و موفقیت کشور و مانع آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، خودکشی و افسردگی می‌شوند.

* خیلی از هزینه‌ها در راستای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در حالیست که باید هزینه‌ها را در حوزه زنان خانه‌دار هزینه کنیم.

* ما برای زنان طرح‌های زیادی داریم. آزادی داشتن حریم عاشقانه در خانواده برای همه زنان مذهبی یا غیر مذهبی مهم است.

پنج: قاضی زاده هاشمی هم مانند قالیباف از زاویه دید زن و خانواده پا به بحث گذاشت. تنها اشاره او به برخورد با زنان این بود که گفت: «دغدغه زنان ما حجاب نیست و این مغالطه‌ست، دغدغه اصلی بانوان ما تبعیض در فرصت‌ها است که حق هم دارند باید فرصت‌های مناسب برای رشد آن‌ها ایجاد کنیم.»

* نرخ بیکاری زنان ما ۵۶درصد است، چون مشاغل ما، مردسالارانه تعریف شده است. زنان فقط می‌گویند اجازه رشد به ما دهید. در مقاطع آموزشی دختران ما از پسران ما جلو می‌زنند.

* محدودیت‌هایی برای بانوان ایجاد شده که ما به وجود آوردیم، چون نتوانستیم محیطی ایجاد کنیم که عرف و شرع را در آن محیط هم‌زمان بتوانند موردتوجه قرار دهند.

شش: علیرضا زاکانی: زاکانی مستقیما از محوری‌ترین بحث، یعنی بازداشت زنان در خیابان شروع کرد. موضع او چیست؟ «زن نیاز به دستگیری ندارد؛ بلکه او است که خانواده را اداره می‌کند و اعضای خانواده را دستگیری می‌کند. {...} امام یک بیانیه ۸ماده‌ای داده که در آن گفته هیچکس حق ندارد در امور زندگی مردم دخالت کند. در حریم عمومی، قانون حاکم است و باید رعایت شود. در مورد حجاب خواهش می‌کنم دوستان نظر خود را صریح بگویند، حجاب شرعی، قانون است اما نوع واکنش به آن فقط باید با احترام باشد.»

* جمع بین خانه‌داری، همسرداری و تعلیم‌وتربیت کاملا شدنی است. من با دختران خودم صحبت می‌کنم؛ اینها مشت نمونه خروار هستند، دختران من می‌گویند این ظرفیت عظیم زنان که وجود دارد، چرا مورد غفلت واقع شده است؟

* در دولت خدمت، حتما از زنان شایسته استفاده خواهیم کرد؛ همان‌طور که در شهرداری این کار را کردیم.

* زنان هم در خانواده و هم در اجتماع نقش می‌خواهند، امنیت می‌خواهند. حل قسمت زیادی از مشکلات کشور به دست زنان است.

 

 

کدخبر: ۵۶۱۴۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر