کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۱۲۶
تاریخ خبر:

قتل مرد ایرانی در آلمان، پیروزی ‌پوریا امیرشاهی در فرانسه

قتل مرد ایرانی در آلمان، پیروزی ‌پوریا امیرشاهی در فرانسه

سرنوشت متفاوت دو ایرانی در اروپا که هم زمان با هم به راس اخبار رسیدند

هفت صبح| یک:‌روز گذشته، پلیس آلمان در گزارشی اعلام کرد که در روز یکشنبه یک مرد ایرانی در نزدیکی شهر نورنبرگ بعد از شلیک گلوله پلیس کشته شده است. پلیس آلمان ادعا می‌کند که این مرد با چاقو به 3مامور پلیس حمله کرده است. اطلاعاتی از هویت دقیق این مرد، رسانه‌ای نشده و انگیزه او از حمله و چگونگی کشته‌شدن او هم در هاله‌ای از ابهام است. تنها یک شاهد گفته است که این مرد ایرانی، عینکی بوده و لباس تیم ملی آلمان را به تن داشته است. در ادامه هرآنچه را که از این اتفاق روشن است، می‌خوانید. 

 

آنطور که رسانه‌های آلمانی نوشته‌اند این شهروند ایرانی 34ساله بوده و سر صحنه تیراندازی در جنوب شهر «لوف آن دِر پگنیتس» با وجود کمک‌های اولیه، جان خود را از دست داده است. این شهر کوچک در نزدیکی نورمبرگ قرار گرفته و جمعیتی کمتر از 27هزار نفر دارد. از قرار معلوم در آن روز، این شهر میزبان یک فستیوال بوده و افراد زیادی در آن منطقه در حال رفت‌وآمد بوده‌اند. جزئیات انگیزه و زنجیره دقیق اتفاقات هنوز روشن نشده و مقامات همچنان در حال تحقیق و بررسی هستند.

 

آنطور که در گزارش پلیس آمده، مرد ایرانی در ابتدا ماشین گشت پلیس را هدف قرار داده و آن‌ها را متوقف کرده است. پس از پیاده‌شدن ماموران پلیس از ماشین گشت، مرد ایرانی در ابتدا به آن‌ها ناسزا گفته، پلیس را تحریک کرده و سپس سعی کرده با چاقویی که در دست خود داشته، به آن‌ها حمله کند.

 

گفته می‌شود در ابتدا پلیس به عنوان هشدار، تیر هوایی شلیک کرده اما وقتی نتوانسته او را متوقف کند، یک مامور پلیس زن که بین آن 3مامور بوده، به او شلیک کرده است. تیراندازی در یک ایستگاه اتوبوس در خارج از ایستگاه راه آهن شهری در شهر رخ داده است. هیچ کدام از ماموران پلیس مجروح نشدند و سخنگوی پلیس حتی تعداد گلوله‌های شلیک شده به این مرد را هم اعلام نکرده است. 

 

ویدئویی هم از صحنه تیراندازی منتشر شده است. این ویدئو نشان می‌دهد که 3مامور پلیس، مرد ایرانی را که روی زمین افتاده، محاصره کرده‌اند و مامور زن، تفنگ خود را به سمت او نشانه گرفته است. این ویدئو را یکی از شاهدین حاضر در صحنه بعد از شنیدن جیغ و فریاد و شلیک گلوله ثبت کرده‌ است.

 

این شاهد در مصاحبه با شبکه خبری WELT مشخصات ظاهری این مرد را اینگونه توصیف کرده: « او یک مرد عینکی بود که پیراهن تیم ملی آلمان و شلوار مشکی به تن داشت. کمی چاق و موهایش هم مشکی بود.» این ویدئو با عنوان حمله مهاجم ایرانی به پلیس آلمان در حال دست به دست شدن است. این در حالی است که در ویدئوی منتشر شده مرد ایرانی بدون حرکت روی زمین دراز کشیده است. هرچند مشخص نیست که در این لحظه این هموطن تیر خورده یا به منظور تسلیم شدن روی زمین خوابیده است.

 

‌پوریا امیرشاهی، پیروز انتخابات پارلمانی فرانسه کیست؟

دو: پوریا امیرشاهی، سیاستمدار فرانسوی ایرانی‌تبار با کسب بیش از ۵۴درصد آرا، توانست در همان مرحله اول انتخابات پارلمانی فرانسه که روز یکشنبه برگزار شد، به پیروزی برسد و مستقیما وارد پارلمان شود. او با پیروزی بر رقبایش از احزاب راست افراطی و ائتلاف «با هم» حامی امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، توانست از حوزه انتخابیه پاریس وارد پارلمان فرانسه شود. امیرشاهی که در سال ۲۰۱۲ از طرف حزب سوسیالیست به عنوان نماینده انتخاب شده بود، حالا به عنوان نماینده اکولوژیست (طرفدار محیط زیست) به پارلمان فرانسه بازگشته است.

این سیاستمدار پیش از این در اعتراض به دولت سوسیالیست مانوئل والس در زمان ریاست جمهوری فرانسوا اولاند از حزب سوسیالیست فرانسه خارج شده بود.

این سیاستمدار ۵۲ساله پیش از انقلاب در محله شمیران تهران به دنیا آمد و مادرش شهرآشوب امیرشاهی یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران بود که با شاپور بختیار ارتباط نزدیکی داشت. پدرش اردوان امیرشاهی که معمار بود، بعد از مهاجرت آن‌ها به فرانسه، به ایران بازگشت و پوریا و مادرش در خانه‌ای مخصوص افراد کم درآمد زندگی کردند. همچنین مادربزرگ او مولود خانلری، یکی از اعزای حزب توده بود و آن زمان در فرانسه زندگی می‌کرد.

پوریا امیرشاهی 3سال پیش از وقوع انقلاب ایران، به همراه خانواده به فرانسه مهاجرت کرد و زمانی که دانش‌آموز دبیرستانی در پاریس بود به جنبش اعتراضی علیه یک لایحه آموزشی دولت فرانسه پیوست. در سال ۱۹۸۹، زمانی که هنوز دانشجو بود به اولین سازمان دانشجویی فرانسوی پیوست و بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ رئیس آن شد. بعد از آن هم ریاست انجمن ملی دانشجویان فرانسه را برعهده گرفت. پیروزی قطعی پوریا امیرشاهی در مرحله اول انتخابات پارلمانی فرانسه در حالی است که تکلیف اکثریت کرسی‌های پارلمان مشخص نشده و در مرحله دوم روشن می‌شود.

 

کدخبر: ۵۶۲۱۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر