کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۲۶۳
تاریخ خبر:

سرقت باواریایی از قصر کریستال| داستان انتقال مایکل اُلیس به بایرن

سرقت باواریایی از قصر کریستال| داستان انتقال مایکل اُلیس به بایرن

اُلیس بازیکنی سریع، تکنیکی و مسلط روی توپ است

هفت صبح| ‌ ‌این داستان فوتبالی، سرقت بزرگ باواریایی‌ از کریستال‌پالاس است. قبل از شروع المپیک پاریس، سران بایرن اصرار زیادی به جذب بازیکنی تقریبا ناشناخته از این تیم رده دومی لندنی داشتند؛ البته مایکل اُلیس در فصل گذشته لیگ برتر توانایی خود را در مقابله با BIG 6 و سایر تیم‌های انگلیسی نشان داده بود؛ اما انتقال او به تیمی که برای قهرمانی اروپا بسته شده، توام با ریسک بود.

 

بایرن روی این نقل‌وانتقال اصرار داشت تا با رقمی حوالی 50میلیون یورو این وینگر راست را جذب کند و در نهایت، موفق به این کار شد. مدیران پرشمار بایرن مونیخ، هربرت هاینر، مکس ابرل، کریستوف فرویند و البته اولی هوینس می‌دانستند درخشش احتمالی اُلیس در المپیک پاریس قیمت او را افزایش می‌دهد؛ پس در نقطه طلایی بازار نقل و انتقالات با او قرارداد بستند تا امروز مشخص شود که سرقت بزرگی از قصر کریستالی لندن صورت گرفته است.

 

 مایکل آکپوی اُلیس

او در دسامبر سال 2001، در لندن از پدری نیجریه‌ای و مادری الجزایری- فرانسوی به دنیا آمده است و در آکادمی تیم‌های مطرحی چون آرسنال، چلسی و منچسترسیتی رشد کرده است؛ اما در کمال تعجب سران این باشگاه‌ها توجهی با او نکردند تا اُلیس به تیم ضعیف ردینگ منتقل شده و اولین بازی حرفه‌ای خود را با پیراهن این تیم درجه سه انگلیسی انجام دهد. او سه فصل در این تیم توپ زد تا کریستال پالاس با 15میلیون یورو به سراغش بیاید.

 

این وینگر چند تابعیتی با ارائه بازی‌های درخشان به‌خصوص در فصل 24-2023 و زیر نظر اولیور گلاسنر، سرمربی موفق اتریشی توجه تیم‌های بزرگ را به خود جلب کرد؛ اما پاسخ اُلیس به آنهایی که روزی او را جواب کرده بودند، منفی بود و تصمیم این ستاره پریمیر لیگ، بازی خارج از لیگ جزیره بود و چه تیمی بهتر از بایرن مونیخ که جایی ثابت برای او در نظر گرفته تا زیر نظر ونسان کمپانی به بالاترین درجه فنی و تکنیکی برسد و در تیم ملی بزرگسالان فرانسه هم صاحب موقعیت ممتاز شود.

 

حماسه اُدیسه

اُلیس بازیکنی سریع، تکنیکی و مسلط روی توپ است؛ استارت‌های خوبی دارد و وقتی به عمق می‌زند، هم پاس‌های کلیدی می‌دهد، هم با شوت‌های دقیق شانس گلزنی ایجاد می‌کند. او بازیکن مدرنی است و در هر بازی ترکیبی از قدرت بدنی، خلاقیت و مهارت فنی را به نمایش می‌گذارد. اوج هنرنمایی اُلیس به همین رقابت چند روز پیش با مصر برمی‌گردد که در اوج ناامیدی فرانسوی‌ها، دو پاس گل به ماته‌تا داد و با گل غافلگیرانه‌ای که زد، تیر خلاص را شلیک کرد تا تیمش فینالیست المپیک شود. او نقطه امید فرانسه در بازی سرنوشت‌ساز با اسپانیایی است که امسال به شکلی عجیب در همه رده‌های سنی قهرمان شده و سخت در پی مدال طلایی بازی پارک‌دوپرنس است؛ اما اُلیس که نام لاتین «اودسئوس» شخصیت اصلی و قهرمان داستان جیمز جویس است، شاید یک‌تنه بازی را درآورد تا حماسه اُدیسه دیگری خلق کند.

 

ژان فیلیپ ماته‌تا

او نیز در تیم دوران نوجوانی‌اش در لیون خیلی مورد توجه قرار نگرفت تا با قراردادی کم‌بها راهی بوندس‌لیگا شود و سه سال در تیم رده دومی ماینز توپ بزند. ماته‌تا سال 2021 به کریستال پالاس پیوست و در خط حمله این تیم غوغایی به پا کرد تا باعث هراس هر مدافع لیگ برتری شود. قدرت بدنی، استقامت و قد بلند 1/92سانتی او بلای جان تیم‌های انگلیسی بود؛ تا جایی که نامزد اصلی قرار گرفتن در خط حمله تیم ملی فرانسه در یورو 2024 هم شد؛ اما دیدیه دشان به‌راحتی از او گذر کرد و ترجیح داد با اولیویه ژیرو 38ساله به این دوره از مسابقات برود و در نهایت مقابل اسپانیا زانو بزند اما تیه‌ری آنری که خود، مهاجمی درجه یک در لیگ برتر و تیم ملی فرانسه بود، ارزش‌های ماته‌تا را درک می‌کرد تا او یکی از سه بازیکن بزرگسال فرانسه در المپیک پاریس شود و با درخشش خود، یکی از سه ستاره این دوره از رقابت‌ها شود.

 

ماته‌تا فیزیک بدنی عالی دارد و با وجود قد بلند، تکنیکی هم نشان می‌دهد. بازی پشت به دروازه او به مفهوم بازیسازی برای وینگرها و هافبک‌های تهاجمی تیم خودی ستودنی است و در تمام‌کنندگی به‌ویژه روی ارسال‌های بلند هم تبحر ویژه‌ای دارد. ماته‌تا در ضدحمله هم دستی بر آتش دارد و با شوت‌های سنگین خود همواره تهدیدی جدی برای دروازه‌بانان حریف است.این مهاجم 27ساله قطعا با پایان رقابت فینال المپیک، مشتریان زیادی پیدا می‌کند و تیم همیشه فروشنده کریستال پالاس هم بعید است مانع جدایی او شود.

 

فرمین لوپز

سال گذشته که ژاوی به این هافبک تهاجمی 21ساله بازی می‌داد و او از دقایق اندکش بهترین بهره را می‌برد، مشخص بود که ستاره‌ای دیگر از لاماسیا در حال ظهور است. فرمین خیلی فیزیک خوبی ندارد، قدش کوتاه است و جثه جمع و جوری دارد؛ اما در احاطه روی توپ، پیش‌روی لابلای خطوط دفاعی حریف، ارسال پاس‌های خط‌شکن، شوت‌های پشت 18قدم و دقت در ضربه نهایی حتی با سر، بازیکنی کم‌نظیر نشان داده است.

 

او سال گذشته در بازی‌های پیش‌فصل مدل آمریکایی دروازه رئال‌مادرید را از راه دور باز کرد و تابستان امسال هم در المپیک پاریس ستاره مسابقات فوتبال شده تا نشان دهد برای قرار گرفتن در ترکیب ثابت بارسا آمده است. البته به نظرم استخدام دنی اولمو مانع بزرگی برای رشد فرمین لوپز در ترکیب آبی اناری‌ها است؛ مدیران بارسا به‌ویژه دکو که در جذب نیکو ویلیامز برای پوشش نقطه ضعف اصلی خود در پست وینگر چپ ناموفق بودند، چشم بسته سراغ هافبک تهاجمی لایپزیش رفتند و با مبلغی گزاف او را به خدمت گرفتند تا هانسی فلیک هم چاره‌ای جز بازی دادن به او نداشته باشد؛ این یعنی فرمین باید مثل فصل گذشته روی نیمکت بنشیند و در انتظار فرصت‌های محدود خود در نیمه دوم بازی‌ها باشد. بازگشت گاوی از مصدومیت طولانی هم مانع دیگری برای درخشش این ستاره المپیک پاریس در بارسلونا است.

 

کدخبر: ۵۶۴۲۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر