کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۰۴۲
تاریخ خبر:

نکته‌بازی| وقتی پای داعش به فوتبال باز می‌شود و کار آموزنده امیدهای ژاپن

نکته‌بازی| وقتی پای داعش به فوتبال باز می‌شود و کار آموزنده امیدهای ژاپن

یک طرف امیدهای ژاپن با رفتار حرفه‌ای مقابل داور ایرانی درس می‌دهند و در طرف دیگر در بیانه‌ سپاهان و پرسپولیس پای داعش هم باز شده

هفت صبح| دو یادداشت ستون نکته‌بازی روزنامه امروز هفت صبح را اینجا می‌خوانید:‌

 

از امیدهای ژاپن یاد بگیریم!

 

تیم فوتبال امید ژاپن در دیدار نهایی مسابقات قهرمانی آسیا با نتیجه یک بر صفر ازبکستان را شکست داد و قهرمان شد. ژاپنی‌ها در دقیقه 90 به گل برتری رسیدند اما در وقت‌های تلف‌شده موعود بنیادی‌فر برای ازبک‌ها یک پنالتی اعلام کرد که این پنالتی توسط گلر ژاپن مهار شد.

 

اما اتفاقاتی که بعد از اعلام پنالتی رخ داد، جالب و البته آموزنده بود. بعد از اعلام پنالتی در دقیقه 96 علیه ژاپن، بازیکنان این تیم که قاعدتا کم سن و سال بودند و تجربه زیادی هم نداشتند، کوچک‌ترین اعتراضی به داور ایرانی نکردند و چند نفر آنها به سمت دروازه‌بان تیم‌شان رفتند و به او روحیه دادند. او هم به خوبی پنالتی ازبکستان را مهار کرد و تیمش قهرمان آسیا شد.

 

حالا تصور کنید در لیگ‌برتر ایران، بین دو تیم بزرگ و پرستاره و مدعی، داور در دقیقه 96 به سود یکی از آنها پنالتی بگیرد! چه اتفاقی خواهد افتاد؟ قطعا تمام بازیکنان تیمی که پنالتی به ضررش گرفته شده، به سمت داور هجوم خواهند برد، از روی نیمکت هم چند نفری وارد زمین خواهند شد و اگر کار به کتک‌کاری نکشد، بعد از چند دقیقه و چند کارت زرد و قرمز، بازی ادامه پیدا خواهد کرد.

 

اگر پنالتی گل شود، دور دوم اعتراضات تیمی که گل خورده شروع خواهد شد و خط و نشان‌هایی هم علیه داور کشیده می‌شود و اگر گل نشود، بازیکنان همین تیم با دست آسمان را نشان خواهند داد، به این معنی که خدا جای حق نشسته است! این را هم در نظر بگیرید که در چنین مسابقه‌ای، این حرکات از سوی بازیکنان پا به سن گذاشته و باتجربه انجام می‌گیرد! درست نمی‌گوییم؟

 

 

داعش؟ بی‌خیال شوید دوستان!

 

اتفاقاتی که در طول و پایان بازی پرسپولیس و سپاهان روی سکوها رخ داد، همچنان سوژه اول رسانه‌ها و فضای مجازی است. دو باشگاه هم بدون توجه به اینکه صدور بیانیه و اعتراض در فضای مجازی توسط کمیته انضباطی ممنوع شده است، در حال بیانیه دادن و پاسخ دادن به یکدیگر هستند. امیدواریم به همه ابعاد این ماجرا پرداخته شود و راهکاری اندیشیده شود تا دیگر شاهد چنین صحنه‌های زشتی نباشیم.

 

اما فارغ از ممنوعیت بیانیه‌ها و احتمال جریمه و محرومیت برای اعضای دو باشگاه، چیزی که در بیانیه روز جمعه باشگاه پرسپولیس به شدت آزاردهنده بود، سوءاستفاده از مفاهیمی ارزشمند در فرهنگ مردم بود. این بخش از بیانیه را بخوانید: «ملت ما شهدای عزیز و گرانقدری را در دفاع از حرم داد تا پای داعش و تفکرات داعشی که جلوه‌ای از آن در نگاهی بود که به زنان داشت به این کشور باز نشود و حالا در کمال تعجب یکی همان تفکر را فریاد زده و در داخل و خارج فوتبال و ورزش باید بسیاری به حال خود متاسف باشند اگر به قدری متاثر نشدند که واکنش لازم را داشته باشند.»

 

قطعا با فردی که آن اهانت‌ها را به هواداران زن در ورزشگاه انجام داد برخورد می‌شود اما اینکه فضا را به سمت مفاهیمی مثل شهدا و دفاع از حرم و داعش و تفکرات داعشی ببریم تا فضای هواداری را ملتهب‌تر کنیم و طرف مقابل را نقره‌داغ کنیم اصلا اخلاقی نیست. خیلی هم بی‌ربط است و جایش در ورزشگاه نیست. در تمام ورزشگاه‌ها و در تمام بازی‌ها، شعارهای منشوری از هواداران مرد هم شنیده می‌شود و نباید ماجرا را جنسیتی کرد و از آن برای رسیدن به هدف استفاده ابزاری کرد.

 

کدخبر: ۵۵۸۰۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر