کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۶۴۷
تاریخ خبر:

‌۱۲۰ فوتبالیست برتر تاریخ | سران و سلاطین ‌

‌120 فوتبالیست برتر تاریخ | سران و سلاطین ‌

شمارش معکوس 120 بازیکن برتر تاریخ فوتبال ‌- (قسمت دهم)

هفت صبح| این دهمین قسمت از شمارش معکوس 120 بازیکن برتر تاریخ فوتبال است. در نه شماره قبلی و در این روایت وارونه اعداد از شماره 120 تا6 آمده بودیم و به این بازیکن‌ها اشاره کرده‌ایم: فرناندو ردوندو، ‌رائول‌، لوییز ‌فیگو‌، لازلو کوبالا‌،  اریک کانتونا‌،  الیور کان‌،  ‌آندره شفچنکو‌،  یورگن ‌کلینزمن‌، جان تری‌، فرانک ‌لمپارد‌، ‌اشتفان افن برگ‌، دیوید بکهام‌، مارسل  دزایی‌، آندریاس برهمه‌، سرخیو  راموس‌،  داوید ویا، تئوفیلو کوبیلاس‌، ‌ارلینگ هالند‌، پل اسکولز‌، الساندرو دل پی‌یرو‌، ‌پل برایتنر‌،  رایان گیگز‌، ‌یحیی توره‌، ‌ فابیو کاناوارو‌،  سسک فابرگاس‌، ‌‌محمد صلاح‌،  آندره پیرلو‌، گئورگی هاگی‌، ‌ مسوت اوزیل‌،  الساندرو نستا‌، ساموئل  اتوئو‌، ‌ رابرت لواندوفسکی‌، ‌سرخیو بوسکتس‌، ‌پاتریک ویه‌را‌، ‌گرت بیل‌

 

‌لوییز سوارز‌،  نیلتون سانتوس‌،  ‌پائولو روسی‌،  ‌ژرژ وه آ‌، ‌نیمار‌،  ایکر کاسیاس‌، یوهان ‌نیسکنس‌،  دیدیه دروگبا‌، ریموند کوپا‌،  آلن شیرر‌،  کنی دالگلیش‌،  ‌شاندور کوچیس‌، جاسینتو فاکتی‌، ‌هری کین‌،  رونالد کومان‌، ‌اسکافینیو‌، ‌فرانچسکو توتی‌، ‌دنیل پاسارلا‌، ‌دینو زوف‌، ‌دژان ساویسویچ‌، ‌کارل هاینس رومنیگه، ‌‌لیلیان تورام‌، پیتر اشمایکل‌، ‌گابریل باتیستوتا‌، ‌فریتز والتر‌، کریم بنزما‌، خاویر زانتی‌،  کوین دی بروینه‌، ‌هریستو استویچکوف‌، ‌تونی کروس‌، مانوئل نویر‌، ‌سوکراتس‌،  روبرتو کارلوس‌،  دی دی‌، ‌ ناندور هیدگوتی‌، ‌فرانک رایکارد‌،  جرزینیو‌، ‌تی ری آنری‌، ‌میشل لادروپ‌، ‌گوردون بنکس‌، ‌رود گولیت‌،  کاکا‌، ‌جیانی ریورا‌،   دنیس برگ کمپ، آنخل دی ماریا‌، ‌کافو‌، ‌استیون جرارد‌، ‌ لوکا مودریچ‌،  لوییز سوارز

 

(آن بازیکن اسپانیایی دهه شصت)، ریوالدو‌، ‌جوزپه مه آتزا‌، ‌ کارلوس آلبرتو‌،  بابی مور‌،  ریوه لینیو‌،  جیان لوییجی بوفون‌، ‌جان چارلز‌، ‌زلاتان ابراهیموویچ‌،  روبرتو باجو‌،  فرانکو باره سی‌، ‌کیلیان امباپه‌،  زیکو‌،  بابی چارلتون‌، ‌لوتار ماتئوس‌، ‌جورج بست‌،  روماریو‌، ‌ اوزه بیو‌، ‌ گردمولر، پائولو مالدینی‌،  لیو یاشین‌، ‌  فرنتس پوشکاش‌،  آندریاس اینی یستا‌،  ژاوی هرناندز‌،  گارینشا‌، ‌مارکو فان باستن و پلاتینی‌،  رونالدینیو‌،  آلفردو دی استفانو‌، فرانتس بکن بائر‌،  رونالدو نازاریو و زین‌الدین زیدان.‌

حالا بقیه ماجرا
 

 یوهان کرویف. سوپر استار هلندی که در دهه هفتاد سه بار برنده عنوان مرد سال اروپا شد و با آژاکس دو قهرمانی باشگاه‌های اروپا را تجربه کرد و با تیم ملی هلند تا فینال جام جهانی 1974 هم پیش رفت. او 30 سال هم نداشت که از تیم ملی هلند کناره گرفت. 

 

او یک گوش چپ بود که در نقش هافبک نفوذی و هافبک بازیساز و حتی نوک حمله هم می‌توانست بازی کند. وقتی سکان رهبری بارسلونا را در دست گرفت با اعمال سیستم‌های هجومی و اعتبار دوباره بخشیدن به وینگرها‌، ‌نقشه فوتبال جهان را به شکل کامل تغییر داد. کرویف یکی از 5 بازیکن برتر تاریخ و یکی از ده سرمربی برتر فوتبال جهان به شمار می‌رود.

 

کریستیانو رونالدو. او مطمئنا کامل‌ترین فوتبالیست تاریخ است. در مهارت‌هایی مثل دریبلینگ‌،  سرعت‌،  قدرت بدنی‌، ‌ضربات سر‌،  شوت‌های از راه دور‌،  ضربات آزاد‌،  شم گلزنی‌،  زیباترین گل‌ها‌، ‌پاس گل‌،  ماجراجویی و حرکات آکروباتیک و توانایی‌های تاکتیکی به سقف توانایی‌های بشر رسیده است و جالب آنکه بیشتر این مهارت‌ها را با تمرینات دیوانه وار‌،  سبک خاص و سختگیرانه زندگی شخصی و ریاضت‌های زاهدانه در تغذیه و بدنسازی کسب کرده است. تمام آمار گل در همه زمینه‌ها در دست اوست. 5 بار برنده توپ طلا شده است و بیشترین فالوئر را در میان تمام ابنای بشر در اینستاگرام دارد. 6 قهرمانی باشگاه‌های اروپا دارد و یک قهرمانی جام ملت‌های اروپا. و واقعا این سوال پیش می‌آید که چرا او نفر اول این فهرست نیست؟‌ شاید به خاطر این که آن شراره‌های نبوغ سه نفر اول درکارنامه بازی او کمتر به چشم خورده است. 

 

پله. مروارید سیاه برزیلی‌ها که در 17 سالگی ستاره جام جهانی 1958 شد و در فینال قهرمانی جهان دو گل زد و تا سال 1970 یعنی تا 29 سالگی بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین چهره ورزشی دنیا بود. سریع‌،  باهوش و تکنیکی که به رغم قد متوسطش پرش‌های دیوانه‌واری هم داشت. او سه بار با برزیل قهرمان جهان شد که البته در یک مورد آن (1962) در همان بازی اول مصدوم شد و نقش چندانی در موفقیت تیم خود نداشت. اگر در آن دوران توپ طلا به بازیکن‌های غیر اروپایی هم تعلق می‌گرفت می‌توانست چهار یا پنج بار برنده توپ طلا شود. 

 

دیه‌گو مارادونا. اعجوبه آرژانتینی‌ها که در میانه یک نسل نه چندان پراستعداد قرار گرفت و با آرژانیتن دوبار راهی فینال شد و یک بار هم قهرمان جهان شد. یک جعبه جادو با قدرت رهبری و یک کاریزمای دیوانه‌وار. او فرمانده جنگ بود و همچون یک سردار برای موفقیت تیمش هرکاری می‌کرد. چه در تیم ملی آرژانتین و چه در تیم ناپولی ایتالیا. وضعیت هردو تیم به شکلی بود که مارادونا همچون رب‌النوع تیم‌های محروم در مقابل غول‌های ثروتمند شمال جلوه‌گر می‌شد. نمایش او در جام‌جهانی 1986 بهترین و بی‌رقیب‌ترین نمایش انفرادی یک بازیکن در یک تورنمنت است و بعید است کسی توانایی تکرار آن را داشته باشد. 

 

لیونل مسی. الان که دارم این متن را می‌نویسم مسی با آرژانتین به فینال کوپا آمریکا راه یافته است. مرد 36 ساله آرژانتینی که قریب 19 سال است در فوتبال جهان مطرح شده است و هنوز هم می‌تواند با نبوغ خود همگان را دیوانه کند. او انگار چشم سوم دارد و می‌تواند زنجیره‌ای از دریبل‌های شگفت‌انگیز را به یک پاس درخشان و محیرالعقول پیوند بزند. متخصص ضربات آزاد و چیپ‌های جادویی. هشت توپ طلا نشان افتخار این بازیکن بی‌بدیل تاریخ فوتبال هستند. سه بار قهرمان باشگاه‌های اروپا شده است و یک بار قهرمان جام جهانی. او یک نابغه بی‌همتاست که وداع قریب‌الوقوعش با فوتبال یک ضایعه غیرقابل جبران خواهد بود.

 

تکمله‌: ‌هفته دیگر این پاورقی با مرور نام‌هایی که می‌توانستند در این فهرست باشند اما نبودند پایان می‌یابد. نام‌هایی عموما از تاریخ قدیم فوتبال. 


 

کدخبر: ۵۶۲۶۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر