کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۰۱۰
تاریخ خبر:

‌۱۲۰ فوتبالیست برتر تاریخ| بزرگان و جاماندگان

‌120 فوتبالیست برتر تاریخ| بزرگان و جاماندگان

نام 120 بازیکن را این بار از اول به انتها مرور می‌کنیم

هفت صبح| شمارش معکوس معرفی 120 بازیکن برتر تاریخ فوتبال هفته قبل تمام شد. نام 120 بازیکن را این بار از اول به انتها مرور می‌کنیم.

لیو مسی‌‌، دیه‌گو مارادونا‌‌، پله‌‌، کریستیانو رونالدو، کرویف‌‌، زیدان‌‌، رونالدو نازاریو‌‌، ‌بکن بائر‌‌، دی استفانو‌‌، رونالدینیو‌‌، ‌پلاتینی‌‌، فان باستن‌‌، گارینشا‌‌، ژاوی‌‌، اینی یستا‌‌، یاشین‌‌، پوشکاش‌‌، گرد مولر‌‌، مالدینی‌‌، اوزه بیو‌‌، جورج بست‌‌، روماریو‌‌، ماتئوس‌‌،‌ چارلتون‌‌، زیکو‌‌، امباپه‌‌، ‌باره سی‌‌، باجو‌‌، زلاتان‌‌، چارلز‌‌، بوفون‌‌، ریوه لینو‌‌، بابی مور‌‌، کارلوس آلبرتو‌‌، جوزپه مه آتزا‌‌،‌ ریوالدو‌‌، لوییز سوارز (بازیکن اسپانیایی دهه شصت)،‌‌لوکا مودریچ‌‌،‌ ‌استیون جرارد‌‌، کافو‌‌،‌ آنخل دی ماریا‌‌

 

دنیس برگ کمپ،  جیانی ریورا‌‌، کاکا‌‌، رود گولیت‌‌‌‌،‌ گوردون بنکس‌‌، میشل لادروپ،‌ تی یری آنری‌‌، جرزینیو‌‌، ‌رایکارد‌‌، هیدکوتی،  شیندلار، دی دی‌‌، روبرتو کارلوس، سوکراتس، نویر‌‌، تونی کروس‌،‌ استویچکوف،‌  ‌دی بروینه، زانتی،  بنزما‌‌، ‌فریتز والتر‌‌، باتیستوتا‌‌، اشمایکل‌‌‌، تورام‌‌، رومنیگه‌‌، ساویسویچ‌‌، ‌دینو زوف، پاسارلا‌‌، توتی‌‌، اسکافینیو‌‌،‌ کومان‌‌، هری کین‌‌، فاکتی‌‌، کوچیس‌‌، ‌دالگلیش‌‌، آلن شیرر، دروگبا‌‌، نیسکنس‌‌، کاسیاس‌‌، ‌نیمار‌‌، ژرژ وه‌آ‌‌، ‌پائولو روسی‌‌،‌ نیلتون سانتوس‌‌

 

‌لوییز سوارز(بازیکن اروگوئه‌ای بارسلونا) گرت بیل‌‌،‌ پاتریک ویرا‌‌، ‌بوسکتس‌‌، ‌لواندوفسکی‌‌،‌ اتوئو‌‌، ‌نستا‌‌، ‌اوزیل‌‌،  گیورگی‌ هاگی‌‌،‌آندره پیرلو‌‌، ‌محمد صلاح‌‌،‌ فابرگاس‌‌، کاناوارو‌‌، یحیی توره‌‌، رایان گیگز‌‌، پل برایتنر‌‌، دل پی یرو‌‌،  پل اسکولز‌‌ ،‌هالند‌‌، کوبیلاس‌‌، داوید ویا‌‌، سرخیو راموس‌‌،‌آندریاس برهمه‌‌، مارسل دزایی‌‌، دیوید بکهام‌‌، افن برگ‌‌، لمپارد‌‌، جان تری‌‌،‌کلینزمن‌‌،‌  شفچنکو‌‌، الیور کان‌‌،‌ کانتونا‌‌، لازلو کوبالا‌‌، لوییز فیگو‌‌، رائول و فرناندو ردوندو ‌.

 

 اما اینجا می‌خواهیم از بازیکن‌هایی نام ببریم که نامشان در این فهرست نبود  و عموما زیر غبار تاریخ نامشان فراموش شده است‌.

 

زی زینیو‌. بهترین بازیکن برزیل در دهه چهل و پنجاه که به عنوان بهترین بازیکن جام جهانی 1950 هم انتخاب شد. سن او اجازه نداد که با نسل طلایی برزیل شامل دی دی و پله و گارینشا همبازی شود.

 

والنتینو ماتزولا. ستاره بی‌همتای فوتبال ایتالیا در دهه چهل و دوران جنگ و پس از جنگ که به عنوان همه کاره تیم تورینو 5 بار قهرمان فوتبال ایتالیا در دهه چهل شد‌. شرایط جنگی اجازه نداد او در هیچ جام جهانی بدرخشد و در سال 1949 در یک تصادف رانندگی و در سی سالگی درگذشت.

 

پاکو خنتو. گوش چپ محبوب رئال مادرید در دهه پنجاه و شصت که شش بار با این تیم قهرمان اروپا شد و درخشش مستمر و ثبات بازی‌هایش زیر سایه نام‌های بزرگ همبازیانش قرار گرفت:‌ دی استفانو و پوشکاش و ریموند کوپا. 

 

استنلی ماتیوز. برنده اولین توپ طلای اروپا که اوج دوران فوتبالش مصادف با دوران جنگ بود‌. با این حال در 41 سالگی این گوش راست تیم‌هایی مثل استوک سیتی و بلکپول برنده توپ طلا شد.

 

ژوست فونتین‌. گلزن بزرگ فرانسه که در مراکش به دنیا آمد و در تیم رنس به یک فوق ستاره بدل شد و آمار 13 گل زده در جام جهانی 1958 را برجای گذاشت که امکان ندارد شکسته شود‌.

 

عمر سیوری. بازیکن آرژانتینی که به فوتبال اروپا آمد و در دهه شصت در  یوونتوس درخشید  و با دریبل‌های ریز و مشهورش توپ طلای سال 1961 را به دست آورد.

 

جوزف ماساپوست. فوروارد اهل چکسلواکی که با تیم ملی کشورش تا فینال جام جهانی 1962 پیش رفت و توپ طلای این سال را به دست آورد. 

 

جلما سانتوس. دفاع راست  افسانه‌ای برزیل در دو جام جهانی 1958 و 1962. بازیکنی مستحکم و تکنیکی و یار محبوب و پشتیبان پله. 

 

هوگو سانچس گلزن افسانه ای تیم ملی مکزیک و رئال مادرید در دهه نود میلادی و متخصص ضربات آکروباتیک.

 

آلن سیمونسن. بازیکن ریزجثه دانمارکی که با پیرهن بورسیا مونشن گلادباخ هم قهرمانی بوندس لیگا را تجربه کرد و هم به فینال باشگاه‌های اروپا رسید و هم در سال 1977 برنده توپ طلای اروپا شد.

 

کوین کیگان. بازیکن پرتلاش و پرجنب و جوش لیورپول انگلیس که در سال‌های بازنشستگی و افول  بکن بائر و کرویف و پله  و گردمولر‌‌،‌دوبار توپ طلای اروپا را به دست آورد و یک قهرمانی باشگاه‌های اروپا را هم تجربه کرد.

 

سپ مایر. دروازه‌بان بزرگ آلمان‌ها که با بایرن مونیخ در دهه هفتاد سه بار قهرمان اروپا شد و با تیم ملی آلمان هم جام جهانی را به دست آورد‌.

 

اولگ بلوخین. فوروارد سریع و تکنیکی شوروی (اهل اوکراین ) که در یکی دو فصل بسیار درخشان ظاهر شده بود و در سال 1975 درست در میان سال‌هایی که کرویف و بکن بائر توپ‌های طلا را به یغما می‌بردند‌‌، برنده توپ طلا شد. 

 

گتانو شیره آ‌. از تبار مدافعان صخره فوتبال ایتالیا که به عنوان دفاع آخر نقش عمده‌ای در قهرمانی تیم ملی کشورش در جام جهانی 1982 ایفا کرد. شیره آ‌ عضو یوونتوس بود و با این تیم قهرمان اروپا شد و در سال 1989 در 36 سالگی بر اثر سانحه اتومبیل درگذشت.

 

کلود ماکلله.‌ هافبک دفاعی صعب‌العبور فرانسوی که از عناصر اصلی احیای برند رئال مادرید در فوتبال اروپا بود.

 

خوزه مانوئل موره نو. فوروارد درخشان فوتبال آرژانتین در دهه سی و چهل و پنجاه و از اعضای افسانه‌ای‌ترین تیم ریورپلات تاریخ. او در دوره‌ای به عنوان فوتبالیست حرفه‌ای در تیم‌های باشگاهی مکزیک و شیلی و کلمبیا هم ظاهر شده بود. یکی از اسطوره‌های تاریخ فوتبال آرژانتین‌.

 

ماریو کمپس. بهترین فوتبالیست دهه هفتاد آرژانتین که در والنسیای اسپانیا توپ می‌زد و با زدن شش گل دلیل اصلی قهرمانی آرژانتین در جام جهانی 1978 شد. 

 

جوزف بوژیک‌. از ستاره‌های تیم ملی مجارستان در دوران طلایی نیمه اول دهه پنجاه. سه همبازی او یعنی پوشکاش و هیدکوتی و کوچیس را در فهرست 120 نفره ذکر کرده بودیم اما بوژیک به عنوان‌هافبک دفاعی نقش کم نظیری در موفقیت آن تیم بزرگ داشته است.

 

کلودیو کانیگیا. مهاجم تیزپای آرژانتینی که در کنار مارادونا و گویگوچه‌آ از دلایل صعود دراماتیک تیم ملی آرژانتین به فینال جام جهانی 1990 بود. گل‌های او به برزیل و ایتالیا از دلایل اصلی موفقیت آن تیم دوست داشتنی بود. حیف که او قبل از فینال دو اخطاره شده بود.

 

گرائم سونس.‌هافبک دفاعی اسکاتلندی تیم لیورپول که با این تیم از اواخر دهه هفتاد تا میانه دهه هشتاد  5 بار قهرمان انگلیس شد و سه بار قهرمان اروپا.

 

گری لینه کر. فوروارد استثنایی انگلیس که در جام جهانی 1986 به رغم حذف تیم ملی کشورش در مرحله یک چهارم نهایی آقای گل جام جهانی شدو در جام جهانی 1990 هم  با زدن 4 گل از عناصر اصلی صعود تیم ملی کشورش تا مرحله نیمه نهایی بود‌.

 

پل گاسکویین. ستاره بزرگ دهه نود فوتبال انگلیس که از غنای تکنیکی خارق‌العاده‌ای برخوردار بود و به بازیکن بسیار محبوبی بدل شده بود. سبک زندگی شخصی‌اش موجب افول زودهنگام او در فوتبال شد. 

 

و البته یک مکان خاص برای سه بازیکن فراموش شده در میان ستاره‌های معاصر: ‌رود ون نیستلروی،‌ داوید سیلوا و ژابی آلونسو.

 

کدخبر: ۵۶۳۰۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر