کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۱۱۸
تاریخ خبر:

خروج نسیم از ریل| توصیه‌ای دلسوزانه به شبکه‌ای که ماموریت اصلی آن ایجاد نشاط در ایام شاد و ایجاد تعادل در ایام عزا بود

خروج نسیم از ریل| توصیه‌ای دلسوزانه به شبکه‌ای که ماموریت اصلی آن ایجاد نشاط در ایام شاد و ایجاد تعادل در ایام عزا بود

چرا ‌شبکه نسیم سابقا محبوب، از دوران اوج فاصله‌ زیادی گرفته است

هفت صبح| ‌ درباره شرایط نامطلوب شبکه نسیم چندی پیش گزارشی مفصل منتشر کردیم و با ذکر مصادیق مشخص شد که چرا این شبکه سابقا محبوب، از دوران اوج فاصله‌ای زیاد گرفته است. خودتان نسیم را ببینید؛ متوجه می‌شوید ماجرا از چه قرار است. گزارش امروز اما روی دیگری دارد و آن خروج نسیم از ماموریت ذاتی خویش است. به‌طور مشخص داریم درباره کنداکتور این شبکه در روزهای جاری می‌گوییم که شبیه دیگر شبکه‌ها شده. حال آنکه در سال‌های قبل، شبکه نسیم از نوعی تعادل منطقی در ایام عزاداری برخوردار بود.

 

مورد اول| عدول از ماموریت

شاید خاطرتان باشد که حسین کرمی اولین مدیر شبکه نسیم، در گفت‌و‌گویی شرح داد که چرا این شبکه تاسیس شده. در دوران ریاست عزت‌الله ضرغامی، تعداد شبکه‌های جدید بالا رفت و همین زمینه شکل‌گیری انتقادات را به‌وجود آورد. کرمی اما توضیح داد که مردم باید شبکه‌ای در اختیار داشته باشند تا با مراجعه به آن از فشار زندگی خلاص شوند. (نقل به مضمون) حتی خاطره‌ای تعریف کرد که یک شب شبکه‌ها را بالا و پایین می‌کرده و با خود گفته چرا کانالی برای تفریح و سرگرمی وجود ندارد. (باز هم نقل به مضمون)

 

نسیم خیلی زود جای خود را میان مردم باز کرد و حتی در محرم و صفر و دیگر مناسبت‌های عزا، شیوه‌ای منطقی پیش می‌گرفت. یعنی «خندوانه» و امثالهم پخش نمی‌شد اما به جای آن مستند و پشت صحنه و این دست برنامه‌های سرگرم‌کننده و جذاب روی آنتن می‌رفت. در دوران مدیریت محمد احسانی نیز نسیم به این شیوه پایبند ماند. برنامه‌هایی چون «هزاردستان» نیز تولید شدند تا دست نسیم در ایام عزا خالی نباشد. روش منطقی همین بود؛ چون در دیگر شبکه‌ها‌، مخاطب به انبوه محتواها شامل عزاداری، سخنرانی، مداحی و ... دسترسی داشت. حالا اما شبکه نسیم تحت مدیریت محمدرضا خوشرو شبیه شبکه‌های سراسری است و در مناسبت‌های عزا، پا به پای آنها پیش می‌آید.

 

مورد دوم| موازی‌کاری مناسبتی

نسیم تاسیس شد تا مردم شبکه‌ای برای نشاط و سرگرمی در اختیار داشته باشند. متاسفانه در ایام معمول سال این شبکه محتواهای کافی و جذاب در اختیار مخاطب نمی‌گذارد. در مناسبت‌های عزاداری هم موازی‌کاری می‌کند و فرق چندانی با دیگر شبکه‌ها ندارد. کسی معتقد نیست که شبکه نسیم در شب شهادت ائمه‌(ع) باید برنامه شاد پخش کند.

 

کسی معتقد نیست این شبکه نباید برای چنین مناسبت‌هایی ویژه‌برنامه ‌داشته باشد. حرف از اعتدال است و پایبندی به مرام شبکه. مثلا پیش‌تر «نسیم آوا» رنگ و بوی مناسبتی می‌گرفت ولی برنامه بعدی یک مستند بود یا چیزی شبیه به آن. خود مدیران صدا و سیما بهتر می‌دانند که وقتی همه شبکه‌ها شمایل عزا دارند، نسیم برای حفظ تعادل باید کمی تخفیف دهد و سراغ محتواهای دیگر، با حفظ شئون برود.

 

مورد سوم| افراط و افراط

در گذشته، شبکه نسیم حتی در ایام تاسوعا، عاشورا، اربعین و ...‌ فقط بخش اندکی از کنداکتور خود را به برنامه‌های عزاداری و سوگواری می‌داد. در چند وقت اخیر اما سهم این مورد از کنداکتور نسیم بالاست: با حسین حرف بزن، از سرنوشت، با چفیه می‌آییم، نسیم حرم، عمود صفر و ... در شرایط منطقی و بر اساس تجربه مدیران قبلی، «از سرنوشت» به عنوان یک برنامه تولیدی و جدید کفایت می‌کرد.

 

مدیریت جدید اما اعتقادی به روان‌شناسی مخاطب ندارد و به رسالت نسیم پایبند نیست. جالب است بدانید چند شب پیش که نسیم به سوگ نشسته بود، شبکه سه مسابقه سرگرم‌کننده «قهرمان» را پخش می‌کرد. شبی دیگر برنامه «فوتبال برتر» را داشت و یک شب هم مسابقه سرگرم‌کننده «پانتولیگ» را روانه آنتن کرده بود. نسیم حتما باید اربعین را گرامی بدارد ولی یک یا دو شب نه اینکه به پیشواز برود و گرفتار افراط شود.

 

مورد چهارم| موازی‌کاری سریالی

سریال «احضار» که رمضان سال 1400 از شبکه یک پخش شد، حالا روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. کاش یکی توضیح دهد این سریال چه ربطی به شبکه نشاط و سرگرمی دارد؟ کاش یکی بگوید با وجود آی‌فیلم، نسیم بر‌اساس چه مجوزی سراغ بازپخش سریال رفته؟ کاش یک نفر شرح دهد حالا که موازی‌کاری شکل گرفته، چرا سریالی که نزدیک به رسالت نسیم است، انتخاب نشده؟

 

و در آخر آرزو می‌کنیم شبکه نسیم هر‌چه زودتر به ریل بازگردد؛ شاید لازم باشد نفر اصلی صدا و سیما یعنی پیمان جبلی شخصا فکری اساسی برای این شبکه کند. شبکه‌ای که قدرت گرفتن دوباره آن یعنی تضمین نیمی از موفقیت تلویزیون. این ادعا نیست و در دوران قبلی مدیریت صدا‌و‌سیما به عینه اثبات شده بود.

 

 

 

کدخبر: ۵۶۵۱۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر