کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۳۴۷
تاریخ خبر:

جوکر تایم مشترک مانی و ژوله! | آنالیز فیلم سینمایی ملاقات با جادوگر

جوکر تایم مشترک مانی و ژوله! | آنالیز فیلم سینمایی ملاقات با جادوگر

از شخصیت‌ها و عملکرد عوامل این فیلم چه می‌دانیم؟

هفت صبح| ‌در ترکیب فیلم‌های تازه راه یافته به اکران سینماها، «ملاقات با جادوگر» موقعیتی میانه دارد. نه مانند فیلم‌هایی همچون «مصائب شیرین2» به‌طور کامل بی‌نسبت به قواعد گیشه است و حتی سازندگان‌شان هم توقعی برای فروش بالای آن‌ها ندارند و نه مانند «پول و پارتی» چنان پتانسیلی داشت که بتواند به‌عنوان یکی از مدعیان فتح گیشه وارد میدان شود.

 

این فیلم را حمید بهرامیان درست 5سال پیش مقابل دوربین برد. در شرایطی که به‌نظر می‌رسید حیات سینمای ایران سیر طبیعی خود را طی می‌کند و هنوز بحران کرونا، نفس‌های سالن‌های سینما را به شماره نینداخته بود. در همان روزها، این کارگردان جوان سراغ حمید اعتباریان رفت که سابقه خوبی در تهیه‌کنندگی فیلم‌های پرفروش داشت اما او هم بعد از «سن‌پطرزبورگ» نزدیک به یک دهه از سینما و تهیه‌کنندگی فاصله گرفته بود. برای نگارش فیلمنامه هم سراغ امیرمهدی ژوله رفتند که آن روزها، در اوج فعالیت در پلتفرم‌های خانگی بود و همزمان فیلمنامه نه‌‌چندان موفقی هم برای محمدحسین مهدویان نوشته بود.

 

حاصل این همکاری که قرار بود در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شود، شد «ملاقات با جادوگر»! فیلمی که حالا و پس از پنج سال فرصت رونمایی به‌دست آورده است. فیلم بیش از هر چیز دیگر، امضای ژوله را پای خود دارد. فیلمنامه‌نویس و بازیگر نقش اصلی که به‌نظر می‌رسد تمام تلاش خود را کرده تا به سبک شوخی‌هایش در جوکر، در تایمی که دارد، از مخاطبانش خنده بگیرد. مانی حقیقی هم در این مسیر با او همراه شده است. حاصل کار اما آن چیزی که آن‌ها انتظارش را داشتند، نشده است.

 

امیرمهدی ژوله/ نویسنده و بازیگر نقش «آرش»

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

سال‌های اولیه فعالیتش، روزنامه‌نگار بود و در زمینه طنزنویسی با مطبوعات همکاری داشت. آرام‌رام پایش به عرصه فیلمنامه‌نویسی هم باز شد اما عمده شهرتش را زمانی به دست آورد که به دعوت رامبد جوان، در جمع خنداننده‌‌های برنامه «خندوانه» حاضر شد و همین حضور متفاوت در مقابل دوربین باعث شد با اعتماد به نفس بیشتری، وارد عرصه بازیگری شود. ژوله البته بازیگر مستعدی نیست و به همین دلیل هم همچنان وجه طنازی‌اش در متن، بر طنازی‌اش در مقابل دوربین، می‌چربد. او از چهره‌های ثابت این روزها در رئالیتی‌شوهای خانگی است.

 

آخرین حضور رسمی‌اش در سینما چه بود؟

ژوله تجربه‌های زیادی در زمینه فیلم‌نامه‌نویسی سینمایی نداشته و پیش از «ملاقات با جادوگر» شاهد فیلم «شیشلیک» با فیلمنامه او در جشنواره فجر بودیم. فیلمی که اولین تجربه کمدی در کارنامه کارگردانی محمدحسین مهدویان بود و حالا تبدیل به اولین فیلم توقیفی او هم شده است! این فیلم هنوز فرصت اکران عمومی پیدا نکرده است.

 

چه نقشی در «ملاقات با جادوگر» داشت؟

طرح اولیه فیلم «ملاقات با جادوگر» به استناد تیتراژ، متعلق به آرش عباسی بوده که نگارش فصل ششم «پایتخت» را در کارنامه خود دارد. نگارش فیلمنامه را اما امیرمهدی ژوله برعهده گرفته و احتمالا اینقدر متن خودش را دوست داشته که برای ایفای نقش اصلی هم کاندیدا شده است! ژوله در این فیلم نقش آرش را به‌عنوان یک آقازاده ساده‌‌لوح ایفا کرده است. آقازاده‌ای که به فکر سوءاستفاده از پدر است اما خودش به دام می‌افتد!

 

عملکردش چگونه بوده است؟

همان‌طور که حدس می‌زنید، ژوله نویسنده این‌بار هم چند قدمی جلوتر از ژوله بازیگر است! البته فیلم مشکلات جدی در زمینه فیلمنامه هم دارد و نمی‌توان به عملکرد فیلمنامه‌نویس هم نمره کامل داد. ژوله همچنان ذهن آیتم‌نویس دارد. او در نگارش یک فیلمنامه یکدست ناکام بوده و به شوخی‌های موردی و به تعبیری جوک گفتن در متن، بسنده کرده است.

جایگاه فیلم در کارنامه‌اش کجاست؟

با توجه به اینکه اشاره کردیم «شیشلیک» هنوز اکران نشده، می‌توان «ملاقات با جادوگر» را اولین فیلم اکران‌شده در کارنامه فیلمنامه‌نویسی ژوله قلمداد کنیم. فیلم از منظر بازیگری، هیچ عایدی و آورده خاصی برای او نداشته است.

 

هستی مهدوی‌فر/ بازیگر نقش «سارا»

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

هستی مهدوی‌فر سال گذشته «آکتور» را در شبکه خانگی داشت و به‌خوبی توانست در کنار نوید محمدزاده و احمد مهران‌فر خوش بدرخشد. این بازیگر جوان از اواخر دهه 80 با «سوت پایان» وارد میدان بازیگری سینما شد و از کارهای شاخص او می‌توان به «رد خون» اشاره کرد. او که پیش‌تر با مانی حقیقی در کمدی «50 کیلو آلبالو» همکاری داشت، این‌بار هم در کنار حقیقی، در یک فیلم کمدی ایفای نقش کرده است.

 

بخوانید:‌ بداقبالان خوش سیما

 

آخرین حضور رسمی‌اش در سینما چه بود؟

«هفت‌ونیم» به کارگردانی نوید محمودی، روایتی اپیزودیک از شرایط زنان در جامعه بود که در یکی از اپیزودهای آن، هستی مهدوی‌فر ایفای نقش اصلی را برعهده داشت. این فیلم در سال 97 ساخته شد و تا پیش از «ملاقات با جادوگر» می‌توان آن را آخرین فیلم اکران‌شده از مهدوی‌فر محسوب کنیم.

 

چه نقشی در «ملاقات با جادوگر» داشت؟

داستان فیلم «ملاقات با جادوگر» با ورود کاراکتر سارا به ایران آغاز می‌شود. همان کاراکتری که هستی مهدوی‌فر ایفای نقش آن را برعهده دارد. سارا که سال‌ها پیش با عطا مشرقی، وارد رابطه دوستانه و البته کاری شده، از سوی او مورد کلاهبرداری قرار گرفته و حالا به ایران آمده تا حق و حقوقش را از او بگیرد. او برای یافتن عطا، ناگزیر می‌شود از آرش به‌‌عنوان یک آقازاده به‌ظاهر پرنفوذ، کمک بگیرد.

 

عملکردش چگونه بوده است؟

مهدوی‌فر حضوری قابل‌قبول در نقش سارا دارد. او به خوبی توانسته فاصله کاراکتر جدی خود با فضای کمدی روایت را حفظ کند. به تعبیری او آگاهانه، به سمت بازیگری کمدی نرفته و اتفاقا شمایلی کاملا جدی از سارا ارائه کرده که در مواردی کنتراست خوبی با فضای کلی فیلم ایجاد می‌کند. در مجموع اما بازی او هم نتوانسته کاراکتر ضعیفی که در فیلمنامه متولد شده است را نجات دهد!

 

جایگاه فیلم در کارنامه‌اش کجاست؟

دلیل اینکه چرا فعالیت‌های مهدوی‌فر در سال‌های پس از کرونا تا این اندازه کم‌رنگ شده است را نمی‌‌دانیم و امیدواریم که این بازیگر مستعد، در آینده‌ای نزدیک به دوران پرکاری خود بازگردد. «ملاقات با جادوگر» را می‌توان در زمره تجربه‌های کمدی‌ او در سینما قرار داد.

 

مانی حقیقی/ بازیگر نقش «عطا»

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

هم فیلمنامه‌نویس است، هم مستندساز و هم کارگردان اما همه چیز بعد از قبول دعوت اصغر فرهادی برای ایفای نقش در «درباره الی...» برایش تغییر کرد و حالا تصور غالب مخاطبان از فعالیت‌هایش معطوف به بازیگری‌های او می‌شود. بازیگری که فیلم‌های شیرینی همچون «ورود آقایان ممنوع» را هم در کارنامه خود دارد و هیچ‌گاه نسبت به سینمای کمدی گارد نداشته است. اتفاقا فیلم عجیب «50کیلو آلبالو» را هم خودش ساخت تا ثابت کند حتی نسبت به سینمای گیشه‌ای هم چندان بی‌رغبت نیست!

 

آخرین حضور رسمی‌اش در سینما چه بود؟

یکی از موفق‌ترین و پربحث‌ترین فیلم‌های کارنامه مانی حقیقی همین فیلم آخرش بود که متاسفانه رنگ پرده سینماها را به خود ندید. «تفریق» با بازی درخشان نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی، همین سال گذشته قربانی جریان قاچاق شد و فیلم به‌صورت غیرقانونی به دست مخاطبانش رسید. البته کنش اعتراضی مانی حقیقی برای عدم‌درخواست پروانه نمایش هم در این اتفاق بی‌تاثیر نبود.

 

چه نقشی در «ملاقات با جادوگر» داشت؟

یکی از چالش‌های فیلم «ملاقات با جادوگر» برای ورود به چرخه اکران عمومی، همین نقش‌آفرینی مانی حقیقی بود. بازیگری که در اعتراضات سال 1401 با پر کردن ویدئو به جمع هنرمندان معترض پیوست و همین کنش‌گری هم باعث شد نامش در فهرست بازیگران مسئله‌دار قرار بگیرد. او در فیلم نقش‌ «عطا مشرقی» را بازی می‌کند که یک کلاهبردار بین‌المللی است و در تازه‌ترین پروژه خود قصد سوءاستفاده از یک آقازاده ایرانی برای فروش ورزشگاه آزادی به چینی‌ها را دارد!

 

عملکردش چگونه بوده است؟

حضور مانی حقیقی در نقش عطا به‌شدت یادآور ایفای نقش او در فیلم «ورود آقایان ممنوع» است. البته که در آن فیلم، حقیقی کاراکتری تا این اندازه کلاه‌بردار نداشت اما جنس بازیگری‌اش و تلاش برای خنده گرفتن از مخاطب آن هم در پوشش یک فرد جنتلمن، دقیقا همان است که پیش‌تر در فیلم رامبد جوان عرضه کرده بود!

 

جایگاه فیلم در کارنامه‌اش کجاست؟

حضور مانی حقیقی در فیلم‌های کمدی را باید جزو فعالیت‌های تفننی‌اش در عرصه سینما قلمداد کنیم و بعید است فیلمی از جنس «ملاقات با جادوگر» برای خودش هم چندان جدی باشد!

 

نسیم ادبی/ بازیگر نقش «حوری»

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

نسیم ادبی از بازیگران برخاسته از صحنه تئاتر است که فعالیت حرفه‌ای‌اش را از اوایل دهه 70 آغاز کرد و در میانه همین دهه، آرام‌آرام پایش به مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی هم باز شد. ادبی در طول این سال‌ها، فرصت همکاری با کارگردانان شناخته‌شده‌‌ای در نسل‌های مختلف را به دست آورد اما معمولا کیفیت یکسانی در انتخاب هم‌کاری‌هایش نداشته است. او به همان اندازه که در کارهای شاخص درخشیده، در برخی تجربه‌های شکست‌خورده هم سهیم بوده و شاید بخشی از این اتفاق مرتبط با پرکاری‌هایش در این حوزه باشد.

 

آخرین حضور رسمی‌اش در سینما چه بود؟

در همین جشنواره گذشته فیلم فجر، نسیم ادبی در دو فیلم حضور داشت. البته حضور او در فیلم سینمایی «آسمان غرب» یک حضور افتخاری بود و در نقش یک پرستار در بیمارستان صحرایی در این فیلم حضور یافت. فیلم دیگرش اما «تابستان آن سال» به کارگردانی محمود کلاری بود که اتفاقا نقش‌آفرینی قابل‌قبولی هم در آن داشت. او همین روزها فیلم سینمایی «خائن‌کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی را هم در انتظار اکران عمومی دارد.

 

چه نقشی در «ملاقات با جادوگر» داشت؟

وقتی سارا با بازی هستی مهدوی‌فر وارد ایران می‌شود، در همان فرودگاه با راننده‌‌ای مواجه می‌شود که گویی اولین دام داخلی را برای سوءاستفاده از او پهن کرده است. حوری، همین راننده تاکسی فرودگاه است که نسیم ادبی ایفای نقش او را برعهده دارد و به‌واسطه همین آشنایی با سارا، پایش به داستان باز می‌شود.

 

عملکردش چگونه بوده است؟

یکی از بلاتکلیف‌ترین کاراکترهای فیلم «ملاقات با جادوگر» که مشکل جدی در فیلمنامه دارد، همین «حوری» است و طبیعتا نسیم ادبی هر چقدر هم برای اجرای آن انرژی می‌گذاشت، نمی‌توانست مشکلات ریشه‌‌ای آن را مرتفع کند.

 

جایگاه فیلم در کارنامه‌اش کجاست؟

نسیم ادبی هرچند پیش‌تر در فیلم‌های کمدی همچون ‌«خوب، بد، جلف» و «زهرمار» هم ایفای نقش کرده بود اما اصولا بازیگری مستعد برای نقش‌های جدی است و درخششی که در آثاری همچون سریال «شهرزاد» و «خانه دختر» داشته، قابل قیاس با تجربه‌های طنزش نیست. «ملاقات با جادوگر» هم در زمره تجربه‌های طنز او، بعدها می‌تواند محل ارجاع باشد.

 

علیرضا خمسه/ بازیگر نقش «قائدی»

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

برای مرور کارنامه‌اش فقط کافیست خاطرات خود از دهه 60 تا به امروز را مرور کنیم؛ از «سلطان و شبان» و «هوشیار و بیدار» گرفته تا «من زمین را دوست دارم» و‌ «دو نفر و نصفی» و تا همین اواخر «پایتخت». علیرضا خمسه هنرمند پرکاری در ادوار مختلف فعالیت خود بوده و علاوه‌بر سینما و تلویزیون، در تئاتر هم اهل پژوهش و نویسندگی بوده و تالیفاتی را در زمینه بازیگری داشته است. او در یک دهه گذشته در شبکه نمایش خانگی هم فعال بوده و از کمدی «نیسان آبی» تا روایت تلخ «پدر گواردیولا» نقش‌آفرینی‌هایی داشته است.

 

آخرین حضور رسمی‌اش در سینما چه بود؟

بیش از یک دهه است که این بازیگر پیشکسوت در فیلم شاخصی ایفای نقش نداشته و آخرین حضورش در سینماها به اکران فیلم کودکانه «جنجال در عروسی»‌ در سال 93 بازمی‌گردد. خمسه در این سال‌ها در سریال‌های تلویزیونی و تولیدات شبکه خانگی حضور پررنگ‌تری داشته و البته درباره دوری خود از سینما هیچ‌گاه موضع‌گیری مشخصی نداشته است.

 

چه نقشی در «ملاقات با جادوگر» داشت؟

او بازیگر نقش «دکتر قائدی» در فیلم است که به نظر می‌رسد از مقامات بلندپایه در کشور است و حتی در چند قدمی تکیه بر کرسی ریاست‌جمهوری هم قرار دارد. آرش با بازی امیرمهدی ژوله فرزند اوست و به واسطه قدرت پدرش، تبدیل به آقازاده‌ای شده که عطا برای سوءاستفاده از جایگاهش دندان تیز کره است.

 

عملکردش چگونه بوده است؟

مجموع حضور کاراکتر «قائدی» در فیلم تنها به چند سکانس محدود می‌شود و خمسه در فرصت اندکی که در اختیار داشته، تلاش کرده بیش از خلق شخصیت، تیپ‌سازی کند. او شمایلی از یک مسئول بی‌مسئولیت و فرصت‌طلب را مقابل دوربین جان‌بخشیده که چیزی شبیه کلیشه‌های رایج در دیگر فیلم‌ها از چنین کاراکتری است.

 

جایگاه فیلم در کارنامه‌اش کجاست؟

«ملاقات با جادوگر» به همین اندازه که بعد از یک دهه، یک بار دیگر باعث حضور خمسه بر پرده سینماها شد، اتفاق مهمی را در کارنامه‌اش رقم زده اما قطعا فیلم در قیاس با تجربه‌های درخشان این بازیگر چه در سینمای جدی و چه در نقش‌های کمدی، حرفی برای گفتن ندارد!

 

جمشید بهرامیان/ کارگردان

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

حمید یا جمشید؛ مسئله این است!‌ برادران بهرامیان سال‌هاست که نام‌هایی شناخته‌شده در سینما و تلویزیون هستند و برادر بزرگ‌تر یعنی بهرام بهرامیان، از نظر کمیت آثار، حضور پررنگ‌تری هم در میدان تولید داشته است. اما برادر کوچک‌‌تر، اگر خبرهای اولیه مرتبط با تولید «ملاقات با جادوگر» را رصد کنید، کارگردان فیلم «حمید بهرامیان» معرفی شده و حالا در تیزر، پوستر و تیتراژ فیلم نام کارگردان «جمشید بهرامیان» است. دو نام برای یک نفر که یکی مربوط به شناسنامه است و دیگری، همان نامی است که اطرافیان خطابش می‌کنند. همان بازیگری که بعد از ایفای نقش در چند سریال، حالا ردای کاگردانی به تن کرده است.

 

آخرین حضور رسمی‌اش در سینما چه بود؟

حمید بهرامیان که سابقه کارگردانی مشترک با برادرش در سریال «سقوط یک فرشته» را داشته و در سریال‌هایی همچون «در چشم باد» به‌عنوان بازیگر مقابل دوربین رفته است، دستیاری و برنامه‌ریزی برای فیلم «پرسه در مه» را هم در کارنامه خود دارد. او پیش‌تر سریال «چوب‌خط» را هم کارگردانی کرده بود اما دورخیزش برای کارگردانی «ملاقات با جادوگر» در سال 98 اولین گام او برای فیلمسازی مستقل در سینما محسوب می‌شود که اکران آن تا به امسال به تعویق افتاد.

 

چه نقشی در «ملاقات با جادوگر» داشت؟

«ملاقات با جادوگر» کارگردانی چندان پیچیده‌ای ندارد و از آن جنس کمدی‌هایی است که بخش عمده‌ای از موقعیت‌های طنز آن، برعهده خلاقیت فردی بازیگران بوده است. این فیلم حالا به‌عنوان اولین تجربه کارگردانی بهرامیان باید قضاوت شود.

 

عملکردش چگونه بوده است؟

از نظر کارگردانی، فیلم «ملاقات با جادوگر» هیچ ویژگی ممتازی ندارد و به‌راحتی می‌توان آن را در زمره فیلم‌های گیشه‌ای سال‌های اخیر قرار داد. فیلمی که سایه تهیه‌کننده خیلی بیشتر از امضای کارگردان، بر خروجی آن تاثیر داشته است!

 

جایگاه فیلم در کارنامه‌اش کجاست؟

«ملاقات با جادوگر»‌ قرار بود در سال 98 به جشنواره فیلم فجر هم برسد که به دلایلی همچون طولانی‌شدن فرآیند تولید نرسید. بهرامیان در همین سال‌هایی که منتظر اکران اولین فیلم خود بود، فیلم دومش با نام «به خاطر یک کیف دلار»‌ را هم مقابل دوربین برده که هنوز اکران نشده است.

 

حمید اعتباریان/ تهیه‌کننده

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

حمید اعتباریان چهره‌ای کم‌کار اما شناخته‌شده در سینمای ایران است. تهیه‌کننده‌‌ای که فعالیت حرفه‌ای خود در زمینه پخش فیلم را در لندن آغاز کرد و در میانه دهه 70 بود که به ایران آمد و به‌عنوان تهیه‌کننده پروژه‌های خاصی را به سرانجام رساند که از میان آن‌ها سری فیلم‌های «ستاره‌ها» از فریدون جیرانی و یا «سن پطرزبورگ» بهروز افخمی، بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

 

آخرین حضور رسمی‌اش در سینما چه بود؟

اعتباریان نزدیک به یک دهه بعد از «سن‌پطرزبورگ» فیلمی تهیه نکرد. او یک همکاری ناتمام و پرحاشیه با بهرام بیضایی داشت. این دو قرار بود در پروژه‌ای به نام «لبه پرتگاه» همکاری داشته باشند که اختلاف‌نظر، پروژه را ناتمام گذاشت. این تجربه اما آنقدر برای بیضایی سنگین تمام شد که او «وقتی همه خوابیم» را برای اعتراض به قدرت بالای سرمایه در سینمای ایران ساخت. در این فیلم تهیه‌کننده‌ای به‌عنوان بدمن حضور داشت که شمایل ظاهری و حتی نام انتخابی برای او به‌شدت یادآور اعتباریان بود تا بهرام بیضایی در آخرین فیلم رسمی‌اش در سینمای ایران، اینگونه با تهیه‌کننده سابق خود تسویه حساب کرده باشد!

 

چه نقشی در «ملاقات با جادوگر» داشت؟

عنوان ابتدایی فیلم به‌وضوح نشان‌دهنده سهم تهیه‌کننده در «ملاقات با جادوگر» است؛ «حمید اعتباریان تقدیم می‌کند»! اعتباریان بعد از سال‌ها دوری از فضای اکران، با فیلمی کمدی به میدان بازگشت و در اولین موضع‌گیری‌ها هم می‌گفت که تلاش دارد فیلمش را به فجر برساند، که نرسید.

 

عملکردش چگونه بوده است؟

«ملاقات با جادوگر» هرچند از نظر تعدد و تنوع لوکیشن فیلم پرهزینه‌‌‌ای به نظر می‌رسد اما نمی‌توان آن را، یک پروژه پیچیده و پرزحمت به حساب آورد. اعتباریان هم با تمام ملاحظات خود برای ساخت فیلمی که بتواند فاتح گیشه باشد، مدیریت این پروژه را پیش برده و میزان توفیق فیلم در این زمینه می‌تواند، میزان موفقیت او را مشخص کند.

 

جایگاه فیلم در کارنامه‌اش کجاست؟

هنوز معلوم نیست اعتباریان چقدر عزمش برای ورود جدی به تهیه‌کنندگی جزم است، اما بالاخره بعد از یک دهه می‌توان «ملاقات با جادوگر» را به‌عنوان فیلمی که زمینه‌ساز بازگشت او به تهیه‌کنندگی شده است، توصیف کرد.

 

کدخبر: ۵۶۴۳۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر