کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۱۰۹
تاریخ خبر:

جفا در حق سرزمین مادری| وقتی تلویزیون ‌به سریال کمال تبریزی لطمه زد‌

جفا در حق سرزمین مادری| وقتی تلویزیون ‌به سریال کمال تبریزی لطمه زد‌

سریال سرزمین مادری با وجود همه حواشی، تبدیل به اثری استاندارد شد و حتی فصل سوم آن چند پله بالاتر از سری دوم می‌ایستد‌

هفت صبح| آرام‌آرام «سرزمین مادری» به قسمت‌های پایانی پخش نزدیک می‌شود و به زودی پرونده این سریال بسته خواهد شد. از حواشی سریال کمال تبریزی اطلاع دارید و می‌دانید یک دهه توقیف بود و سال گذشته بالاخره رنگ آنتن دید. دو فصل ابتدایی آن، سال پیش پخش شد و سری سوم با تاخیر در کنداکتور قرار گرفت. در حالی که گمان می‌رفت فصل آخر «سرزمین مادری» مثل روال قبل، پخش هفتگی داشته باشد، به شکل شبانه، آن هم در ماه محرم روی آنتن شبکه سه رفت و از این اتفاق آسیب دید.

 

مورد اول| زمان پخش

فاصله‌ای که میان پخش فصل دوم و سوم «سرزمین مادری» افتاد، منطقی نبود؛ اما براساس شرایط شبکه سه در نوروز و رمضان می‌توان توجیه تاخیر در پخش را پذیرفت. با این حال نمی‌توان قرار دادن سریال در کنداکتور، همزمان با آغاز محرم را امری منطقی دانست. در این بازه زمانی خیلی‌ها مشغول عزاداری هستند و اصولا تلویزیون در چنین مناسبتی، مخاطب خاص دارد. اولین لطمه به «سرزمین مادری» از همین ناحیه وارد آمد که 17 تیر همزمان با اول محرم پخش آن شروع شد.

 

مورد دوم| شیوه پخش

خاطرتان هست که فصل اول «سرزمین مادری» ابتدا در تلوبیون منتشر شد. خیلی‌ها گفتند تلویزیون نگران واکنش‌های منفی بوده و وقتی دید اوضاع مناسب است آن را با تاخیر روانه شبکه سه کرد. خلاصه، دو فصل ابتدایی سریال به شکل هفتگی به دست مخاطبان می‌رسید که امری معقول بود؛

 

به این دلیل که «سرزمین مادری» جزو سریال‌های باکیفیت است و پخش شبانه آن با منطق جور در نمی‌آمد. با این شیوه، مردم فرصت داشتند سریال را به‌طور کامل تماشا کنند که البته حجم بالای استقبال از آن نشان داد روش پخش هفتگی همچنان امری است اصولی؛ به شرط آنکه سریال‌های تلویزیون قابلیت بالا داشته باشند. نمی‌دانیم چرا این روش خوب تغییر کرد و فصل سوم «سرزمین مادری» به شکل شبانه در کنداکتور شبکه سه قرار گرفت. این تصمیم نیز به دیده نشدن بیشتر سریال دامن زد و جفایی دیگر در حق آن بوده است.

 

بخوانید:
درخشش کودکان در سرزمین مادری؛
علی شادمان، ترلان پروانه و...

 

مورد سوم| اعتراض‌ها

در روزهای ابتدایی پخش فصل سوم «سرزمین مادری» برخلاف دو سری پیشین، شاهد واکنش‌های رسانه‌ای نبودیم. دلیل اصلی به زمان بد و شیوه نامناسب پخش برمی‌گردد. وقتی چند رسانه از جمله هفت‌صبح درباره سریال مطلب نوشتند، خیلی از کاربران گفتند مگر پخش «سرزمین مادری» شروع شده؟! در این میان سایت مشرق‌نیوز، اقدام مدیران سیما مبنی بر شیوه بد پخش سریال کمال تبریزی را زیر سوال برد و تیتر زد:«قربانی ‌شدن مهمترین سریال تلویزیون در سه سال اخیر/ سرزمین مادری کارنامه چه کسانی را به چالش کشید؟»

 

در بخشی از گزارش اشاره شد:«به نظر می‌رسید ‌ تحول‌خواهان، این سریال سوپر با‌کیفیت را به نام خود مصادره کنند {سریال محصول دوران ضرغامی است} و این مجموعه بتواند بحران و رخوت ۳ سال گذشته در حوزه سریال‌سازی را ترمیم کند؛ اما «سرزمین مادری» آنقدر اثر با کیفیتی بود که به جای برگ برنده برای تحول‌خواهان، تبدیل به تیغ برندای برای برجسته شدن کاستی‌های اخیر شد.»

 

مورد چهارم| جهش دوباره

روزی که پی بردیم «سرزمین مادری» به شکل شبانه پخش می‌شود، در تحریریه به این برداشت رسیدیم که احتمالا فصل سوم فاقد کیفیت لازم بوده و تصمیم، اشتباه نیست. چنین استنباطی از افت محسوس واپسین قسمت‌های سری دوم سریال می‌آمد که روایت مستقیم تاریخی بر درام غلبه یافت و برخی مخاطبان را دلزده کرد. هر چه از فصل سوم «سرزمین مادری» گذشت اما پی به تصور ناصواب خود بردیم و خیلی زود اثبات شد که این سری، به مراتب با کیفیت‌تر از قبل است.

 

بخوانید:
سرزمین مادری در تسخیر گلچهره؛
عملکرد تحسین‌‌برانگیز گلچهره سجادیه در فصل سوم سریال «سرزمین مادری» ‌

 

علیرضا طالب‌زاده در مقام نویسنده و کمال تبریزی به عنوان کارگردان، حواس‌شان بوده که اتفاقات منجر به انقلاب 57 روایتی خشک نداشته باشد و مخاطب را پس نزند. از این رو در اوج التهابات، قصه‌های خانوادگی رنگ نمی‌بازند و در هر قسمت یک موضوع جذاب برای خاص و عام نهادینه شده؛ از رودست زدن مادرخوانده رهی، تا اطلاع رهی از اینکه صاحب فرزند است و مرگ اوس حسین و.... حتی در قسمت اخیر که رهی و دوستان آماده استقبال از امام می‌شوند، حضور شاپرک (نیکی کریمی) رنگی تازه به داستان می‌دهد.

 

بخوانید:

شمایل جالب نیکی کریمی در سریال سرزمین مادری

 

همچنین جاسوس‌بازی سریال و گره‌افکنی‌های منطقی، سهم بالایی در قصه دارد. همین ترفندها «سرزمین مادری» را در اوج نگه داشته و باعث شده حرف اصلی‌اش را در هاله‌ای از جذابیت روایی منتقل کند. بااین اوصاف اما مدیران تلویزیون مصافی منطقی با سریال نداشته و با تصمیمی نادرست، در حقش نامهربانی کرده‌اند. آیا دلیل همانی است که مشرق‌نیوز اشاره کرده؟!   

 

 

 

 

کدخبر: ۵۶۴۱۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر