کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۴۳۹
تاریخ خبر:

معرفی ۲۵۰ فیلم - ۱ | مهمانی شروع شد...

معرفی ۲۵۰ فیلم - ۱ | مهمانی شروع شد...

از نوشته بر باد و ‌درخشش ابدی ذهن پاک تا سولاریس و شوکران و...

هفت صبح| اینجا یک پاورقی جدید را شروع می‌کنیم. راستش می‌خواهم از این ستون سوءاستفاده کنم و 250 فیلم عمرم را برایتان به تدریج و طبق معمول در یک شمارش معکوس به اشتراک بگذارم. با این موضوع که فیلم‌های ایرانی که به نظرم جذاب می‌آمدند هم در لابه‌لای این نام‌های بزرگ تاریخ سینما ارائه می‌شوند. بسیاری از فیلم‌های بزرگ تاریخ سینما در این فهرست هستند و بسیاری هم نیستند اما به نظرم همین غیرقابل پیش‌بینی بودن این فهرست می‌تواند از نقاط قوتش باشد!

 

 ‌250- نوشته بر باد

اثر کلاسیک داگلاس سیرک که یکی از پرستاره‌ترین فیلم‌های این سینماگر بزرگ است. با درخشش راک هادسون و دوروتی مالون و لورن باکال. داستان اضمحلال مرگبار یک خانواده ثروتمند تگزاسی با یک خلاصه داستان پیچیده که کمی شبیه سریال‌های ترکی امروز است. 

Writtem on the wind. 1956

 

249- درخشش ابدی ذهن پاک

روایت فیلم محصول ذهن خلاق و شگفت‌انگیز چارلی کافمن است که توسط میشل گوندری فرانسوی که متخصص ساخت کلیپ‌های روشنفکرانه برای ستارگان موسیقی پاپ بود سینمایی شد. تم عاشقانه فیلم و پیوند آن با مسئله رنج آور حافظه  هنوز هم جذاب است و تاثیرگذار و دو بازی استثنایی از کیت وینسلت و جیم کری. 

Eternal sunshine of the  spotless mind.2004

 

248- سولاریس

اقتباس خارق‌العاده آندری تارکوفسکی از رمان علمی تخیلی استانیسلاو لم که کاوشی دردناک است در خاطرات و مردگان. فیلم به وضوح از کمبود هزینه در بازآفرینی دقیق‌تر جزئیات زندگی در یک سیاره دیگر رنج می‌برد اما هرچه هست فیلمی فوق‌العاده تاثیرگذار از آب درآمده است.

 ‌Solaris. 1971

 

247- شوکران

اقتباس بهروز افخمی با یاری مینو فرشچی از فیلم درخشان جاذبه مرگبار ساخته آدریان لین. فیلم از یک چرخش داستانی بسیار ظریف و زیبا در میانه فیلم برخوردار است و روایت ملودرامیک خود را به یک راه صعب‌العبور اخلاقی و حتی اگزیستانسیالیستی می‌کشاند. با دو بازی خوب از فریبرز عرب نیا و هدیه تهرانی.

Hemlock.1998

 

246- نلی و موسیو آرنو

یکی از درام‌های عاشقانه و بورژوایی کلود سوته که تا بن‌دندان از حال و هوایی فرانسوی برخوردار است و روایتی پیچیده و محتاطانه از رابطه عاطفی میان یک مرد مسن ثروتمند و یک دختر مطلقه بسیار زیبا را روایت می‌کند. فیلمی نرم و لطیف و محدود با درخشش قابل انتظار امانوئل بئار. 

Nelly et Monsieur Arnaud.1995

 

245-سییرا نوادا

اثر درخشان کریستی پویو سینماگر رومانیایی. داستان خانواده‌ای پرجمعیت که برای برگزاری نوعی مراسم ترحیم خانوادگی گرد هم آمده‌اند و با هم بحث می‌کنند و مجادله می‌کنند و پرخاش و در نهایت هم به تفاهم می‌رسند و در این میان تصویری متقاعد کننده از رومانی معاصر برایتان ترسیم می‌شود. 

Sierraneveda.2016

 

244-خاطرات خانوادگی

اثر شاعرانه و رمانتیک والریو زورلینی با بازی مارچلو ماسترویانی و ژاک پرن. روایت یک خبرنگار از خاطراتش با برادر کوچک‌ترش. برادری که حالا بر اثر بیماری درگذشته است. فیلم همچون یک اثر فاخر ادبی بر جان و ذهن تماشاگر جلوس می‌کند.

Family diary. 1962

 

243- یک نقشه ساده

یک داستان اخلاقی و پرهیجان در یک بستر پر از برف درباره رقابت سه دوست و روابطشان بعد از پیدا کردن محموله‌ای از پول در بقایای یک هواپیمای سقوط کرده. فیلمی جذاب که کار خود را در کمال تواضع پیش می‌برد. با بازی بیلی باب تورنتون و بیل پاکستون و بریجیت فوندا.

 1998.A Simple Plan

 

242-دندان مار

فیلم پرجاذبه و قدرتمند مسعود کیمیایی که در پس‌زمینه‌اش تصاویری تکان‌دهنده از تهران دهه شصت را می‌توانید ببینید. فیلم بیش از هر فیلم کیمیایی با سکانس‌های دلنشین انباشته شده است و بازی‌های بی‌نظیر از فریدون صدیقی و گلچهره سجادیه  و موسیقی فوق‌العاده فریبرز لاچینی و مهم‌تر از همه حس سینماتیک مسعود کیمیایی که فیلم را همچون یک ماشین کلاسیک در جاده هروایت پیش می‌برد. 

Snake's Fang.1989 

 

241. سفرهای سالیوان

یکی از چند کمدی بزرگی که پرستن استرجس به هالیوود تقدیم کرد. داستان یک کارگردان هالیوودی که برای درک زندگی سخت مردم با لباس مبدل وارد جامعه می‌شود آن قدر بلا سرش می‌آید که در نهایت درک می‌کند چیزی جز جادوی سینما برای التیام دردهای جامعه وجود ندارد. هوشمندانه با یک ضرباهنگ غیرقابل کنترل. جوئل مک کری و ورونیکا لیک هم در این فیلم درخشان ظاهر شدند. 

Sullivan's Travels. 1941

 

240-بیگانه‌ها

فیلم کوبنده و از یاد نرفتنی ریدلی اسکات که ادامه‌ای است بر اولین قسمتی که ریدلی اسکات درباره ماجراجویی‌های خانم کاپیتان ریپلی در اعماق کابوس‌آور فضا ساخته بود. فیلم به ستایشی از مادرانگی تبدیل می‌شود آن هم در فضایی بسیار پر هیجان و پراضطراب و در قالب یک اثر حادثه‌ای علمی تخیلی. از دستکم گرفته شده‌ترین آثار جیمز کامرون با بازی درخشان سیگورنی ویور. التهاب فصل‌های انتهایی فیلم واقعا از تحمل خارج است. 

Aliens. 1986 

 

کدخبر: ۵۶۳۴۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر