کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۲۸۶
تاریخ خبر:

در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟ | گردباد به گیشه رسید!

در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟ | گردباد به گیشه رسید!

رونق بعد از چند ماه به گیشه بازگشته و صدای پای ددپول و ولورین هم به گوش می‌رسد

هفت صبح| ‌ در روزهایی که دنیای رسانه به شدت تحت تاثیر حوادث سیاسی غیرمنتظره قرار دارد و چند روز بیشتر تا شروع المپیک پاریس باقی نمانده است، رونق بعد از چند ماه به گیشه بازگشته و صدای پای ددپول و ولورین هم به گوش می‌رسد.

 

ماجراهای مربوط به ترور نافرجام دونالد ترامپ و از سوی دیگر انصراف جو بایدن از حضور در انتخابات ریاست جمهوری 2024 در نوع خود آن‌قدر دراماتیک و بی‌سابقه است که به طور کامل دنیای رسانه و هالیوود را تحت تاثیر قرار داده. با این وجود، «گردباها» موفق شد تا با کنار زدن دو انیمیشن پرفروش «درون/ بیرون2» و «من نفرت‌انگیز 4» به صدر جدول فروش برسد.

 

لی آیزاک چونگ که با فیلم مستقل «میناری» به شهرت رسید، موفق شده تا دنباله‌ «گردباد»، یکی از بلاک‌باسترهای خاطره‌انگیز دهه نود را به اثری سرگرم‌کننده و در نوع خود هوشمندانه تبدیل کند و علاوه بر نقدهای مثبت، در همان هفته اول اکران بیش از 120 میلیون دلار فروش داشته باشد. انیمیشن جدید پیکسار هم گرچه دیگر صدرنشین باکس آفیس نیست، با نزدیک شدن به مرز 5/1 میلیارد دلار به موفق‌ترین محصول این کمپانی و یکی از پرفروش‌ترین محصولات چند سال اخیر دیزنی تبدیل شده است. 

 

دیگر فیلم قابل توجه این روزها، «لنگ‌درازها» است؛ یک ترسناک عجیب و غریب با حضور نیکلاس کیج در نقش یک قاتل زنجیره‌ای نفرت‌انگیز که تحسین منتقدان و طرفداران ژانر وحشت را به دنبال داشته تا سال خوب فیلم‌های ترسناک همچنان ادامه داشته باشد.

 

بعد از «هر کسی جز تو» و «هیت‌من»، «گردبادها» سومین فیلم موفق گلن پاول در ماه‌های اخیر است که باعث شده این ستاره‌ تگزاسی به یکی از چهره‌های کنجکاوی‌برانگیز هالیوود تبدیل شود و گزینه‌ بالقوه برای خیلی از پروژه‌های مهم سینمایی باشد. تا جایی که شایعه شده جیمز گان برای جهان سینمایی دی‌سی، پاول را زیر نظر گرفته و یکی از گزینه‌های جدی برای ایفای نقش بتمن به شمار می‌آید که خودش هم قبلا نسبت به آن ابراز تمایل کرده بود. 

 

البته گلن پاول تنها ستاره موفق و پرکار این روزها نیست. تیموتی شالامی هم بعد از «وانکا» و سری فیلم‌های «تلماسه» به جوان اول استودیوی وارنر تبدیل شده و فعلا هم مشغول ایفای نقش باب دیلن در ساخته‌ جدید جیمز منگولد است. چند روز قبل رسانه‌ها از حضور شالامی در فیلم جدید جاش سفدی خبر دادند. «مارتی برتر» داستان زندگی مارتی رایزمن اعجوبه‌ پینگ‌پنگ را روایت می‌کند و قرار است با حمایت A24 به تولید و پخش برسد. جالب اینجاست که بنی (برادر جاش سفدی) هم به تازگی ساخت یک درام ورزشی دیگر یعنی «ماشین کوبنده» را با نقش‌آفرینی دوین جانسون برای همین استودیو به پایان رسانده. 

 

این روزها در این اینترنت به هر طرف که بچرخید، رد و نشانی از ددپول و ولورین می‌بینید، تا جایی که حتی برای تبلیغات فیلم کار به تولید پادکست هجوآمیز روی پلتفرم اسپاتیفای هم رسیده! به هر حال «ددپول و ولورین» یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تابستان امسال است و دیزنی می‌خواهد روند موفق امسال خود را بعد از فروش خیره‌کننده‌ «درون/ بیرون 2» حفظ کند. علاوه بر بحث گیشه، قسمت سوم «ددپول» برای جهان سینمایی مارول اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که به صورت رسمی شخصیت‌های اکس-من را در چارچوب این دنیا معرفی می‌کند. ظرف چند روز آینده اولین نقدها و نظرات روی فیلم هم منتشر خواهد شد.

 

به طرز عجیبی تب روم باستان در دنیای سینما و سرگرمی بالا گرفته است! در هفته‌های قبل اولین تریلر از «گلادیاتور 2» منتشر شد که آمار بازدید بالایی را ثبت کرد و حسابی مورد توجه قرار گرفت اما این توجه لزوما مثبت و تحسین‌آمیز نبود. درست مانند فیلم قبلی ریدلی اسکات، «ناپلئون»، که در بحث صحت و اصالت تاریخی به شدت مورد نقد کارشناسان قرار گرفته بود، ظاهرا این دفعه هم باید شاهد جدل اسکات با مورخان باشیم، تا جایی که جنگ و جدل حتی پیش از اکران شروع شده!

 

خیلی از کارشناسان تاریخی نسبت به تعدادی از صحنه‌های موجود در تریلر فیلم واکنش نشان داده‌ و آن را کاملا مغایر با مستندات تاریخی دانسته‌اند، از جمله می‌شود به بحث حضور کرگدن در میدان مبارزه‌ گلادیاتورها اشاره کرد. «گلادیاتور 2» یکی از گران‌ترین پروژه‌های سینمایی در تاریخ هالیوود است و در صورت شکست، استودیوی پارامونت را حسابی به دردسر خواهند انداخت.

 

اما دیگر اثر خبرساز این روزها که مربوط می‌شود به روم باستان، سریال تاریخی «آن‌ها که خواهند مُرد» محصول جدید سرویس استریم پیکاک است که توسط رابرت رودات (نویسنده فیلمنامه «نجات سرباز رایان») و رولند امریش (در مقام کارگردان بیشتر اپیزودها) ساخته شده و با وجود نقدهای نه چندان مثبت، آمار بازدید بالایی را ثبت کرده. بعد از دو دهه و سپری شدن دوران سریال‌های پرمخاطبی چون «رم» و «اسپارتاکوس»، «آن‌ها که خواهند مُرد» دوباره به فضای نبردهای گلادیاتوری و اصطلاحا همان جریان درام‌های هیجان‌انگیز و تاریخی معروف به «شمشیر و صندل» برگشته. از جمله نکات جالب توجه سریال، آنتونی هاپکینز در نقش سزار است که با وجود حضور محدود بود، بازی‌اش وزن قابل توجهی به کار بخشیده. 

 

در هفته‌ گذشته، دو اتفاق مهم در دنیای تلویزیون را شاهد بودیم؛ اول جشن سالیانه انجمن منتقدان تلویزیونی که با پیروزی قاطع سریال «شوگان» همراه بود و «هَکز» و «بچه گوزن» هم از جمله دیگر آثاری بودند که با کسب جایزه مورد توجه قرار گرفتند. بعد نوبت به اعلام نامزدهای مراسم اِمی رسید که با وجود قابل پیش‌بینی بودن اکثر عناوین، باز هم چند مورد غافلگیرکننده در میان نامزدها و حتی غایبان به چشم می‌خورد.

 

در بخش سریال‌های درام، «شوگان» با 25 نامزدی پیشتاز است و در بخش کمدی، فصل دوم «خرس» با 23 نامزدی رکورد نامزدی برای یک سریال کمدی (در طول یک فصل) ‌را شکسته. با وجود اینکه تعداد نامزدی‌ها در بخش بهترین سریال درام و کمدی تا 10 تا عنوان افزایش پیدا کرده و نام‌های زیادی در این بخش دیده می‌شوند، فاصله‌ رقبا مانند «شوی صبحگاهی» و «تاج» با «خرس» و «شوگان» زیاد است.

 

در عوض در بخش مینی‌سریال رقابت نزدیک را شاهد هستیم میان دو عنوان جدید «بچه گوزن» و «ریپلی» با فصل اخیر مینی‌سریال‌های آنتولوژی معروفی چون «فارگو» و «کارآگاه حقیقی». احتمالا بزرگ‌ترین غایب در میان نامزدها، «نفرین» سریال عجیب و غریب نیتن فیلدر و بنی سفدی است که واکنش‌های ضدونقیضی به دنبال داشت اما در هیچ بخشی مورد توجه اعضای آکادمی علوم و هنرهای تلویزیونی قرار نگرفته.

 

ترکیب نامزدهای امسال نکات جالب هم کم ندارد؛ مانند نامزدی لیلی گلداستون که بعد از درخشش در «قاتلان ماه گل» که نامزدی اسکار و جایزه گلدن گلوب را برایش به همراه داشت و حتی راهش را حضور در جمع داوران جشنواره کن همراه کرد و حالا برای نقش‌آفرینی در مینی‌سریال «زیر پل» مدعی کسب جایزه بهترین بازیگر زن مکمل در یک مینی‌سریال است. گلداستون فراتر از یک بازیگر باآتیه، این روزها نماد ملی برای مردمان بومی آمریکا به شمار می‌آید.

 

در پایان سری هم به جشنواره ونیز بزنیم که چند هفته دیگر نوبت به برگزاری آن و معرفی عناوین مدعی فصل جوایز امسال می‌رسد. در روزهای گذشته ترکیب داوران قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی اروپا مشخص شد و در کنار ایزابل هوپر که ریاست هیات داوران را بر عهده دارد، جیمز گری، اندرو هی، آگنیشکا هولاند، کلبر مندونسا فیلیو، عبدالرحمن سیسوکو، جوزپه تورناتوره، جولیا ون هینز و ژانگ ژی‌ئی به تماشا و قضاوت آثار خواهند نشست؛ ترکیب جالب توجهی از فیلمسازانی با سلیقه و رویکردهای هنری متفاوت تشکیل شده و باید دید که خروجی کار آن‌ها چگونه خواهد بود. 

 

کدخبر: ۵۶۳۲۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر