کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۰۲۳
تاریخ خبر:

کفش قیصری را به پا کن! | سریال‌هایی که موضوع آنها گرفتن انتقام است

کفش قیصری را به پا کن! | سریال‌هایی که موضوع آنها گرفتن انتقام است

‌سراغ سریال‌های شبکه نمایش خانگی رفته‌ایم که محور قصه آنها گرفتنِ انتقام از دیگران است

هفت صبح| ‌فیلم «قیصر» ساخته ماندگار مسعود کیمیایی نماد غیرت شده که خود شرح ماجرا را می‌دانید. درباره محبوبیت فیلم، دلایل زیادی برشمرده شده که یکی از آنها بهره‌مندی از تم انتقام است. آن‌ هم توسط خود قیصر؛ بی‌آنکه از قانون کمک بخواهد. در فیلم‌های دیگر نیز شاهد انتحار شخصیت‌ها هستیم و سریال‌های خانگی هم از این ویژگی بهره برده‌اند. عملی که گاه «قیصر»وار انجام شده و گاه با همراهی نیروی قانون. به بهانه پخش «زخم کاری‌؛ انتقام» آثاری که در شبکه نمایش خانگی با محوریت انتقام ساخته شده‌اند را مرور می‌کنیم.

 

 زخم‌کاری‌3 | مالک | جواد عزتی

کشته شدن دو فرزندش به همراه همدستی همسر سابق با طلوعی، مالک را شبیه گرگ زخم خورده کرده و حالا بازگشته است تا انتقام بگیرد. فعلا داستان تا آنجا پیش رفته که مالک، زیر نظر مامور قانون (دستمالچی) کارش را پیش می‌برد. نشانه‌هایی از رفتار تک‌نفره هم داشته است. سه قسمت ابتدایی «زخم‌کاری؛ انتقام» نوید رقم خوردن اتفاقی خوب می‌دهد و در این راه تم انتقام می‌تواند برگ‌برنده‌اش باشد. جواد عزتی حتی با وجود ویژگی‌های منفی مالک، شمایل قهرمانی محبوب بر تن دارد. این یعنی او کارش را دست انجام داده و از این روست که محبوب شده.

 

قطب شمال| آرشام| فرزاد فرزین

همایون قصد ازدواج با ارغوان (آناهیتا درگاهی) داشت‌ اما در شب عروسی از نارفیق (سامان/ امیرحسین فتحی) نارو خورد و به زندان افتاد. در حالی که گمان می‌رفت مرده، با هویت جدید (آرشام) بازگشته. آرشام وارد زندگی سامان و رفقا شده تا نقشه انتقام را عملی کند. سامان نیز بیکار ننشست و با کشتن یکی از یاران آرشام، جنگ را علنی‌تر کرد. «قطب شمال» سریالی بی‌ادعاست و پس از 10 قسمت طرفداران خود را پیدا کرده. نکته دیگر اینکه در میان نقش‌های فرزاد فرزین، کاراکتر آرشام را باید بهتر از دیگران دانست.

 

پوست شیر| نعیم | هادی حجازی‌فر

نعیم به زندان افتاد؛ همسرش ازدواج کرد و دختر از پدر دلگیر بود. آزاد که شد رابطه پدر-دختری شکل گرفت اما کینه‌ای قدیمی سر باز کرد و دختر به قتل رسید. نعیم دنبال قاتل افتاد و در این راه دوستش رضا همراهش بود. قانون هم دست به کار شد، اما آنچه در «پوست شیر» برجسته شد، انتحار نعیم بود. این سریال با وجود کش آمدن در قسمت‌های پایانی، پرمخاطب شد و خیلی‌ها منتظر لحظه انتقام و کشته شدن قاتل به دست نعیم بودند؛ یک حس نفرتِ جمعی از مردی خبیث. هادی حجازی‌فر حالات نعیم از آرامش و مِهر پدری تا خشم شخصیت را تحسین‌آمیز به تصویر کشید.

 

حیثیت گمشده| امیر| مهدی حسینی‌نیا

پس از مرگ هاجر (بهاره افشاری)، امیر پی به رازهایی در زندگی همسر می‌برد. ابتدا ظن خیانت ایجاد می‌شود اما می‌فهمد او گرفتار باند مافیای مواد مخدر شده. امیر به دنبال سرنخ‌ها می‌رود و به دل باند، نفوذ می‌کند. قهرمان قصه نهایتا در گودال انتقام خواهرش، تهمینه (الناز حبیبی) گرفتار می‌شود. «حیثیت گمشده» جزو آثار موفق شبکه خانگی است که قصه‌ای سرگرم‌کننده داشت. مهدی حسینی‌نیا نیز توانست مختصات یک قهرمان زخم‌خورده را به باور مخاطب بنشاند.

 

گناه فرشته| حامد| شهاب حسینی

آقای وکیل مشغول یک زندگی آرام بود که پای فرشته (پردیس پورعابدینی) به زندگی‌اش باز شد. حامد به دلیل انگیزه‌های شخصی، وکالت او را پذیرفت و برای اولین بار خود را درگیر یک پرونده کیفری کرد. او می‌خواست انتقام مرگ (قتل) مادر را از خانواده عشیری بگیرد. حامد به پیروزی در پرونده امید داشت اما هر چه جلو آمد، سدی مقابل خود دید. در نهایت موکلش اعدام شد و زندگی‌اش نیز بر باد رفت. «گناه فرشته» حرف‌هایی مهم در زیر متن خود داشت و در بیان منظور موفق عمل کرد. از آن سو قهرمان اصلی قصه یعنی شهاب حسینی پیدا و پنهان شخصیت وکیل را ملموس، به نمایش گذاشت.  

 

هفت| گروه هفت

چند رفیق، به رهبری اردلان (میسا مولوی) سراغ اغذیه‌فروشی می‌روند و سودی خوب به جیب می‌زنند. یک گروه مافیای مواد مخدر، برای آنها دام پهن می‌کند و اردلان کشته می‌شود. اعضای گروه هفت، به رهبری پدر اردلان (رضا کیانیان)، تصمیم به انتقام می‌گیرند و هر بار سراغ یک نفر از باند مافیا می‌روند. شیوه انتقام آنها خاص است و در نهایت به دام قانون می‌افتند. گروه هفت، متهم به آدم‌کشی و بر‌هم زدن نظم جامعه هستند. فصل اول «هفت» با وجود امتیازات مثبت، جریان‌ساز نشد اما بازیگران مقابل دوربین موفق عمل کردند.

 

دیگر آثار

علاوه ‌بر آنچه در گزارش مرور شد، چند سریال دیگر هم از تم انتقام بهره برده‌اند؛ مثل «شریک جرم». در این سریال، جوان عاشق‌پیشه سراغ دختری رفت که از پشت خنجر زده بود اما وقتی پی به ماجرا برد، تصمیمی دیگر گرفت. در «قهوه ترک» دانیال (شهاب) ترانه را به ترکیه کشاند تا این پرستار که مسبب قتل همسر باردارش بوده را بکشد. شخصیت‎های اصلی «افعی تهران» و «خونسرد» نیز پیرو تجربیات تلخ کودکی، سراغ آدم‌های بد رفتند و آنها را کشتند.

 

 

 

 

 

کدخبر: ۵۶۲۰۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر