کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۸۰۲
تاریخ خبر:

زمزمه‌های همکاری لانتیموس با نویسنده ایرانی

زمزمه‌های همکاری لانتیموس با نویسنده ایرانی

کارگردان فیلم «بیچارگان» و «خرچنگ» اقتباسی از رمان آتوسا مشفق می‌سازد

هفت صبح| یورگوس لانتیموس، کارگردان یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده سال گذشته یعنی «بیچارگان»، به احتمال زیاد قرار است با اقتباس از رمان یک نویسنده ایرانی‌تبار، شاهکاری جدید خلق کند. آتوسا مشفق که در حال‌حاضر، یکی از موفق‌ترین داستان‌نویس‌های آمریکا محسوب می‌شود، سال 2018، رمانی به نام «سال آرامش و استراحت من» نوشت. رمانی که از لحاظ عجیب‌وغریب‌بودن به سبک آثار لانتیموس نزدیک است و باعث شده گمانه‌زنی‌ها در این باره بیشتر هم بشود. فعلا تنها چیزی که درباره ساخت این فیلم قطعی شده، تهیه‌کنندگی مارگو رابی است و مشفق هنوز کارگردانی لانتیموس را تائید یا رد نکرده است.

 

رمان «سال آرامش و استراحت من» یک کمدی تاریک درباره زنی جوان ساکن نیویورک در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ است که برای فرار از زندگی ملال‌آور خود تصمیم می‌گیرد با کمک یک دکتر ناشی و با استفاده از قرص‌های خواب‌آور، یک سال از زندگی‌اش را در خواب به سر ببرد. سال 2018، وقتی این رمان منتشر شد، شرکت تهیه‌کنندگی مارگو رابی به نام «لاکی‌چپ»، حق اقتباس این رمان را از مشفق خرید و از آن اقتباسی آلمانی‌زبان به کارگردانی یانا راس ساخت که در سال 2020 منتشر شد. حالا مدتی است که گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه یورگوس لانتیموس هم می‌خواهد اقتباسی از این رمان بسازد، به گوش می‌رسد. فعلا تنها چیزی که مشفق در مصاحبه‌ اخیر خود به آن اشاره‌ای مستقیم کرده، تهیه‌کنندگی مارگو رابی است. همچنین احتمال می‌رود که لانتیموس بازیگر نقش اول این فیلم را یا به خود مارگو رابی یا اما استون بسپارد. لانتیموس در حال‌حاضر، در حال ساخت فیلم جدیدش «بوگونیا» است و بعد از اتمام فیلم‌برداری آن در تابستان، احتمالا به سراغ ساخت «سال آرامش و استراحت من» می‌رود.

 

این اولین‌بار نیست که یک فیلم سینمایی از رمان‌های مشفق ساخته می‌شود. همین سال گذشته فیلمی به نام «آیلین» به کارگردانی ویلیام اولدروید منتشر شد که اقتباسی از اولین رمان آتوسا مشفق با همین اسم بود و اَن هتوی در آن هنرنمایی کرد. مشفق با نوشتن این رمان موفق شد جایزه موسسه همینگوی را از آن خود کند. «آیلین» همچنین به لیست کوتاه جایزه بوکر راه پیدا کرد و فینالیست جایزه حلقه منتقدین کتاب آمریکا شد. این نویسنده آمریکایی به خلق شخصیت‌های تلخ، سنگدل و منزوی، مشهور است. اکثر شخصیت‌های او زنانی هستند که در حاشیه جامعه زندگی می‌کنند و کمتر کسی آن‌ها را دوست دارد. مشفق با نوشتن آیلین به شهرت رسید و ساخت یک فیلم اقتباسی از آن به شهرتش اضافه کرد اما جالب است بدانید که همواره سوالی که از او پرسیده می‌شود این است که چرا شخصیت‌های اصلی کتاب‌هاش اینقدر «چندش» هستند!

 

حالا کمی درباره خود آتوسا مشفق بدانیم. او زنی 43ساله و متولد بوستون، ایالت ماساچوست آمریکاست. مادرش یک موزیسین اهل کرواسی و پدرش فرهود مشفق، موسیقی‌دانی ایرانی است. هر دوی آن‌ها معلم ویولن بودند و وقتی در کنسرواتوار بروکسل درس می‌خواندند، با یکدیگر آشنا شدند. آن‌ها بعد از ازدواجشان در تهران زندگی می‌کردند اما بعد از انقلاب به خاطر یهودی‌بودن فرهود مشفق، مجبور شدند کشور را ترک کنند و به آمریکا بروند.

 

آتوسا مشفق هم در این بین به‌دنیا آمد و مانند پدر و مادرش خیلی زود وارد عرصه موسیقی شد اما وقتی 14سالش بود، مسیر زندگی‌اش تغییر کرد. زمانی‌که نتوانست به موقع در کلاس تابستانی موسیقی‌اش ثبت‌نام کند، مادرش او را به یک کمپ نویسندگی خلاق فرستاد. او در دهه بیست زندگی خود درگیر «اختلال خوردن» و همینطور اعتیاد به الکل شد که این خصوصیت‌ها در بسیاری از شخصیت‌های کتاب‌هایش هم دیده می‌شود. او بعد از دریافت کارشناسی خود در رشته انگلیسی، به چین مهاجرت کرد و آنجا به تدریس انگلیسی مشغول شد. بعد دوباره بعد از 2سال به آمریکا بازگشت و این‌بار در نیویورک، زندگی جدید خود را شروع کرد. بعد از مدتی کار کردن برای چند نشریه به بیماری «تب چنگ گربه» مبتلا شد و نیویورک را ترک کرد.

 

او در این مدت لباس‌های دست‌دوم می‌فروخت و از این راه، خرج زندگی‌اش را در می‌آورد. آتوسا بعد از درمانش، موفق شد از دانشگاه استنفورد بورسیه بگیرد و تا اتمام کارشناسی‌ارشد در این دانشگاه تحصیل کند. او در این مدت چندین داستان کوتاه هم در مجله نیویورکر و پاریس ریویو نوشت و سپس، اولین رمان کوتاهش به نام مک‌گلو را منتشر کرد. او تا به‌امروز 4رمان بلند، یک داستان کوتاه، 2رمان کوتاه و 19داستان نوشته و منتشر کرده است.

 

کدخبر: ۵۶۰۸۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر