کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۵۰۴
تاریخ خبر:

مهربانی کنترل شده سیما نسبت به بانوان

مهربانی کنترل شده سیما نسبت به بانوان

فصل بیست و سوم لیگ‌برتر فوتبال ایران هفته پیش به پایان رسید. به همین بهانه برخی اتفاقات فرامتنِ پوشش تلویزیونی مسابقات را مرور می‌کنیم

هفت صبح| بیست و سومین فصل لیگ‌برتر فوتبال ایران، نفسگیر به پایان رسید که خود از جزئیات اطلاع دارید. همین که کری هواداران پرسپولیس و استقلال همچنان ادامه دارد، یعنی فصلی خاص پشت سر گذاشته شده است. این گزارش کاری به خود فوتبال ندارد و اصلا این مسئله در حیطه مسئولیت ما نیست! موضوع، مرور برخی اتفاقات فرامتن در پوشش تلویزیونی مسابقات لیگ‌برتر است.

 

 

مورد اول| سهم بانوان

 

از زمانی که اجازه ورود بانوان به ورزشگاه‌‌ها داده شد، تلویزیون سعی کرد آن‌ها را نادیده نگیرد. حساسیت‌‌ها را می‌‌دانیم و از فشارهای بیرونی بر سازمان صدا و سیما مطلع هستیم. پس، همین معدود تصاویری که اغلب از نمای دور، بانوان را قاب می‌گرفت ‌باید یک حرکت قابل ستایش دانست. امیدواریم به‌ زودی سهم زنان و دختران از استادیوم‌‌ها بیشتر شود و به همین نسبت، شاهد تصاویر واقعی‌‌تر آنها در قاب تلویزیون باشیم. این را هم اضافه کنیم که برنامه‌های فوتبالی پس از حواشی مسابقه پرسپولیس و سپاهان، سعی کردند تصویر بدی که از تماشاچیان بانو ساخته شد را اصلاح کنند. دست‌شان درد نکند.    

  

مورد دوم| تبلیغ پلتفرم‌ها

 

صاحبان فیلیمو و نماوا در اقدامی جالب، از تبلیغات محیطی ورزشگاه‌ها بهره بردند و برای تلویزیون چاره‌‌ای جز پخش آنها نبود. ‌ حین تماشای مسابقات فوتبال، به تناوب نام فیلیمو و نماوا را دیدیم که کد تخفیف ویژه را کنار بِرند خود تعبیه کرده بودند. در هفته آخر دو محصول جدید فیلیمو یعنی «جوکر2» و «زخم‌کاری3» سهمی قابل توجه از تبلیغات کنار زمین استادیوم آزادی داشتند و چه ابتکاری بهتر از این؟ «جوکر2» هفته پیش در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت و فصل سوم «زخم‌کاری» در آینده‌ای نزدیک عرضه خواهد شد.

  

مورد سوم| حق انتخاب گزارشگر

 

بخش فنی صدا و سیما ایده‌ای را اجرایی کرد تا مخاطبان تلویزیون بتوانند از صدای یکی از دو گزارشگر مسابقات داخلی و خارجی استفاده کنند. در اغلب بازی‌ها، دو گزارشگر حضور داشتند که اقدامی قابل تحسین است. بماند که عدد گزارشگران محبوب و کار‌درست در تلویزیون پایین است و حق انتخاب هم کمکی به لذت مضاعف از بازی‌ها ‌‌نمی‌کند.

 

در فصلی که گذشت بارها عملکرد محمد سیانکی، جواد خیابانی و پیمان یوسفی مورد انتقاد قرار گرفت. گیر اصلی به احمدی به گزارش‌های او از مسابقات تیم ملی در جام ملت‌های آسیا برمی‌گردد که در بازی آخر مقابل قطر به اوج رسید. جایی که کودکانه کری خواند: «اسمع قطری/ بشنو قطری.»

   

مورد چهارم| کیفیت پایین پخش

 

در چند ورزشگاه از جمله تهران و اصفهان، مخاطبان شاهد پخش بازی‌ها با کیفیت قابل قبول هستند. در برخی شهرستان‌ها اما تصاویر حداقل کیفیت را ندارند و کارگردانی ضعیف است . این مسئله بار دیگر انتقاد هواداران و رسانه‌ها را در فصلی که گذشت به همراه داشت. مدیران صدا و سیما قول داده بودند مشکل حل شود و امیدواریم برای فصل بعد وعده آنها محقق شود.  تازه، تلویزیون موقع پخش زنده مسابقات فوتبال داخلی و خارجی، تبلیغ محصولات مختلف را در دایره میانی زمین جانمایی می‌کند. نتیجه: پرت شدن حواس مخاطب و کم شدن لذت فوتبال. ضمن آنکه زیرنویس هم به کرات در اختیار تبلیغات است. همین جا یادی از حق پخش بازی‌های لیگ بکنیم که گویا قرار نیست فعلا به سرانجامی درست برسد.

  

مورد پنجم| ماجرای فساد

 

ماجرای پرونده فساد بزرگ در فوتبال ایران در هفته‌‌های اخیر بازتاب زیادی در بسیاری از رسانه‌های مختلف داشته به‌طوری که کار به عزل و استعفای چند چهره کشیده شد. عادل فردوسی‌‌پور تهیه‌کننده و مجری برنامه اینترنتی «فوتبال 360» که در برنامه «نود» پرونده‌های مختلف تخلف فوتبال را واکاوی کرده بود، حالا قصد دارد سراغ پرونده فساد در فوتبال برود. او همچنین گفته فساد گسترده‌‌ای در برنامه‌‌های ورزشی تلویزیون رخنه کرده. محمد‌حسین میثاقی مجری برنامه «فوتبال برتر» هم اعلام کرده هر کسی سند یا مدرکی از دخالت عوامل این برنامه در فساد دارد، حتما بفرستد. او قول داده که خودش آنها را روی وال برنامه پخش خواهد کرد. مشابه این صحبت را مجریان برنامه «شب‌های فوتبالی» شبکه ورزش هم مطرح کرده‌اند. باید دید فرجام این ماجرا به کجا می‌کشد و چه کسی دست بالاتر را خواهد داشت.

 

کدخبر: ۵۶۰۵۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر