کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۷۲۶
تاریخ خبر:

خوش نقشی به وقت سال ۱۴۰۲

خوش نقشی به وقت سال 1402

10 چهره موفق شبکه نمایش خانگی در سال 1402 به انتخاب هفت صبح

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| چه خوب که برای انتخاب 10 چهره شبکه نمایش خانگی در سال 1402 به مشکل برخوردیم! مگر می‌شود رضا عطاران و طنازی او با نقش ایرج در «دفتر یادداشت» را نادیده گرفت؟ از قضا زوج او در این سریال یعنی حسن معجونی هم درخشان ظاهر شد؛ بازیگری که با سریال «رهایم کن» یک شخصیت از دنیا بریده را تحسین آمیز ارائه کرد. برسیم به مینا ساداتی و دو نقش متفاوت در «دفتر یادداشت» و «هفت» که عرصه‌هایی دیگر برای تبلور توانایی‌اش بودند.

 

همین گزاره برای لادن مستوفی و نقش خاص مهتابِ «گناه فرشته» صدق می‌کند؛ خانم وکیل چیره ‌دست و مادری مهربان و با اصالت که بازیگر، فراز و فرود عاطفی‌اش را در سکوت، به تصویر کشید. مارال حصارکی در سریال «رهایم نکن» با بازی هدی زین‌العابدین هم هست. پرستاری مهربان که همچون فرشته وارد زندگی حاتم و پسرش می‌‌شود. این حد از جمال باطنی و ظاهری، هاتف را نیز دلباخته می‌‌کند تا جایی که دو برادر مقابل هم قرار می‌‌گیرند. نقش هاتف را هوتن شکیبا بازی کرد و چه عملکرد درخشانی داشت.

 

این نقش جدی کجا و سکانس کوتاه حضور حبیب در «مگه تموم عمر چند تا بهاره» کجا؟ مجموعه بازیگران سریال سروش صحت هم درخشیدند که در پرونده مرور سریال‌های خانگی به آنها و نیز دیگر بازیگران خواهیم پرداخت. اشاره آخر این گزارش، علی ضیا است که یک پادکست تصویری مفید با موضوع زنان ایرانی در فضای وب منتشر کرد. 

‌مهران مدیری / اسکار

آنچه داشت؟ سال پیش در واکنش به فوت مهسا امینی، خطاب به مسئولان تلویزیون اعلام کرد حق پخش قسمت‌‌های باقی ‌مانده «دورهمی» را ندارند. این مصاحبه ویدئویی، سرآغاز شکل‌‌گیری سلسله حواشی متعدد برای مهران مدیری بود و همچنان پرونده شکایت صدا و سیما از او بر سر مسائل مالی «دورهمی» باز است. او امسال دومین فیلم سینمایی‌اش را ساخت و سریال «خائن ‌کشی» و «پدرگواردیولا» در نقش‌‌های جدی با بازی او در شبکه خانگی منتشر شد. اتفاق مهم برای مدیری اجرای گیم‌ شو «اسکار» است.

 

آنچه رقم زد: مدیری در مسابقه «اسکار» محصول پلتفرم فیلیمو، تجربه‌ای تازه در عرصه اجرا تجربه کرده. او با رندی و ملاحت ذاتی، به همراه استعداد و سابقه بالا در عرصه کمدی، مخاطبان را سرخوش می‌سازد. اغراق نیست اگر این بخش را مهم‌ترین برگ برنده «اسکار» بدانیم؛ چرا که مدیری می‌داند کی، چه بگوید؛ مراقب است که وقت برنامه هرز نرود؛ خودش جنبه شوخی دارد و این اجازه را به شرکت کنندگان داده است و همچنین بده بستانش با نیما شعبان‌نژاد گرم و دلنشین است. این که آقای کمدین، از دام حواشی فزاینده نجات یافت و با انرژی بازگشت، را هم از یاد نبریم.

نکته: عملکرد مدیری در نقش جدی «خائن کشی» و «پدرگواردیولا» هم قابل دفاع است و در مجموع این دو سریال جزو نقش‌های خوب غیر کمدی او محسوب می‌شوند.

 

 شهاب حسینی/ گناه فرشته

آنچه داشت؟ کاراکتر حامد تهرانی در سریال «گناه فرشته» تازه‌ترین مواجهه مخاطبان شبکه نمایش خانگی با شهاب حسینی است. حالا وضعیت کاراکتر او در داستان را می‌دانید و اطلاع دارید وکیل فرشته شد و در این راه همسرش را از دست داد و آرامش زندگی‌اش بر باد رفت.

 

آنچه رقم زد: شهاب حسینی تبحری مثال زدنی در ایفای نقش‌های مختلف دارد و «گناه فرشته» فرصتی دیگر برای ارائه توانمندی‌هایش را به‌وجود آورد. او ابتدا در قامت یک وکیل اقتصادی که شکست برایش معنا ندارد، ظاهر شد. نوعی از کبر داشت و سرخوش از موفقیت‌های شخصی و حرفه‌ای بود. وقتی پایش به پرونده کیفری فرشته باز شد، ایمان داشت که هم این دختر را نجات می‌دهد و هم مرهمی بر زخم 14 ساله می‌گذارد. دست انداز اما زیاد بود و حامد گاه مستاصل شد و گاه غمگین و گاه خشمگین. عشق فرشته هم داستانی جدا بود و هست. حسینی در نمایش این همه احساس متفاوت و متناقض عملکردی خیره کننده از خود به جا گذاشته و «گناه فرشته» تبدیل به یکی از بهترین‌های کارنامه‌اش شده است.

 

نکته: ابتدای سال «پوست شیر» با بازی شهاب حسینی تمام شد؛ سریالی که در آن نقش پلیس داشت و موفق هم بود. اکران «مقیمان ناکجا» در گروه هنر و تجربه اما موفقیت فیلم اولش « ساکن طبقه وسط» را تکرار نکرد.

 

نوید محمدزاده / آکتور

آنچه داشت؟ پخش سریال «آکتور» سال پیش شروع شد و امسال به پایان رسید. نوید محمدزاده که پیش‌تر با «قورباغه» شبکه خانگی را تجربه کرده بود، در دومین سریال خود موقعیتی متفاوت و بهتر به ثبت رساند. او نقش علی همتی را بر عهده داشت که پس از مشاجره با پدر متمول خود، راهش را کج می‌کند و سراغ بازیگری می‌رود.

 

آنچه رقم زد: محمدزاده ایفاگر نقشی شد که دارای دو هویت واقعی است با دو صدا و اکت مختلف؛ یکی مربوط می‌شود به دوران آشتی با خانواده و دیگری مربوط می‌شود به زمان جدایی. علاوه بر این برای تامین بودجه یک نمایش، می‌پذیرد نقش‌هایی جور واجور در زندگی واقعی اجرا ‌کند. محمدزاده 9 بار وارد جلد آدم‌های مختلف شد و اغراق نیست اگر بگوییم در همه آن‌ها موفق بود. این بازیگر از فرصت خاص «آکتور» بهره برد و توانایی خود در قالب‌های مختلف را به رخ کشید و توانست شخصیت‌های متفاوت را باورپذیر ارائه کند. گریم‌های سنگین به‌خوبی بر چهره‌اش نشست و بازی و صدا به خدمت جذاب شدن نقش‌ها آمد.

 

نکته: «جنگل آسفالت» تازه‌ترین سریال خانگی نوید محمدزاده است که پخش آن نوروز امسال شروع خواهد شد. او عهده‌دار نقش یک مرد خلافکار است که زندگی‌اش دستخوش تغییراتی می‌شود. باید دید محمدزاده این بار چه خواهد کرد.

 

عادل فردوسی‌پور/ فوتبال 360

آنچه داشت؟ ابتدای امسال و همزمان با پایان «فوتبال‌120» از تلویزیون خداحافظی کرد و حالا در مقام برنامه‌ساز، «فوتبال‌360» را برای انتشار در فضای اینترنت آماده می‌کند.

 

آنچه رقم زد: محصول عادل فردوسی‌‌پور با کیفیت است و جریان ‌ساز؛ چه زمانی که با همایون شجریان و چهره‌‌های ورزشی گفت‌وگو می‌کند؛ چه وقتی نریشن آیتم فان را می‌خواند. با «فوتبال 360» می‌توان سرگرم شد و از ریز و درشت ورزش ایران و جهان اطلاع یافت. آدرس دیگر موفقیت فردوسی‌پور، ویژه ‌برنامه جام ملت‌‌های «فوتبال 360» است. او سکان اجرا را به دست پژمان جمشیدی سپرد و شیوه‌ای تازه از برنامه سازی ورزشی را ارائه کرد. خودش هم گاه مقابل دوربین آمد که معروف‌ترین آن جشن تولد برای علی دایی و آن اتفاقات خاص و احساسی است. این دست تمهیدات به همراه مصاحبه‌های جذاب و البته فنی باعث شد «فوتبال 360» مورد توجه قرار بگیرد و یک بار دیگر این مسئله روشن شود که عادل بی‌‌جهت صاحب جایگاه فعلی در برنامه‌ سازی نشده. کسب جایزه از جشن حافظ، مهر تایید دیگری است بر عملکرد او.

نکته: نام فردوسی‌پور بارها در رسانه آمد که آخرین مورد آن روایت و نقد علی اصغر پورمحمدی است از شیوه اجرای او در نود. عادل فردوسی پور همچنین پس از مدت‌ها در قالب برنامه «فوتبال 360» پشت دوربین گزارشگری قرار گرفت؛ همزمان با مسابقه رفت دربی تهران.

 

 بهاره افشاری/ حیثیت گمشده

آنچه داشت؟ دو سریال با بازی او در شبکه خانگی منتشر شد؛ با دو ژانر متفاوت. بهاره افشاری یکی از نقش‌های اصلی کمدی «نیوکمپ» را برعهده داشت و حضورش در سریال تلخ «حیثیت گمشده» کوتاه اما موثر بود.

آنچه رقم زد: بهاره افشاری بعد از مدت‌ها باز هم نقش کمدی بازی کرد و با کاراکتر مریم سرچشمه نشان داد می‌تواند در رقم خوردن فضای سرخوش سریال موثر باشد. حیف که «نیوکمپ» فاقد کیفیت کافی بود و تلاش بازیگران آن طور که باید به چشم نیامد. اتفاق خاص سال برای افشاری سریال «حیثیت گمشده» است که در آن نقش زنی به اسم هاجر از طبقه پایین جامعه را بازی کرد. هاجر برای نجات زندگی فلاکت بار خود و همسر با باند قاچاق مواد مخدر همکاری کرد اما در نهایت عذاب وجدان و تالمات روحی او را به سمت خودکشی کشاند. سهم بهاره افشاری از حضور مقابل دوربین «حیثیت گمشده» زیاد نبود اما نقش هاجر در روند سریال تاثیری مستقیم داشت؛ جایی که امیر به شک می‌افتد و پی ماجرا را می‌گیرد. افشاری به این مسئله اشراف داشته است و به همین خاطر توانست یک کاراکتر مرموز و البته همراهی برانگیز را ترسیم کند؛ زنی که عاشق پیشه است و آرام آرام به مسیری دیگر کشیده می‌شود.  

نکته: بهاره افشاری این روزها مشغول بازی در یک سریال شبکه نمایش خانگی است.

 

رضا رشیدپور/ ساعت صفر

آنچه داشت؟ تعجب نکنید؛ رضا رشیدپور امسال محصولی در شبکه خانگی و تلویزیون نداشت. دلیل انتخاب این مجری به عنوان یکی از چهره‌های سال 1402، تصمیم خوبی است که گرفت تا به جای تلویزیون، تاک شو «ساعت صفر» را برای شبکه خانگی آماده کند.

 

آنچه رقم زد: رشیدپور در دوران دوری از تلویزیون، در صفحه اینستاگرام و یوتیوب و نیز در زمینه تولید پادکست فعال بود. همزمان، مقدمات ساخت «ساعت صفر» را فراهم کرد و حالا خودش رسما اعلام کرده ابراهیم تاتلیسس، الیاس یالچینتاش، عایشه گل جوشکون به همراه چهره‌هایی چون یاسمن مقبلی و انوشه انصاری مهمانان او در این تاک شو هستند. رشیدپور به جای اجرای یک مسابقه نه چندام موفق در شبکه سه، ظرفیت خود را به تاک شو اختصاص داده؛ چیزی که در آن توانمندتر است و از قضا نتیجه اغلب آن‌ها جریان ساز بوده است.

 

نکته: گفته می‌شود «ساعت صفر» از طریق پلتفرم تازه تاسیس «شیدا» منتشر خواهد شد. این پلتفرم، آن طور که خبرگزاری فارس گزارش داده ارتباطی با محکوم بانک سرمایه ندارد؛ بلکه متعلق به بانک گردشگری است. برنامه سروش صحت با نام «حال استمراری» که مشابه «کتاب باز» است هم برای شیدا آماده می‌شود. حضور بانک‌ها در تولید فیلم، پیش‌تر تجربه شده بود و قاعدتا اگر سرمایه آن‌ها به شکل درست و اصولی در خدمت فرهنگ و هنر قرار بگیرد، امری است قابل تحسین.  

 

محسن تنابنده/ رهایم کن

آنچه داشت؟ اولین سریال جدی محسن تنابنده است که در آن  نقش حاتم پسر بزرگ خانواده متمول نایب سرخی را بازی کرد که پس از جدایی از همسر، عاشق پرستار پسرش شد. برادر (هاتف با بازی هوتن شکیبا) هم دلباخته مارال بود و فرجام این دوئل چیزی جز خسران به همراه نداشت.

آنچه رقم زد: حاتم عاشق شد اما همچنان سمبل عقل گرایی بود؛ دغدغه برادر و اندیشه حفظ کیان خانواده را داشت. تنابنده زیر و بم شخصیت را آن طور که باید در بازی‌اش نمایان ساخت؛ مردی زخم خورده از روزگار که به ندرت لبخند می‌زند و همه دلخوشی‌اش غوطه ور شدن در دنیای فرزند پاک خود است. تنابنده به زیبایی رابطه یک پدر و پسر مبتلا به سندرم داون را به تصویر کشید و در سکانس پایانی بار دیگر بازی‌اش ترجمان کامل احساس برادرانه شد. 

 

نکته: امسال بالاخره «سرزمین مادری» از توقیف در آمد و از شبکه سه پخش شد. این اولین سریال جدی محسن تنابنده است که توقیف، مانع از ملاقات مخاطبان با شمایل غیر کمدی او در وقت مقتضی شد. تنابنده در «سرزمین مادری» هم نقش مرتضی که رگه‌هایی از شوخ بودن را داشت، دلپذیر بازی کرد. او همچنین با تلویزیون بر سر ساخت فصل جدید «پایتخت» به توافق رسید و باید منتظر بود دید ماجراهای نقی و دوستان چه طعمی خواهد داشت.

 

 امیر جعفری/ مرداب، هفت و قهوه ترک

آنچه داشت؟ سه سریال در شبکه خانگی داشت که این گونه عملکردش در سه موقعیت مختلف مورد قضاوت قرار گرفت. امیر جعفری عهده‌دار نقش اسفندیار شکیب در «مرداب» بود که با کار خلاف یک زندگی مرفه و به سبک پدر خوانده‌ها برای خود دست و پا کرده بود. نقشش در «هفت» کوتاه اما باز هم منفی بود و در «قهوه ترک» ایفاگر یک شخصیت مثبت شد.

 

آنچه رقم زد: این که بازیگر بتواند دو نقش منفی را با دو مدل کاملا متفاوت از هم ارائه دهد، حاصل استعداد و تجربه است. به همین خاطر است که اسفندیار شکیب در «مرداب» مرام خاص خود را دارد و فرخ سهند در «هفت» متعلق به جهانی دیگر است. شکیب خونسردانه آدم می‌کشد و حتی به نزدیک‌ترین آدم‌های خود رحم نمی‌کند و فرخ می‌خواهد خلافکاری «با کلاس» باشد! امیر جعفری در طی سال‌ها حضور مقابل دوربین و روی صحنه تئاتر، شخصیت‌هایی مختلف را جان بخشیده؛ از کمدی و جدی با همه ویژگی های خاصی که دارند. اوج موفقیت او در سال 1402 سریال «مرداب» است. این را هم فراموش نمی‌کنیم که با سریال «قهوه ترک» و نقش مردی افغانستانی که دست از خلاف کشیده نیز عملکردی موفق بر جا گذاشت.

 

نکته: «جنگل آسفالت» تازه‌ترین سریال خانگی امیر جعفری است که نوروز پخش آن شروع خواهد شد. ریما رامین فر در این اثر نمایشی نیز نقش همسر او را بازی کرده.

 

شهرام حقیقت دوست/ مرداب و آمستردام

آنچه داشت؟    کاراکتر ایرج در «مرداب» و همایون در «آمستردام» دنیایی کاملا بعید از هم داشتند. اولی جوانی ساده دل بود و دومی مردی در خدمت یک باند خلافکار.

 

آنچه رقم زد: ایرج، همان جوان ماهی ‌گیر و نعش ‌کش، تبدیل به کاراکتری دوست‌داشتنی شد؛ چون شهرام حقیقت ‌دوست ایفاگر این نقش بود. واکنش‌‌های این جوان که به همراه خواهرش سودای ثروت داشت، به دل می‌‌نشست و سادگی او را هویدا می‌‌کرد. بازی حقیقت‌دوست حتی در لحظات بحرانی «مرداب» طوری بود که مخاطب را به خنده وا می‌‌داشت. حقیقت‌دوست را بارها در نقش‌‌های متنوع دیده‌‌ایم که هر مرتبه مخاطب را شگفت‌زده کرده. در «مرداب» نیز مصافی موفق با شخصیت خاص ایرج داشت و نوع بیان، شیوه نگاه و طرز رفتارش در موقعیت‌های مختلف مورد تحسین مخاطب قرار گرفت. اتفاق خوب دیگر «مرداب» مراوده ایرج با خواهرش آفاق بود که فرازهای دوئل و همنوایی حقیقت ‌دوست با پانته‌‌آ پناهی‌‌ها جذاب از کار در آمد.

 

نکته: «آمستردام» جزو سریال‌های نه چندان موفق خانگی در سال 1402 است. با این حال به دلیل بهره مندی از بازیگران سرشناس، طرفداران خاص خود را داشت. در میانه پخش اما «آمستردام» متوقف ماند که البته ربطی به مجوز ساترا ندارد و مشکل درون گروهی است. خلاصه، حقیقت دوست به خوبی گلیم خود را بیرون کشید و نشان داد حتی در یک سریال معمولی، می‌تواند خوب باشد!

 

محمد حسین مهدویان/ زخم کاری؛ بازگشت

آنچه داشت؟ انتظارها بالا بود و خیلی‌ها چشم انتظار فصل دوم سریال محمد حسین مهدویان. از همین معبر «زخم کاری؛ بازگشت» محل بحث و حتی نزاع شد! واکنش‌ها به حضورش مقابل دوربین را هم از یاد نبریم.

 

آنچه رقم زد: «مالک کجا است؟»، «مگر نگفتید مالک از گور برخاسته؟»  این‌ها نمونه‌هایی از بیشمار کامنت مردم خطاب به مهدویان بود. این کارگردان پای ریسک خود ماند و از کاراکترهای جدید مثل شفاعت و طلوعی و سیما و دیگران دفاع کرد. ناگفته نماند غیبت برخی شخصیت‌ها که در فصل قبل کشته شدند یا مثل منصوره که به خواست هانیه توسلی، حذف شد، روی کیفیت «زخم کاری» سایه انداخت. چه بسا اگر فصل دوم سریال محمد حسین مهدویان همپای سری اول بود، این همه حرف و حدیث پیش نمی‌آمد. همان طور که خود او بعد از پایان قسمت آخر متنی منتشر کرد و با استناد به میزان بازدید «زخم کاری 2» مخالفان را نواخت! خوب است یادآوری کنیم که قسمت آخر به دلیل حضور مالک (جواد عزتی) در مراسم خاکسپاری فرزندش میثم، با آن نگاه تهدید آمیز و چهره برافروخته، یک تنه جبران کرد. مهدویان با پشت سر گذاشتن یک تجربه خاص، به فصل سوم «زخم کاری» رسید.

 

نکته: اصولا محصولات فیلیمو بیش از دیگر پلتفرم‌ها بحث ایجاد می‌کنند؛ نمونه تازه آن «گناه فرشته» که بارها اشارات مختلفش تیتر رسانه‌ها و نقل فضای مجازی شد.

 

 

 

کدخبر: ۵۵۴۷۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر