کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۸۲۳
تاریخ خبر:

سه - هیچ به نفع پلتفرم‌

سه - هیچ به نفع پلتفرم‌

یک نکته جامانده اما مهم از کیفیت پوشش مسابقات جام ملت‌های آسیا 2023‌

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| در طول برگزاری رقابت‌های هجدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا، به تناوب درباره عملکرد برنامه‌های تلویزیونی و اینترنتی نوشتیم. آنچه مشخص است این‌که تلویزیون در همه زمینه‌ها از پلتفرم‌ها عقب بود که نمود یک مورد دیگر را می‌توان در ترکیب مهمانان یافت.


جام آرزوها با اجرای پژمان بازغی در شبکه نسیم را باید استثنا دانست که در چند قسمت مهمان ویژه داشت. به این خاطر که این برنامه در حاشیه مسابقات گام برمی‌داشت و محصولی تخصصی نبود بلکه هدف اصلی‌اش تشکیل یک کمپین برای کمک به نیازمندان بود.


مورد اول| فوتبال 360 
گل سرسبد ویژه‌برنامه‌های جام ملت‌های آسیا، فوتبال 360 است که با نام «جام ملت‌ها با پژمان جمشیدی» در فضای وب منتشر شد. عادل فردوسی‌پور، تهیه‌کننده برنامه نیز به فراخور مقابل دوربین حاضر می‌شد که مهم‌ترین قسمت آن مربوط است به حضور علی دایی. نیاز نیست آنچه در این قسمت گذشت را مرور کنیم چون خود میزان واکنش‌های مثبت به آن و اتفاقات جذابی را که رخ داد دیده‌اید.

 

این قسمت از فوتبال360 تداوم منطقی یک پروژه است که همزمان با سوت جام هجدهم کلید خورد و با حضور علی دایی و سورپرایز تولد او به اوج رسید. پیش‌تر هم چهره‌های بنام چون کریم باقری، رضا قوچان‌نژاد، جواد کاظمیان و حتی جواد نکونام و دیگران، مهمان جمشیدی در فوتبال 360 بودند. فردوسی‌پور این‌بار هم پیشنهادی تازه در برنامه‌سازی ورزشی داشت و ویژه‌برنامه او ترکیبی از فوتبال و جامعه با چاشنی حرف‌های جدی و فضای مفرح بود. آفرین به او و نیز پژمان جمشیدی.

 

مورد دوم| آنتن 
سایت و اپلیکیشن آنتن که در طول سال رقابت‌های مختلف ورزشی را به شکل زنده پخش می‌کند، این‌بار در قالب ویژه‌برنامه به مصاف جام ملت‌ها رفت. اتفاق مهم آنتن، حضور یحیی گل‌محمدی و وریا غفوری در مقام کارشناس، هنگام مسابقات ایران بود. درباره اهمیت این دو چهره نیاز به توضیح هست؟

 

حتی غیر ورزشی‌ها نیز می‌دانند که گل‌محمدی و غفوری برای هر برنامه وزنه و برگ برنده هستند. به این بیفزایید کیفیت پخش زنده مسابقات در آنتن و دیگر پلتفرم‌ها را که با کمترین ممیزی و نیز توام با گزارش‌های متنوع و البته گزارش‌های اصلی پخش شدند. متاسفانه تلوبیون به عنوان زیرمجموعه صداوسیما بارها دچار اختلال و قطع بازی‌های زنده می‌شد و همین یک امتیاز مثبت دیگر برای پلتفرم‌هاست.


مورد سوم| این جام 
فارغ از کیفیت برنامه‌ای که پلتفرم نماوا برای مسابقات تدارک دید، نمی‌توان وزن مهمان‌های ویژه‌برنامه‌اش یعنی این جام را نادیده گرفت. مهراب قاسمخانی، علی پروین، آتیلا حجازی، مهدی پاشازاده و ... از جمله چهره‌هایی بودند که مقابل فیروز کریمی و مجید یاسر نشستند. این جام در کنار توجه به مسائل فنی فوتبال، نکات اجتماعی را هم از یاد نبرد و در عین حال سعی کرد فضایی خوش نیز برای مخاطبان رقم بزند.


مورد چهارم| گیتی اسپورت 
تمرکز گیتی اسپورت بر چند موضوع بود که شامل گفت‌وگو با کارشناسان، تحلیل بازی‌ها، مرور حواشی و مسائلی از این دست بود. برگ برنده این برنامه اینترنتی به اجرای ابوطالب حسینی برمی‌گشت که خلاصه بازی‌ها را با زبان طنز مرور می‌کرد. نتیجه جذاب بود؛ خاصه این‌که محدودیت‌های دست‌و‌پاگیر تلویزیون را هم نداشت و حسینی از فرصت بهره کافی را برد.


مورد پنجم| و اما تلویزیون 
روزگاری ویژه‌برنامه‌های فوتبالی تلویزیون، خاص و عام را جذب می‌کردند. خیلی راه دور نرویم؛ حتی سال گذشته و در بازه برگزاری جام‌جهانی، شبکه‌های مختلف پذیرای مهمانان خارجی از طریق تماس تصویری شدند. امسال اما شبکه سه و شبکه ورزش به مهمانان داخلی رضایت دادند و پذیرای هادی طباطبایی، حمید استیلی، خداداد عزیزی، فیروز کریمی، محمود فکری، مدیر روستا و ... شدند.

 

با احترام به این چهره‌های فوتبالی، در یک قیاس می‌توان اذعان کرد که تلویزیون امسال رقابت را به حریفان اینترنتی واگذار کرده است. اتفاق بدتر در شبکه ورزش رخ داد که جدال ناتمام جواد خیابانی با خداداد عزیزی، برنامه را از نفس انداخت و آن را تبدیل به محصولی کرد که برایش وایرال‌های بی‌خاصیت ارجحیت داشت! در بخش گزارش نیز محمدرضا احمدی نمره منفی گرفت که شرح آن را هفته پیش به شکل مبوسط منتشر کردیم.

 

 

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۳۸۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر